צה״ל מגביר את הלחץ על העיר עזה וגם עצימות הלחימה צפויה לעלות. נקודת התורפה עבור צה״ל היא רשת מנהרות המטרו וטילי הנ״ט. בצפון מול חיזבאללה נמשכת מגמה של הסלמה אטית ומדורגת, ובצה״ל נערכים לאפשרות שחיזבאללה יגביר את טווחי הירי לעבר ישראל. 

הפנטגון בהודעה חריגה: צוללת גרעינית שלנו הגיעה למזה"ת

הגברת התקיפות מהאוויר אתמול בשעות המוקדמות של הערב היא ביטוי נוסף להגברת הלחץ על העיר עזה, מתוך הבנה כי בשלב זה התקדמות התמרון הקרקעי צפויה להיות אטית יותר, בשל מאפייני שדה הקרב - שטח עירוני צפוף, שבו עושה חמאס שימוש ברשת מנהרות תת־קרקעיות מתחת ללב העיר העזה, אזורי מגורים צפופים ומוסדות ציבור, בהם בתי החולים הגדולים בעיר.

גל התקיפות הנרחב מהאוויר אתמול הוא ביטוי לניסיון לסייע לכוח המתמרן להמשיך להתקדם לאזורים שבהם עדיין לא פעל, ריכוך מקדים של מטרות חמאס לצורך תנועת החטיבות בשטח, פגיעה מקדימה במנהרות החמאס באזור זה וניסיון למצות הישגים נוספים, תוך פגיעה במטרות חשובות והגברת הלחץ סביב מרכזי חמאס בעיר. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

במקביל, נמשך הקמפיין של צה״ל סביב המתרחש בבית החולים שיפא ובתי חולים נוספים בעיר, שבהם עושה חמאס שימוש נרחב. במקביל, פתחו אתמול כוחות אוגדה 36 מעבר מאובטח בציר נצרים, המיועד למעבר אזרחים פלסטינים דרומה. על פי הערכות, בעיר עזה נותרו כמה מאות אלפי אזרחים, וההערכה היא, שחמאס יסלים את הפעולות שלו על מנת להבטיח שהם לא ינועו דרומה. 

אתמול כבר עברו במעבר החדש מספר גדול של פלסטינים ובצה״ל ימשיכו לרכז מאמץ בהנעת האוכלוסייה האזרחית מהעיר עזה על מנת לאפשר יותר חופש פעולה לכוחות בשטח. מנגד, חמאס מבקש להוכיח כי יכולות הפיקוד והשליטה שלו לא נפגעו, ובהתאם להצהרה המוקדמת שלו, שיגר סמוך לשעה 20:00 מטח רקטות לעבר מרכז הארץ.   

במקביל, צה״ל ממשיך להעמיק את הכתר סביב העיר עזה. בשלב זה פועלות חטיבות הצבא בלחימה באזורים עירוניים וצפופים מאוד הסמוכים לים, כמו שכונת שייח' עג׳לין הנמצאת בדרום מערב העיר. הפעם האחרונה שבה נלחמו כוחות צה״ל בשכונה הזו הייתה במבצע עופרת יצוקה בשנת 2008. כך גם בשכונה סמוכה אחרת בדרום מערב העיר - תל אל־הווא. המאפיין את שתי השכונות הללו לעומת פאתי העיר עזה הוא, שבהן גם בניינים גבוהים ומרכזים עירוניים מובהקים.

בגזרות אחרות, האתגר של המפקדים הבכירים הוא למנוע סטיות של הכוחות בשטח, שעלולות להיות מנוצלות על ידי חמאס. בצה״ל סבורים כי כבר עכשיו יש פגיעה ביכולות הפיקוד והשליטה של חמאס בעיר, אך לעומת אמירות מופרזות שנשמעו לעתים מצד גנרלים בדימוס באולפני הטלוויזיה, בצבא זהירים הרבה יותר. אומנם מזהים פגיעה בחמאס, שברים ראשונים בפיקוד והשליטה על גדודי חמאס בעיר ומספר נפגעים גבוה יחסית במנהרות, כתוצאה מפעילות צה״ל מהקרקע ומהאוויר, אך מנגד, ההערכה היא כי חמאס רחוק מאוד מנקודת השבירה שלו ובוודאי לא צפוי להרים דגל לבן. המסר  שיוצא מצה״ל בימים האחרונים הוא שהמלחמה על העיר עזה צפויה להיות ארוכה ומילת המפתח שחוזרת על עצמה היא "סבלנות" ולא פעולה מהירה שתסכן את הכוחות הקרקעיים.

