בתוכנית שבע תשע של רדיו 103FM התראיין (רביעי) גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית של הגליל העליון, ושיתף בנוגע לחששותיו על ההתיישבות החוזרת בצפון לאחר המלחמה: "הצבא צריך למצוא את הדרך שבה ינהל רצועת ביטחון שלא תהיה בה חיזבאללה. שצה"ל ידאג לזה. לא צבא לבנון, לא האו"ם, ולא כל מיני יוניפי"לים וכאלה. זו הבקשה היחידה שתאפשר לתושבים לחזור הביתה. אם זה לא יקרה, יש אתגר להתיישבות במדינת ישראל, ואפילו ארחיק ואומר - לרעיון הציוני. צריך להבין את זה".

"במשך כחודשיים החיזבאללה יושב מעלינו, תרתי משמע, במשאבים פשוטים יחסית. הוא עוד לא השתמש באחוזים בודדים מהיכולות והאנשים שלו, ובכל זאת מצליח להטריף אזור שלם. אתמול בלילה הייתה דוגמה קלאסית לזה", משתף זלץ בחשש. "יש פה הרבה אנשי מילואים, 300 אלף מפונים שחלקם משלמים מכיסם. בתי הספר סגורים, אין ממ"דים לאנשים ובבתי הילדים. המציאות קשה, ואנשים חיים ככה כבר חודשיים. זה כשהחיזבאללה בסך הכול משקיע משאבים מאוד מצומצמים".

צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון (צילום :דובר צה"ל)

לשאלה האם הוא מתרשם שהממשלה רוצה לעשות מהלך עוצמתי עכשיו ענה, "עכשיו זה פחות חשוב לי, אנחנו יכולים לחכות כשיודעים שיש למה. לגבי עוצמתי, זו שאלה גדולה, ותלוי גם למה מתכוונים. יש לנו כבר הסכם בינלאומי, הסכם 1701, שלא שווה את הנייר שהוא כתוב עליו. גם אם יהיה תגבור משמעותי של צבא ביישובים שלנו ולידם, אני חושש שזה לא יספק. צריך לקרות אירוע משמעותי, שבו לא נראה את חיזבאללה מול העיניים שלנו ביומיום. שהארגון לא יוכל לירות טילים או לחדור למדינה. הצבא צריך לדאוג לכך. זו הדרך היחידה להחזיר את התושבים הבייתה".

קיבוץ כפר גלעדי, תצפית על הגליל העליון (צילום: מיטל שרעבי)
קיבוץ כפר גלעדי, תצפית על הגליל העליון (צילום: מיטל שרעבי)

זלץ מספר על הסיכונים השונים שיש בצפון ועל המשמעויות השונות שבהם: "יש סיכון חדש שלא היה בעבר ואלו טילי נ"ט מסוימים שמגיעים לכ־8 ק"מ, והוא משמעותי לכל היישובים בטווח כזה מהגבול כי יש מולם אפשרות לירות בכינון ישיר. ראינו לכך מספר דוגמאות בשבוע האחרון. גם הדבר הנוראי שראינו בדרום הוא סיכון, וזה תסריט שאנחנו מתכוננים אליו כבר שנים בצפון. הנושא של חדירת מחבלים ליישובים, לכבישים, לצמתים היה מוכר וידוע גם לפני ה-7 באוקטובר, אבל אחריו קיבל משמעויות אחרות. זה משפיע באופן יישובי על חזרה אפשרית בסוף האירוע הזה של תושבי הצפון לביתם".

נזכיר כי זלץ התראיין בחודש שעבר למעריב על דרישתו לראש הממשלה "לנהל את האירוע": "אני רוצה לומר בצורה ברורה מאוד: רוב השרים לא מתחברים לאירוע הביטחוני במדינה - ואין להם כלל את היכולת, הניסיון או הידע לנהל את המערכה. הפתרון שלי למצב החירום שאנו שרויים בו הוא לתת לראשי המועצה לנהל את המרחב האזרחי, לאפשר מקורות תקציביים לשלטון המקומי - ולהאציל לנו סמכויות ואחריות".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm