במלאת 40 שנים להקמתה, החליטו בצה"ל לספק הצצה נדירה ל"שלדג", היחידה למשימות מיוחדות של חיל האוויר ואחת הסודיות ביותר בצה"ל. מספר סרטונים שהותרו היום (רביעי) לפרסום מתעדים פעולות שונות שלה לאורך ההיסטוריה, כמו גם תרגיל מורכב המדמה השתלטות על מבנה אסטרטגי במדינת אויב רחוקה. 
שלדג פועלת בצוותי קרב שמכונים "צסק"א" – צוות סימון קרקע-אוויר. הם יוצאים לפעולות במדינות אויב רחוקות וקרובות, תוך שיתוף פעולה עם מסוקים ומטוסי תובלה. היחידה מפעילה גופים של צליפה, פריצה, מפעילי רובוטים וכלבים. את ייעודה המדויק לא ניתן לחשוף, אך דברים שאומר כעת גורם בכיר בה יכולים לשפוך מעט אור.

תרגיל שלדג בעומק האויב
 
תרגיל היחידה המיוחדת של חיל האוויר "שלדג". צילום: דובר צה"ל
"היחידה הוקמה במטרה לפעול במימד הקרקעי במבצעים מיוחדים", מספר גורם בכיר ביחידה.  "הפעילות, שרובה מסווגת, היא בעיקר בעומק שטחי אויב, ובמרחבים נוספים. אנחנו פועלים היכן שחיל האוויר פועל ומכאן ניתן להפליג בדמיון. שלדג פועלת בשגרה ובמלחמה, יחידה שהמקצועיות שלה זה איסוף מודיעין, בתנאים נדירים, וביצוע מבצעים קרקעיים והתקפיים שרובם הגדול לא רק חסוי מהתקשורת אלא גם כזה שלא נותן לאויב לדעת שפעלנו בחצר שלו. המטרה הראשונה שלנו היא למנוע השארת חותמת של 'היינו פה'". לצד פעילותה בגזרות הלחימה הרגילות של צה"ל, לבנון, עזה והגדה, אפשר להעריך שלוחמי היחידה לדורותיה פעלו גם במדינות רבות במזרח התיכון בעתות של שגרה, במצבי מתח אזוריים ובמלחמה. 
 

יחידת שלדג

תרגול השתלטות על מבנה אסטרטגי במדינת אויב

 
שלום הגליל - שלדג
בעולם מיוחסים לישראל בשנים האחרונות פעולות רבות מעבר לים. על פי פרסומים זרים ודיווחים של רשתות זרות, ישראל סכלה כחלק מהמב"ם, המערכה שבין המלחמות, ניסיונות העברת נשק ללבנון. בישראל בכלל ובצה"ל בפרט לא מתייחסים לפרסומים זרים אלו, אולם בשלדג אומרים כי ליחידה יש את היכולת לפעול בכל מקום בעולם בו חיל האוויר יכול לפעול, בכל פעולה שנדרשת. 
 
כחלק מחשיפת היחידה אחרי 40 שנה, שלדג הציגו תרחיש פעולה בעומק מדינה זרה להשתלטות על מבנה אסטרטגי. "כחלק מאתגר המב"ם שלדג פועלת בכל הגזרות שבהן צה"ל פועל", מספר הגורם הבכיר ביחידה. "מרבית המבצעים חסויים ולא ניתן לדבר עליהם. בשנים האחרונות עלה באופן משמעותי השימוש ביחידה במלחמה שבין המלחמות. המבצעים נועדו לצורך בניית תכלית אסטרטגית שכל מבצע דורש מקסימום יכולת מבצעית, מנטאלית ופיזית" הוא מספר.
יחידת שלדג במלחמת המפרץ
 
בתרחיש הייחוס שמציגה היחידה וניתן לראות בסרטון המצורף, שלדג נדרשת לפעול במדינה זרה ורחוקה בה מתקן אסטרטגי. ימים לפני ביצוע הפעולה, כוח קטן מאוד של לוחמים יגיע לשטח במרחק של עד 200 מטר מהמתקן. הכוח, מומחה בהסוואה, ייטמע בנקודת תצפית ויחל בביצוע איסוף מודיעין ברמה הוויזואלית. התמונה הנדירה שלקחת מהזירה משודרת עד לחמ"ל למרחקים ארוכים.
 
בהינתן ההחלטה לפעול, גורם ההפתעה הוא המשמעותי ביותר. מסוק עם כוח לוחמים יגיע למתקן, ינחית את הלוחמים שיבצעו השתלטות מהירה בהפתעה. הכוח שצפה במתחם ואסף מודיעין יבצע את הירי הראשוני, ירי צלפים שקט ומדויק שיפיל את השומרים בחזית המבנה. כניסת הכוחות המוסקים תפתח את הפתח לכניסת כוחות גדולים יותר ורכובים. הכוח יכנס ראשית עם פיצוץ דלת הכניסה, הכנסת כלב לסריקה ראשונית, הכנסת רובוט לסריקה שנייה ונטרול איום ואז כניסת הכוח לצורף איסוף, חטיפה, חיסול וסיכול. 
 
שלב החילוץ הוא הקריטי שבפעולה. הכוח יחולץ על ידי מסוק יסעור תוך חיפוי אווירי של מסוקי קרב. המטרה היא יציאה מהירה לשטח ישראל במינימום נפגעים.
 