ההערכה הזו מבטאת תמונת מצב ריאלית, כפי שהיא באה לידי ביטוי בלחימה בשטח. רשת המטרו של מנהרות החמאס הופכת את הלחימה בשטח הבנוי למורכבת מאוד, כאשר גם לאחר שכוחות צה״ל ממשיכים בהתקדמות על הקרקע, מנסים כוחות של חמאס לנצל את המנהרות על מנת לזנב בכוחות שהתקדמו קדימה ולגבות מחיר בהרוגים ונפגעים. מרבית ההצלחות הטקטיות של חמאס הן באמצעות ירי נ״ט.

אבל בין מה שנראה בשלב זה כפעולה צבאית מורכבת מאוד שמבצע צה״ל בעיר עזה בצורה טובה וסדורה, בשטח מורכב מאוד ללחימה, עומדות שתי המטרות הגדולות של המלחמה - להכריע את חמאס צבאית ושלטונית, ולהחזיר הביתה את החטופים.

לצורך הכרעת חמאס, יידרש זמן רב, ייתכן שחודשים, כאשר מלבד העיר עזה תידרשנה פעולות גם במחנות הפליטים של המרכז - חאן יונס וציר פילדלפי. לעומת העמדה הישראלית שמבקשת לנהל את מאמץ המלחמה במשך כמה חודשים, נראה כי האמריקאים מכוונים לכמה שבועות. בכל מקרה, ככל שהזמן עובר, נראה כי לאחר המהלך האגרסיבי על העיר עזה עצמה, המשך המלחמה בערים ואזורים נוספים ברצועה עשוי להעלות פערי עמדות מובהקים בין ישראל וארה"ב, ובספק אם הפעולה בעזה תאפשר את שחרור החטופים.

בזירה הצפונית, הביקור של הרמטכ״ל הרצי הלוי בפיקוד הצפון והבחירה שלו בפעם השנייה בתוך כמה ימים להעביר מסרים לחיזבאללה, כי ישראל מוכנה גם למלחמה בזירה הצפונית, אומרת למעשה את הכל. הימים האחרונים עומדים בסימן עליית מדרגה נוספת מצד חיזבאללה בפעולותיו כנגד ישראל. כמו במהלך כל החודש האחרון, מדובר בתזוזות קטנות, אך אלה נעשות באופן עקבי. ההרוג הישראלי מירי נ״ט, המצטרף לירי נרחב יותר של רקטות לעבר קריית שמונה והמשך ניסיונות לשגר מל״טים לעבר ישראל מלבנון - כל אלה ופעולות נוספות מבטאים מוכנות של חיזבאללה להסלים בהדרגה את המצב גם בזירה הצפונית. 

ההערכה בישראל היא שחיזבאללה עלול להחריף עוד יותר את תגובותיו בימים הקרובים, בהתאם להתפתחויות במלחמה בעזה. הרחבת ירי הרקטות לטווחים רחוקים יותר בצפון הארץ היא אפשרות סבירה ביותר. אם הלחימה בעזה תימשך עוד פרק זמן משמעותי, הסיכוי להסלמה הרבה יותר משמעותית בצפון יגבר.

אם תרחיש זה יתממש, הדרג המדיני יידרש להכריע מהי הנקודה שבה זירת המלחמה המרכזית של ישראל תהיה לבנון ולא עזה. אפשרות סבירה אחת היא, שישראל שאינה מעוניינת במלחמה בזירה הצפונית, תידרש להיערך אליה כאפשרות, שהסיכוי להתממשותה גובר, גם אם בצעדים קטנים, שבשלב הזה מאפשרים לישראל להגביל את הפעלת הכוח כנגד חיזבאללה בתגובה לתוקפנות מצדה.