שנה וחצי לאחר מבצע צוק איתן, ובעוד ביבשה מחפשים פתרונות לאיתור מנהרות וחדירות תת־קרקעיות, השלימו בזרוע הים פריסה מבצעית של מערכת לאיתור חדירות תת־ימיות של מחבלי חמאס. המערכת, פרי פיתוח של חברה ישראלית, נמצאת כבר בפעולה ומדי שבוע היא נבדקת בכל תנאי מזג האוויר האפשריים. מדובר ברצף של חיישנים שמתחברים למכ”מ ימי שיודע לזהות תנועה מתחת למים ולהודיע למרכז הפיקוד הימי אם מדובר בלהקת דגים או בחוליית מחבלים. הדבר מאפשר לזרוע הים להתכונן לתרחישי חדירת מחבלים, בדומה לזו שהייתה בחוף זיקים שבדרום במהלך צוק איתן.



“חמאס בונה בגזרה הימית את המרכיבים ההתקפיים שלו באמצעות סירות וצוללנים, והוא מפתח יכולות שמשלבות ירי, יכולות פשיטה והתקפה”, מסביר גורם בכיר בזרוע הים. “הפעילות של חמאס בגזרה הימית היא משמעותית, ואנחנו לא מזלזלים בה. אנחנו נערכים למגוון תרחישים ולא פוסלים שום דבר. הנחת העבודה שלנו היא שמאז צוק איתן חמאס התפתח משמעותית באיומים שלו, הוא פיתח את הידע, הוא חי במרחב האינטרנטי, הוא לומד דרכו וגם מצטייד דרכו”.



מבחינת ארגון הטרור, חדירה מהים וביצוע פיגוע ולו הקטן ביותר בחוף - ייחשבו להישג אדיר, בעיקר תודעתי. חמאס יכול בהתקפת פתע אחת להביא הישג בלי להילחם יום אחד. לכך בדיוק נערכים בחיל הים ולצורך כך פותחה המערכת לאיתור צוללנים שתפקידה להקפיץ את הכוחות במידה שחוליית קומנדו של חמאס תעשה דרכה לחופי ישראל.



“הארגון רכש ציוד צלילה איכותי באינטרנט, חליפות איכותיות ואמצעים שונים שכל אחד יכול להזמין, אמצעים כאלו שמעצימים את היכולות שלו”, מזהיר הבכיר בזרוע הים. בצוק איתן לא הייתה לצה"ל יכולת גילוי תת־ימית. חמאס הבין זאת היטב והקים חוליות קומנדו ימי שמתאמנות יום־יום, בכל תנאי מזג אוויר, על שלל תרחישים, כולל כאלה שבהם נתעורר בבוקר ונגלה שחוליה הצליחה לחדור ולבצע פיגוע משמעותי בשטח ישראל דרך הים.



“אנחנו מבינים שאין פה מענה של 100 אחוז, ואירוע כזה אם נפגוש אותו, יהיה חמור ביותר. קו הגנה ימי, כמה שלא תבנה אותו חזק וטוב ותיתן מענה, בסופו של דבר אין מקומות שאי אפשר לחדור אליהם. גם אנחנו בזרוע הים חדרנו לכל מקום שרצינו. אנחנו מנסים לזהות את נקודות התורפה שלנו ומחזקים אותן ופועלים בעיקר על גילוי ואחר כך על סגירה באש, או במילים פשוטות - סיכול ומניעה, כשהמטרה העיקרית היא לגמור את האירוע עוד בים ולא חס וחלילה בחוף”, מסכם אותו בכיר בחיל הים.