הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

רכישת דירה היא אחת העסקאות המשמעותיות שתבצעו במהלך חייכם. היא גם, ללא ספק, אחת היקרות. מיטב כספכם מושקע בדירה (ובמשכנתא) ועל כן, כדי להימנע מהונאה, ממפח נפש ומהפסד כספי ניכר, חשוב שתפעלו בצורה שקולה. 

שוק הנדל"ן שובר בשנים האחרונות שיאים. עדיין, זוגות רבים ממשיכים לרכוש דירות, אחרים משפרים דיור. כשרוכשים דירה מקבלן - אנחנו, כרוכשים, מתנהלים מול קבלן, הן לגבי חוזה הרכישה והן לגבי ליקויים המתגלים לאחר סיום הבנייה. אבל כיצד יש לפעול כשאנחנו מבקשים לרכוש דירה יד שנייה? כאן, אנחנו מתנהלים מול גורמים אחרים, פעמים רבות פרטיים, ועלינו לפעול בזהירות רבה בכל שלבי הרכישה - כדי שלא ניפול בפח. 

ליצירת קשר עם עו"ד גיל פלג לחצו כאן

היה ומצאתם דירה שמוצאת חן בעיניכם ואתם מעוניינים להתחיל בהליך הרכישה, יש דברים שחשוב לבדוק ולוודא. הן משום שישנם ניסיונות רבים להונאת נדל"ן והן משום שמדובר בעסקה מאוד משמעותית ואנחנו רוצים שהיא תענה על ציפיותינו. אנחנו חלילה לא רוצים למצוא את עצמנו רוכשים דירה ולאחר מכן לגלות שהליקויים בה גדולים מהיכולת הכלכלית שלנו לטפל בהם. 

על כן, בטרם תתחילו בהליך הרכישה, בקרו שוב בדירה שבה אתם מעוניינים. בקרו בנכס במספר הזדמנויות, בשעות שונות, כדי לוודא שהסביבה והדירה עצמה מתאימים לכם, וכי אין רעשי רקע מטרידים. בדקו סמיכות לכביש מרכזי, רעש מהשכנים, אם יש בית ספר, גן, או מקום ציבורי אחר בסמוך למקום, אם יש אנטנה סלולרית בסביבה ועוד. 

עורך הדין גיא פלג (צילום: יח''צ)
עורך הדין גיא פלג (צילום: יח''צ)

גם את הדירה עצמה בדקו מספר פעמים - חפשו רטיבות, פגמים בקירות, סימנים לעובש, אינסטלציה, מים בברזים, או כל דבר שיכול לאותת לכם על בעיה במקום. תוכלו להגיע למקום עם איש מקצוע שיסייע לכם להבין אם ישנם נזקים בדירה שאתם לא מודעים אליהם, ומה מהותם. 

במידה וימצאו ליקויים עליכם לשקול האם מדובר בליקויים מהותיים ואז תחליטו לחפש דירה אחרת, או בליקויים שיהיה באפשרותכם לתקנם כפוף להפחתת המחיר המבוקש.

כמובן שמחיר הדירה תלוי גם בהיבטים נוספים - כמו מיקומה של הדירה, מצב הבניין, שירותים קהילתיים בסביבה ועוד. 

בטרם תחתמו על הסכם המכר, ודאו כי הזכויות בדירה אכן נתונות בידי מי שאתם מנהלים מולו את המשא ומתן למכירתה. הוציאו נסח טאבו עדכני, שזה מעין תעודת זהות של הנכס, ובדקו מי הוא בעל הנכס, האם יש הערת אזהרה על הנכס וכו'. כדאי ומומלץ בטרם קביעת המחיר לרכישת הדירה, לעשות שימוש בשירותיו של שמאי מקרקעין, שייתן את הערכתו לשווי הדירה. בהמשך, כשתפנו לבנק לקבל משכנתא, יעריך שמאי את הנכס על מנת לבדוק את הכדאיות הכלכלית לדירה, ויש לכך השפעה על גובה המשכנתא שתקבלו. על כן, כדי להיות בטוחים בכדאיות העסקה וכדי שבסופו של דבר בקשת המשכנתא תכובד על ידי הבנק - חשוב להתייעץ גם עם שמאי מקרקעין. טרם החתימה על ההסכם, מומלץ לפנות לקבלת אישור עקרוני מהבנק לקבלת המשכנתא. האישור העקרוני יהווה אור ירוק מהבנק להמשך הליך העסקה וחתימה על החוזה.

חתימה על הסכם המכר מול הרוכש (או המוכר) היא השלב המשמעותי בעת רכישת הדירה. חוזה המכר הוא מסמך משפטי מחייב ועל כן, בטרם תחתמו על המסמך הזה, התייעצו עם עו"ד המתמחה בדיני מקרקעין. עו"ד מומחה ומקצועי ידאג כי ההסכם ישרת את האינטרסים שלכם ויגן על זכויותיכם, בין היתר באמצעות רישום הערת אזהרה על מנת למנוע ביצוע עסקאות נוספות בנכס, לוח התשלומים התואם את צרכיכם גם בשים לב למקרים בהם במקביל לרכישת הדירה אתם מוכרים את הדירה הקיימת, הותרת מספיק כספים בנאמנות לצורך תשלום מיסים במידת הצורך, תזמון נכון של התשלום שמבוצע מכספי המשכנתא והכל על מנת לאפשר את השלמת הליך הרכישה, קבלת החזקה בדירה ורישום הזכויות ללא כאבי ראש או מפח נפש.

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר