ביום שני הקרוב יסיים רא"ל בני גנץ את תפקידו ויעביר את המושכות לאלוף גדי איזנקוט – כאשר על שולחן הרמטכ"ל מונחות הערכות מצב קודרות למדי. בין היתר, מזהים בצה"ל פוטנציאל להידרדרות המצב בשטחים בתוך זמן קצר.



בשבועות האחרונים, במסגרת סבב הפרידה שלו מיחידות צה"ל, דיבר גנץ שוב ושוב על המציאות הנפיצה בשטחים. הרמטכ"ל היוצא אף הדגיש את השפעת המצב הפוליטי על הגזרה, כשהוא מתכוון ככל הנראה לבחירות בישראל ולמהלכים החד־צדדיים של אבו מאזן באו"ם. גורם חשוב לא פחות בהתחממות הגזרה הוא אי העברת הכספים לרמאללה זה מספר חודשים, מה שמביא לקריסה כלכלית של הרשות.



על רקע זה, עדכן הצבא את הדרג המדיני שבכל רגע נתון הרשות הפלסטינית יכולה לקרוס, ובידי הדרג המדיני כלים למנוע זאת. על פי אחד התרחישים שהתוו בצה"ל, אירוע ביטחוני קטן ומקומי יחסית, כמו עימות בין מתנחלים לפלסטינים או זריקת בקבוק תבערה, יכול להידרדר במהירות להסלמה כוללת, כולל התפרעויות בגליל ובמשולש. על רקע חולשת הרשות, מצב כזה עלול להביא להשתלטות ארגוני טרור על הגדה.



בצבא מצביעים על חודש אפריל כעל מועד קריטי מבחינה זו, ובשבועות האחרונים קיים צה"ל, בשיתוף עם השב"כ, מבצעים רבים לאיסוף אמצעי לחימה בשטחים. במסגרת המבצעים נאספו גם כספים רבים המעידים על התחזקות אחיזתו של חמאס בגדה. המבצעים המוגברים אמורים להימשך עד לסוף חודש מרץ. בצה"ל מדגישים כי ההערכות נשענות על עלייה באירועי טרור המורגשת כבר עתה, כמו השלכת בקבוקי תבערה ואבנים ושימוש בנשק מאולתר. אירועים כאלו מתרחשים לאחרונה על בסיס יומי. עוד נשענות ההערכות על ההסתה המתגברת נגד ישראל ברשתות החברתיות.



רבים מהמסיתים הבולטים הם ממשוחררי עסקת שליט. עוד מדגישים בצה"ל כי תמונת המצב המודיעינית מורכבת עוד יותר, שכן גם ביתר הגזרות נרשמים שינויים בלתי פוסקים. ברצועת עזה הולכת וגדלה המצוקה, השיקום מתעכב, וייתכן שיגיע הרגע שבו חמאס יפתח שוב באש. גם בגבול לבנון וברמת הגולן נשמרת ערנות לאחר ההתחממות בשבועות האחרונים. במהלך מבצע צוק איתן עלה נושא החימוש של צה"ל והידלדלות מחסני הנשק שלו. בצה"ל הכחישו זאת. ואולם, אם נכון הדבר, אזי נשאלת השאלה אם לישראל יש מספיק תחמושת לעימות קרוב וארוך טווח. זאת בעיקר על רקע המתח במערכת היחסים בין ישראל לארה"ב, המחמשת העיקרית שלה.



פגישת עבודה אחרונה

אתמול נפגש הרמטכ"ל גנץ בפעם האחרונה במסגרת תפקידו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפתח הפגישה אמר נתניהו לגנץ: "אני יודע שאתה משאיר צבא שיכול לכל האתגרים. אני רוצה להודות לך על שנים ארוכות של שירות למען ביטחון המדינה. הובלת פעולות גלויות וחשאיות, מקרוב ומרחוק, בצורה מקצועית, נחושה ואחראית". קודם לכן קיים הרמטכ"ל פגישת עבודה אחרונה עם שר הביטחון משה יעלון.