שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, אמר הערב (ראשון) בטקס קבלת הפנים ליום העצמאות בקריה בתל אביב כי יש לעודד את קציני צה"ל אור את אשר על לבם, גם כאשר הדברים סותרים את הדרג המדיני. הדברים נאמרו על רקע סערת דברי סגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן, שאמר בערב יום השואה כי הוא מזהה תהליכים בחברה הישראלית שהתרחשו לפני 70 שנה, וכן על רקע הביקורות שנשמעו נגדו. בפנייה לנוכחים ובביקורת מרומזת על ראש שהממשלה, בנימין נתניהו, אמר יעלון: "גם הערב אני שב ודורש מכם ומפקודיכם: "המשיכו לומר את אשר על לבכם. עשו זאת גם אם הדברים אינם חלק מהזרם המרכזי, ואף אם הם חולקים על רעיונות ועמדות שהפיקוד הבכיר או הדרג המדיני אימצו".



"אל תחששו, אל תהססו, אל תירתעו. הוסיפו להיות אמיצים לא רק בשדה הקרב, אלא גם סביב שולחן הדיונים. צבא טוב הוא צבא שמפקדיו, זוטרים כבכירים, חשים בטוחים ביכולתם לומר את דעתם בכל עת, בידיעה שלא ייפגעו. זו דרישתי מכם, מפקדי צה"ל הבכירים, וזו צריכה להיות דרישתכם מהכפופים לכם: הוסיפו לפעול על פי מצפון אנושי ומצפן, ולא לנהות אחר כיוון הרוח", הוסיף יעלון.



בתגובה לנאומו של יעלון נמסר מלשכת נתניהו כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו נותן גיבוי מלא לצה"ל, מפקדיו וחייליו. ראש הממשלה איתן בדעתו שהשוואה לגרמניה הנאצית היתה אמירה לא ראויה, בעיתוי לא ראוי וגרמה לישראל נזק בזירה הבינלאומית. מפקדי צה"ל אומרים את דעתם בחופשיות, בפורומים הרלוונטיים ובנושאים שתחת אחריותם. צה"ל הוא צבא העם וצריך לשמור אותו מחוץ למחלוקות פוליטיות".



בנימין נתניהו. צילום: אוהד צוויגנברג, פלאש 90
בנימין נתניהו. צילום: אוהד צוויגנברג, פלאש 90



בתוך כך האלוף גולן שב היום לכותרות כאשר חדשות 2 באינטרנט פרסמו הקלטה מלפני עשר שנים של דברים שאמר גולן כשכיהן כמפקד אוגדת איו"ש. לצעירים העומדים בפני גיוס אמר גולן: "נוכח אוכלוסייה אזרחית אנחנו לוקחים על עצמינו סיכונים בצדק. בלתי מתקבל על הדעת שאנחנו בשם ההימנעות מסכנה נחליט עכשיו שאנחנו מכסחים בית דירות. הורגים שם נשים, ילדים, לא מעורבים. בלתי נסבל. שימוש בכוח שנעשה בתווך אזרחי לעולם חייב להיות מרוסן, מוגבל ובמינימום ההכרחי. בלתי נסבל שניקח חיי אנוש שלא בצדק. ולכן אם יחידה צבאית צריכה ליטול סיכונים על מנת לא לפגוע בבלתי מעורבים, כן היא תיקח סיכונים על מנת לא לפגוע בבלתי מעורבים. אבל, אם היא צריכה לפגוע רק במחבלים, לעשות את זה בצורה הכי בטוחה שיש".




"להיאבק בהסתה"


על רקע פרשת החייל היורה מחברון אמר יעלון כי "אנו נגבה את מי ששוגה בתום לב, אך לא נהיה סובלניים כלפי מי שחורג מסמכות ופועל בניגוד לחוק ולערכים". את הדברים אמר בהקשר למאבק המתקיים לדבריו מול מיעוט קיצוני, הפועל בשטח וברשתות החברתיות. "חלקו הסתנן גם לזרם המרכזי בחברה, בכסות ובמסווה, והוא מנסה להשפיע על דמותו ועל ערכיו של צה"ל".



לדברי יעלון מדובר במאבק משמעותי: "לא רק על דמותו של צה"ל, אלא גם על דמותה של החברה הישראלית. המשך הפגיעה בחוסנם הערכי והמוסרי של צה"ל ושל החברה הישראלית, תהיה הרת אסון למדינת ישראל".



שר הביטחון הבהיר כי אין מדובר בסוגיה של מחלוקת פוליטית. "אין זה עניין של ימין או שמאל, שכן הרוב השפוי בחברה הישראלית, מכל צדי הקשת הפוליטית, חותר לשמור על צה"ל ערכי, ועל חייליו ומפקדיו מוסריים ואנושיים. הם אכן כאלו, ואם יש חריגות - אנו יודעים לטפל בהן בנחישות, ולא לאפשר יד קלה על ההדק, התלהמות ונקמנות או אבדן עשתונות".



בטקס בו נכחו, בין היתר הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט ומנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במילואים דן הראל אמר יעלון כי טרם העיסוק המקצועי בכוח של צה"ל, ישנו העיסוק בערכי צה"ל וברוחו. "בדרך לאורה אנו שואפים שיפסע - היא המרכזית עבור כל מפקד, זוטר כבכיר, ובוודאי עבורי כשר ביטחון".



"ערכי צה"ל מלווים אותנו מאז הקמתו, והתעצבו במהלך השנים", אמר יעלון והוסיף: "המוסר, טוהר הנשק, יכולתנו לחקור ולתחקר ולהודות בטעויות - הם בראש ובראשונה הבסיס לחשיבות השמירה על צבא איכותי ובריא; על חיילים ומפקדים המכירים בדרך ומאמינים בצדקתה; ועל זכותנו המלאה, הן כלפי עצמנו והן כלפי העולם, להיאבק בדורשי רעתנו.



יעלון הדגיש כי צה"ל ערכי וחברת מופת שלובים זה בזה. "לפני הנשק המתוחכם והמודיעין המדויק, הערובה לביטחוננו. צה"ל יונק מהחברה הישראלית, והחברה הישראלית יונקת מצה"ל. חברת מופת במדינה יהודית ודמוקרטית היא ערובה לביטחוננו. חברה המקדשת את החיים ונאבקת בכל כוחה בגזענות, באלימות ובשיח המונע משנאה, שיסוי והפרדה. חברה הנלחמת באופן חסר פשרות בהדרת נשים, בהטרדות המיניות כלפיהן, ובהפיכת המתלוננת והמוטרדת לנאשמת.



לדברי יעלון חברת מופת היא חברה המקרבת את המיעוטים בה ומקפידה לשלב אותם בליבתה, ולא מאפשרת לגורמי שוליים להסית נגדם. "חברה השומרת על החוק קלה כחמורה, ואינה מרימה יד על בית המשפט ועל שופטי ישראל, גם אם יש מחלוקת על פסיקותיהם", הוסיף יעלון. שר הביטחון הבהיר כי יש לחזק ערכים אלה וכי יש "להיאבק עליהם אל מול מי שמנסים בכוח לדחוק אותנו אל תהום של שנאה ואבדן ערכים".