בשבוע האחרון, ארצות הברית והמעצמות המערביות הפצירו בפני ישראל שלא להגיב לתקיפה חסרת התקדים של איראן. נשיא ארצות הברית ביידן אף ייעץ לישראל "להסתפק בהצלחת בלימת המתקפה".

הנשק החדשני שחמק מתחת לראדר: פרטים חדשים על התקיפה באיראן
ארה"ב נסערת מהתקיפה באיראן; הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר | סיכום השבת

תיעוד התקיפה של ישראל באיראן (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

יממה לאחר התקיפה באיראן שמיוחסת לישראל, אמר הקולונל הבריטי בדימוס ריצ'רד קאמפ, כי ההתעלמות מבקשות וושינגטון השתלמה – ואפשרה לישראל להעביר מסר לאיראן, אך גם לחברות בברית ההגנה שהתגבשה השבוע. בטור פרשנות שהתפרסם ב"טלגרף" הבריטי, כתב קאמפ כי התקיפה המצומצמת המיוחסת לישראל - חשפה את נקודת התורפה של איראן בהגנתה על מתקני הגרעין הממוקמים באיספהאן. 

"התקיפה המיוחסת לישראל באיספהאן נעשתה בפרופיל הנמוך ביותר שאפשר להעלות על הדעת - אך בו זמנית הוכיחה לאיראנים שהם חשופים לפגיעה", מחזק את דבריי קאמפ פרופ׳ אמציה ברעם, מומחה להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת חיפה. "מצד אחד, הפעולה נעשתה בחתימה נכונה כדי לא להשפיל את המשטר האיראני בגלוי - אך מצד שני גרמה לנזק גדול שהוכיח שהמשטר והגנתו על נכסיו האסטרטגיים - חלשים. לא השפלנו את חמינאי - המנהיג העליון בפני הציבור שלו - אלא רק המחשנו לו שלא כדאי להתעסק עם ישראל".

פגיעה בבסיס נבטים (צילום: דובר צה''ל)
פגיעה בבסיס נבטים (צילום: דובר צה''ל)

במידה שישראל אכן זו שאחראית לתקיפה, ייתכן שהיא בוצעה באופן מכוון תוך הגבלת הנזק וההרס, בדומה לפגיעה הקלה בבסיס נבטים. מטרת ההגבלה המכוונת היא לאפשר לאיראן "מרחב הכחשה" - כדי למנוע הסלמה משמעותית ברחבי המזרח התיכון. כך, המשטר וחמינאי יוכלו להכיל את האירוע תוך הפחתת הלחץ מצד גורמים קיצוניים באיראן - שהיו עלולים לדרוש תגובה חריפה כנגד ישראל. 

כאמור, עברו כבר יומיים מאז התקיפה באיספהאן, אך עדיין אין תשובה חד משמעית בעולם איך וכיצד היא התבצעה. באיראן ממעיטים לתאר את נזק התקיפה ומנסים לצייר אותה כמינורית - ואילו בישראל עדיין לא לקחו עליה אחריות רשמית. ברעם מסביר: "בתקיפה המיוחסת לישראל, נפגע הרדאר שמגן על המתקן להעשרת אורניום - שמשמש לייצור נשק גרעיני".

מתקן הגרעין באיספהאן, איראן  (צילום: רויטרס)
מתקן הגרעין באיספהאן, איראן (צילום: רויטרס)

"המתקן נמצא מתחת לאדמה - אך מעל הקרקע ישנה מערכת שלמה של טילים ורדארים שמוצבים מסביב למתקן ושומרים על כך שאף טיל מהאוויר לא יפגע במתקן. הרדאר מהווה כ'עיניים' של סוללת הטילים נגד המטוסים - שתפקידה הוא להגן על המתקן להעשרת אורניום מפני התקפה אווירית - ולשלוח טילים נגד מטוסים", מסביר הפרופסור.

"במהלך התקיפה מהאוויר, לא רק שהרדאר לא כיוון את הטילים והגן על המתקן - אלא שהוא עצמו התפוצץ ונהרס. הוא לא הצליח להפעיל ולכוון את הטילים שיגנו על המתקן מפני המתקפה האווירית - מה שמעיד על כך שהטכנולוגיה האיראנית כלל לא מספיק מתוחכמת. התקיפה פגעה ביכולות ההגנה האווירית של איראן, ובמקביל הוכיחה את יכולתה של ישראל לפגוע בכל מקום במדינה. כעת, הם מבינים שהמתקן שבעזרתו הם בונים נשק גרעיני נתון לרחמינו ולחסדינו - ואם נרצה ביכולתנו לתקוף גם אותו", מסביר. 

מתקן הגרעין באיספהאן, איראן  (צילום: REUTERS/Caren Firouz (IRAN POLITICS ENERGY))
מתקן הגרעין באיספהאן, איראן (צילום: REUTERS/Caren Firouz (IRAN POLITICS ENERGY))

לגבי אופן התקיפה, חושף ברעם כי "יש האומרים כי הפגיעה ברדאר נעשתה באמצעות טיל שמטוס ישראלי שיגר - מגובה רב מאוד בטווח רחוק או בעת שהיה מעל מדבר כלשהו במזרח התיכון - ולא מתוך המרחב האווירי של איראן. על פי אחרים, הנזק נגרם כתוצאה מכטב"ם ששוגר מאיראן עצמה".

כל זאת, בוודאי מעצים את העליונות הצבאית ובפרט האווירית של ישראל - לעומת פגיעותה של איראן. אירוע זה מצטרף לליל שבת הקודם, עיצומה של המתקפה האיראנית - שבה מערכת ההגנה האווירית הישראלית יירטה בהצלחה 99% מהטילים האיראניים, נתון שמוכיח את העליונות הטכנולוגית המשמעותית של חיל האוויר הישראלי. יש לציין עוד כי בעקבות התקיפה, נוצרה התחלה של ברית אזורית בין ישראל, סעודיה, ירדן והאמירויות, המהווה גורם הרתעה נוסף לאיראן.