בבית העלמין במושבה מגדל נפרדו אתמול מאות בני משפחה וחברים מיוסי ג'ינו, אחד הלוחמים הנודעים של סיירת מטכ"ל, שהיה לאגדה בחייו. בין המלווים: חבריו לצוות ומפקדי היחידה לדורותיהם, בהם שר הביטחון לשעבר משה יעלון, ח"כ עמר בר־לב, האלופים במיל' עוזי דיין ועמירם לוין וח"כ אלעזר שטרן. ג'ינו, בן 69 במותו, נולד במגדל וב־1965 התגייס לסיירת מטכ"ל. בתקופת שירותו בסדיר ובמילואים השתתף בעשרות מבצעי מודיעין ובפעולות מיוחדות במדינות השכנות לישראל. כמו כן, שימש כקצין ביטחון בשגרירות ישראל בנורווגיה לאחר המבצע הכושל של המוסד בלילהאמר ב־1973, שהביא להעברתו מתפקידו של הקב"ט הקודם.



ג’ינו היה בין המזרחים הראשונים ששירתו ביחידת העילית, שהורכבה בעבר בעיקר מבני קיבוצים ומושבים. ח"כ בר־לב, מפקד סיירת מטכ"ל בעבר וחברו ליחידה, אמר: "הוא עשה המון, אבל אי אפשר לומר מה בדיוק. אחד מפורצי הדרך בסיירת מטכ"ל, שאת רוב הפעילות שלו עשה כשהוא כבר לא בשירות. הוא היה נקרא למשימות מיוחדות ומגיע לשירות קבע של חודש־חודשיים, ולעתים יותר. זה איש שפועלו נדיר, בעל כריזמה ואומץ לב. הוא לא פחד משום דבר".



"הוא היה לוחם נועז, קר רוח, מתוחכם, יצירתי", ספד לו שר הביטחון לשעבר משה יעלון. "אחד שידעת שיוליך אותך בבטחה אל היעד, רחוק ככל שיהיה, וישיב אותך לישראל. אגדה בחייו. יש לו חלק מרכזי בכמה מהמבצעים הגדולים של סיירת מטכ"ל".



ג'ינו (שלישי מימין) עם לוחמים כורדים בעיראק שאותם הדריך. צילום: באדיבות המשפחה
ג'ינו (שלישי מימין) עם לוחמים כורדים בעיראק שאותם הדריך. צילום: באדיבות המשפחה



בזכות ידיעתו את השפה הערבית הוא הצטרף לשב"כ והיה חוקר בג’נין. על תקופה זו סיפר ל"מעריב־סופהשבוע" ראש השב"כ לשעבר, ח"כ אבי דיכטר, שהיה חברו ביחידה. "ג’ינו, כפי שכולם קראו לו ורק מעטים ידעו ששמו הפרטי הוא יוסי, המציא שיטת חקירה מיוחדת - בלי עינויים היא הפיקה מחשודים במעשי טרור מידע רב ערך. הערבים קראו לשיטה עסאפיר (ציפורים)". הכוונה היא ככל הנראה למדובבים שרכשו את אמונם של החשודים.



"לתקופה קצרה הוא הושאל למוסד ויצא בשליחותו לעיראק, שם הדריך את לוחמי הפשמרגה הכורדים שמרדו בשלטון המרכזי בבגדד. לאחר שובו גויס לשירות קבע ביחידה, והרמטכ"ל דאז רפאל איתן העניק לו דרגת סרן בלי שעבר קורס קצינים. הוא שירת ביחידה עד לפרישתו ב־1983. דורות של לוחמים צעירים התחנכו על מורשתו. הוא היה צבעוני, משעשע, מלא חוש הומור, וידע לספר בדיחות גם במצבים הקשים ביותר ולהפיג את המתח".