ההיסטוריה של היחידה: פרטים חדשים

 
"שלדג" הוקמה ביוזמתו של אלוף משנה מוקי בצר שהיה סגן מפקד סיירת מטכ"ל וממפקדי המבצע לשחרור החטופים באנטבה ב-1976. הקמתה באה כחלק מלקחי מלחמת יום הכיפורים, שהצביעה על הצורך לפעול מאחורי קווי האויב להשמדת טילי קרקע-אוויר ולסמן מטרות למטוסי חיל האוויר. 
 
ההשראה להקמתה באה מיחידת העילית של הצבא הבריטי אס.איי.אס. (SAS) שראשי התיבות של שמה הם "שרות אוויר מיוחד".  שלדג אמצה את סיסמת אס.איי.אס - "המעז מנצח", המשמשת עוד יחידה שהושפעה מהקומנדו הבריטי – סיירת מטכ"ל. עד 1986 הייתה שלדג כפופה למפקדת קצין צנחנים וחיל רגלים (קצח"ר) ראשי ואז סופחה למפקדת חיל האוויר. כיום היא פועלת במסגרת "מפקדת כוחות אוויר מיוחדים" (מכא"ם) שמפעילה לצדה עוד יחידות מיוחדות של החיל.
 
במלחמת לבנון הראשונה, תחת הפיקוד של גיורא ענבר, פעלה שלדג יחד עם חטיבת הצנחנים במשימות סיוע בהשמדת סוללות טילי קרקע-אוויר ותותחי נ"מ. אחד מכוחות היחידה בפיקודו של טל רוסו לחם בציר החוף וכבש את ההיפודרום וכן את המוזיאון בביירות שבו התבצרו לוחמים של הקומנדו הסורי. לוחמי שלדג ניהלו אז קרב מוצלח עם החיילים הסוריים תוך שהם נסים על נפשם בין חפצי אומנות ואוסף של מטבעות עתיקים שהתעופפו לכל עבר. 
 
מאז השתתפו לוחמי שלדג בעוד מאות מבצעים בלבנון, בעיקר נגד החיזבאללה. במלחמת לבנון השנייה הם הפתיעו את הארגון השיעי כשנחתו בבעל בק, "בירת החיזבאללה", על סמך מידע מודיעיני, בניסיון ללכוד את חסן נסראללה, שהתברר כי לא היה כלל במקום. בקרב שהתפתח הם הרגו כמה מאנשי הארגון השיעי, השמידו אמצעי לחימה ושבו כמה שבויים. 
 
במלחמת המפרץ, היחידה נערכה לאפשרות לנחות במערב עיראק כדי "לצוד" משגרים של טילי הסקאד אך בסופו של דבר בגלל התנגדות של ארצות הברית וחשש מחוסר תאום עם כוחות הקואליציה שפעלו באזור המבצע בוטל. אותה מלחמה, שבה שוגרו לראשונה טילי קרקע קרקע ארוכי טווח לעבר ישראל, הובילה לפתוח תפיסה חדשה בשלדג.
 
"הבנו שהאתגר הגדול הוא להתמודד עם הטילים הניידים שמאיימים על שטח ישראל", אמר הגורם הבכיר ביחידה. "השטח הרחב, איסוף המודיעין ופעולה בעומק עם יכולת מבצעית מיוחדת ומשולבת הם אתגר שמאז רק הולך ומתפתח ויש לו הצלחות רבות. זו מורכבות גדולה להביא כוחות למרחקים ארוכים, כל פעולה כזו לוקחת זמן רב מרגע זיהוי המטרה ועד שחיל האוויר מפציץ אותה. במלחמת המפרץ גובשה הפעולה לצייד הטק"ק (טילי קרקע קרקע) ובניית היכולת המבצעית המשמעותית", הוא מספר. 
 
בזכות יכולות אלו הפכה שלדג לאחת היחידות החשובות בצה"ל לפעולות מיוחדות בעומק שטח האויב. לזכותה מאות הצלחות של השמדות מטרות שחיל האוויר לא יכול היה להגיע אליהן בלי העבודה המכינה של היחידה.
 
בתקופת הפלישה האמריקנית לעיראק ב-2003 היו דיווחים בתקשורת כי שלדג בצעה משימות מודיעין ואתור משגרי טילים במערב עיראק.
 
עם פרוץ האינתיפאדה השנייה נדרשה היחידה להתמודד עם אתגר חדש - הסיכול הממוקד. היא בצעה בנובמבר 2000 את הסיכול הממוקד הראשון בשיתוף פעולה עם השב"כ והרגה את ג'מאל עבד א-ראזק, מפקד גדודי חללי אל אקצה ברפיח. 
 
במלחמה האחרונה בעזה "צוק איתן" הופעלה היחידה בכמה משימות מיוחדות, כולל מבצעים לאיתור מנהרות.  
 
בעשור האחרון רכשה שלדג גם מוניטין בקרב צבאות זרים וקיימה אמונים משותפים ומפגשים להחלפת ידע ולימוד עם יחידות מקבילות אליה, ובכלל זה כוח דלתא האמריקני ויחידת SAS האוסטרלית. לפני כמה שנים ביקר בבסיס היחידה רמטכ"ל צבא בריטניה שהתפעל מביצועיה, שבח את יכולתה ואמר כי "היא אינה נופלת מהמקור שלנו" –האס.איי.אס הבריטי.  "דבריו רגשו וחממו לנו את הלב", אמר אחד ממפקדי היחידה בעבר.