יעקב פרי, ראש השב"כ לשעבר, ומי שמייצג את משפחות החטופים מול הממשלה, התראיין היום (רביעי) ב-103FM, והתייחס למחדל שאירע בבוקר הטבח בדרום הארץ. "לצערנו, הארגון שאני עמדתי בראשו לא עמד בציפיות או לא עמד במה שהוא היה צריך להתריע", ציין. 

בקטר הצהירו: "יש פריצת דרך במו"מ לשחרור חטופים" - וזכו להכרת תודה ישראלית
"עריפת ראשים ועקירת הלבבות": ההוראות שקיבלו מחבלי החמאס

כמו כן, הציג את סוגיית החטופים, על רקע ההכנות לכניסה הקרקעית: "נצטרך להיות מאוד רגישים. נצטרך לאסוף מודיעין על מנת לנסות ולא לפגוע בהם. אני מכיר את דעת המשפחות שאומרות 'לא להיכנס עד שלא תיפתר בעיית החטופים'. אני בספק אם נצליח לפתור את בעיית החטופים כולם עד הכניסה הקרקעית, והיא חובה, כי אחרת לא נצליח לחסל או לפגוע במפקדי החמאס שנמצאים עדיין בעזה ונצטרך לשחק או לתמרן בין אותה בעיה גדולה של הימצאות 200 חטופים לבין כניסה קרקעית". 

אם אתה מתחיל כניסה קרקעית מסיבית, אפשר לשמור על הנושא של החטופים סטרילי?
"במלחמה כמו במלחמה, אנשים יכולים להיפגע, כולל אנשים שאנחנו רוצים בייקרם. אני מאוד מקווה שזה לא יקרה, אבל אני לא יכול להוציא את זה מכלל אפשרות. אני מבין, יודע, בקיא וכואב יחד עם המשפחות את הדילמה הזאת. אבל המטרה העיקרית היא כמובן לנצח את חמאס, להוריד אותו מעל פני האדמה ונצטרך לשלם מחירים".

מה עם הסלקציה שרק בעלי דרכונים זרים ישתחררו? אנחנו בכלל פקטור?
"אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לסרב לאף חטוף או חטופה, ילד או זקנה או זקן שחמאס רוצה להחזיר. נכון שזה לא לגמרי בידינו, אבל אנחנו עושים כמיטב יכולתינו על מנת להשפיע על אותם מתווכים. אנחנו לא מדברים ישירות עם החמאס, אף פעם לא דיברנו איתו ישירות. בסופו של דבר אנחנו נאלץ לקבל, גם אם זה לא ימצא חן בעינינו כל מיני פשרות, כפי שקרה בשני השחרורים האחרונים".

פרי חזר לעסוק במחדל שהוביל לתוצאות הכל כך כואבות באותה שבת שחורה: "אנחנו חונכנו או סופר לנו שהגדר קשה מאוד למעבר, וטעינו בכך שלא השארנו אפילו כוחות מינימליים להגן על 33 או 34 יישובים וקיבוצים על קו הגבול. ריכזנו את כל הכוחות שלנו ביהודה ושומרון. לאן שאתה לא מסתכל, לא פעלנו נכון. הפקרנו, כפי שמדברים גם תושבי העוטף, אוכלוסייה אזרחית למרצחים הברברים הללו".

איפה אתה בוויכוח אם צריך עכשיו לתבוע התפטרויות של הדרג המדיני או לחכות לסוף המלחמה?
"אני בעד לחכות לסוף המלחמה. אני לא חושב שצריך לטפל בזה עכשיו. זה יסיט את כל המאמץ המלחמתי. אנחנו בהתחלת המלחמה, טרם הגענו לאותם יעדים שקבענו לעצמנו. צריך לתת לכוחות הנוכחיים למלא את המשימה הזאת, ולחקור ולהסיק את המסקנות רק בסוף".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm