היקף הסיוע שהועבר לעזה פחת בצורה משמעותית בשבועות האחרונים, בשל תקיפות צה"ל נגד המשטרה של חמאס בעזה בתקופה האחרונה, כך דווח הלילה (בין חמישי לשישי) בוושינגטון פוסט.

בוגדים בעמם: מחבלי חמאס יורים על תושבי הרצועה, בגלל סיוע הומניטרי | צפו
מכים באלות ויורים באוויר: כך משתלט חמאס על הסיוע ההומניטרי

בממוצע, רק 62 משאיות נכנסו לעזה בכל יום במהלך השבועיים האחרונים, כך על פי נתונים של משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים -  מספר נמוך בהרבה מזה שישראל התחייבה לו במסגרת ההסכמים הקודמים, שהגיעו גם למאות משאיות ביום. במהלך יומיים בשבוע האחרון חצו רק ארבע משאיות בכל יום, באחד הנתונים הנמוכים ביותר מאז החלה ישראל להכניס סיוע לעזה. בוושינגטון פוסט ציטטו ארגוני סיוע ברצועה שטענו כי יש צורך להכניס מדי יום לא פחות מ-500 משאיות סיוע.

עוד דווח כי בעקבות שורת חיסולים נגד אנשי משטרת חמאס ברפיח בשבועות האחרונים, שוטרים רבים נטשו את משימתם בצד העזתי של מעבר כרם שלום, ולא מאבטחים את כניסת המשאיות לרצועת עזה. "נהגים נורו, הותקפו בגרזנים ובאולרים, וחלונותיהם נופצו", אמר מתאם הסיוע ההומניטרי של האו"ם ג'יימס מק'גולדריק.

סיוע לעזה (צילום: REUTERS/Kosay Al Nemer)
סיוע לעזה (צילום: REUTERS/Kosay Al Nemer)

גורמים הומניטריים אמרו שהמשטרה גם הפסיקה לאבטח שיירות סיוע. "עם העזיבה של הליווי המשטרתי נהיה כמעט בלתי אפשרי עבור האו"ם או כל אחד אחר להעביר סיוע לעזה בשל הכנופיות העברייניות", אמר דיוויד סטרפילד, השליח המיוחד של ממשל ביידן לענייני הסיוע ההומניטרי ברצועה. "הדבר מזין מעגל אכזרי שמעצים ומתחזק את הפעילות הפלילית ברצועה", הוסיף. לטענת שליחו של ביידן, לפחות תשעה אנשי משטרת חמאס שהיו מעורבים בהגנה על השיירות, ביניהם גם מפקד בכיר, חוסלו לאחרונה. 

כל סיוע שנכנס לעזה חייב לעבור תחילה סינונים על ידי גורמים מצריים וישראלים. משלוחים מאושרים מועברים לאזור הפריקה בכרם שלום, ולאחר מכן מועברים למשאיות עזתיות לפני שהם יוצאים מהשערים של המעבר. "רבות מהמשאיות האלה, עוד לפני שהן מגיעות ל-200 מטר, נעצרות על ידי מכוניות ואז מותקפות ונבזזות", אמר מקגולדריק. "אם יש מזל חלק מהמשלוחים מגיעים ליעדם במחסנים", הוסיף. 

תוכנית המזון העולמית הודיעה כי היא נאלצת להפסיק את משלוחי המזון לצפון הרצועה השבוע, תוך ציון "התוהו ובוהו המוחלט והאלימות בשל קריסת הסדר האזרחי". אונר"א לא הצליחה לבצע משלוחים לצפון עזה מאז 23 בינואר, כך לטענת מנהלת יחסי החוץ שלה. בישיבת מועצת הביטחון של האו"ם ביום חמישי, המתאם המיוחד מטעם האומות המאוחדות לתהליך השלום במזרח התיכון, תור ונסלן, אמר כי "אין זמן להפסיד". הוא טען שיש "מחסור חריף במזון, מים, דלק ותרופות, לצד התמוטטות כמעט מוחלטת של החוק והסדר".

חיה מרואן, שמשפחתה מתגוררת בצפון ג'באליה, טענה כי היא מתקיימת מחוביזה וצמחי מאכל אחרים. "המצב בכאוס חמור", אמרה מרואן, והוסיפה כי חמושים מאיימים על כל מי שנושא מזון. "שמעתי על ירי על ידי שודדים," היא אמרה. שקית קמח שעלתה פעם 8 דולר עולה כעת בערך 275 דולר. "אנשים נשארים להסתדר בעצמם", ציינה.