ישראל צריכה לנצל את המלחמה כדי להכתיב כללי משחק חדשים – כך סבר פרופ' אייל זיסר, מומחה למזרח התיכון מאוניברסיטת תל אביב, בשיחה היום (חמישי) עם "מעריב".

מתיחות בצפון: ישראל נערכת להסלמה נוספת בשעות הקרובות | טל לב רם
בצה"ל מחדדים את המסר בצפון: "מוכנים לכל התפתחות"

"חסן נסראללה בבעיה", אומר פרופ' זיסר על רקע ההסלמה בגבול הצפון והחשש מעליית מדרגה נוספת לפני נאום מנהיג חיזבאללה מחר, "ישראל כותשת את חמאס, והוא לא בתמונה. זה נכון שהוא יורה על חיילינו בגבול הצפון ומטריד אותנו - אבל לעומת מה שקורה בעזה זה כלום. אני לא חושב שהוא רוצה מלחמה, אבל הוא  צריך להראות שהוא עושה משהו. אז חלק מהעניין הפסיכולוגי זה לאיים, ליצור מתח".

"חיזבאללה מנסה דרך אי עשייה במילים ליצור מתח, להכניס את ישראל ללחץ וחרדה", הוא מוסיף, "אסור לנו לזלזל ואנחנו צריכים להיות מוכנים, כי כבר ראינו מה חמאס עשה בדרום. אבל צריך לזכור שכשצה"ל ערוך חזק בהגנה בצפון, נסראללה לא יכול הרבה. אבל גם אם היינו מופתעים וחלילה חיזבאללה היה משתלט על יישובים, צה"ל היה צריך להשיב את הביטחון, לקבוע כללי משחק חדשים ולהרחיק את החיזבאללה מהגבול".

"נסראללה תמיד מקפיד להראות אמין, אבל לא תמיד האמת לנגד עיניו. לקראת או לאחר הנאום, הוא יכול לבצע ירי טילים, מה שהוא עושה בכל מקרה בזמן הזה. 'ישראל רוצה לתקוף אותי אז אני מזהיר אותה'. ישראל יכולה להכות ולהביס את חיזבאללה, השאלה אם אנחנו מוכנים למאות הרוגים ישראלים. הם יכולים לירות יותר טילים מחמאס, אבל אם זה יקרה ישראל תחריב את לבנון באופן משמעותי יותר ממה שהיא עושה בעזה, והוא יודע את זה".

"כבר חווינו תופת בדרום, אז חיזבאללה כבר יצליח הפעם להפתיע אותנו כמו שחמאס הפתיע, ולארגון השיעי אין כוח מול העוצמה של צה"ל. בסוף נסראללה גם מפחד מצה"ל ומפחד על חייו. אפשר לחסל אותו, ובגלל זה הוא מתחבא בבונקר. אם הוא היה בטוח, הוא היה יוצא לאור, מה שהוא לא עושה. אם תתפתח כאן מלחמה זה לא נעים, אבל מצד שני אין צורך להיכנס לחרדה קיומית. צריך לראות איך המלחמה תסתיים. צריכים לקבוע כללי משחק חדשים בצפון, ובכוחנו להכתיב אותם. ליצור אזור חיץ עם פעילי חיזבאללה ולהרחיק אותם מהגבול".

כיצד התקדמות הפעולה הקרקעית בעזה יכולה להשפיע על הנעשה בלבנון?
"מה שיקרה בעזה ישליך על המערכה בצפון. כל אחד בלבנון שרואה מה שקורה בעזה מאבד את התיאבון, הם מפחדים שזה יקרה להם גם. יש קולות של חרדה אצל תושבי לבנון מהמלחמה. הרוב המכריע לא בעד מלחמה כרגע מול ישראל, וזה כולל את האוכלוסייה השיעית שתומכת בחיזבאללה. הטראומה הזו מקבלת תאוצה כשהם רואים את מה שקורה עכשיו לתושבי עזה".