בישראל לא מתכוונים לשנות את המדיניות כלפי הרצועה על אף המשך ירי הרקטות: צה"ל ימשיך לתקוף ברצועה בתגובה לטרור העפיפונים, אבל כפי שהיה בשבועות האחרונים, מדובר בתגובה מאופקת יחסית. "יש לנו מדיניות סדורה ולא ניגרר אחרי חמאס", אומרם גורם מדיני. "אפשר להגיע בקלות לעימות צבאי כבר מחר בבוקר אבל יש שיקולים נוספים כמו המצב הביטחוני בצפון והמשך בניית המכשול התת־קרקעי בדרום, שהם לא פחות חשובים.



"אנחנו מודעים היטב למצוקת תושבי הדרום אבל החלטות בנושאים הללו לא צריכות להתקבל בעקבות לחץ בדעת הקהל. בשלב הזה, עימות צבאי ברצועת עזה אינו משרת את האינטרס הרחב של ישראל מבחינה מדינית וביטחונית כאחד". גורם במערכת הביטחון אומר כי לפני שמגיעים לעימות צבאי יש למצות מהלכים מדיניים. זאת, כשברקע האמריקנים ושליח האו"ם מנסים לגבש פתרונות כלכליים ואזרחיים ברצועת עזה כבר בתקופה הקרובה.



לדברי אותו גורם, נעשה ניסיון למצוא מנגנון שיעקוף את הרשות הפלסטינית בנושא העברת הכספים לעזה, כולל פיקוח שלא יגיעו לידי חמאס, וזאת משום שאבו מאזן מעכב את הכספים שהרשות הפלסטינית אמורה להעביר לרצועה. "אנחנו מתכוונים להציג חבילת סיוע שלמה לרצועת עזה בתוך חודש עד חודשיים", ממשיך אותו גורם. "החבילה תוצג באופן פומבי וישיר לתושבי עזה, באמצעים שונים. בכל מקרה, כל התקדמות בתוכנית תהיה מותנית בפתרון סוגיית הנעדרים והשבת גופות החיילים, סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול".




מנסים להימנע מהסלמה. שיגור רקטות מעזה, צילום: רויטרס
מנסים להימנע מהסלמה. שיגור רקטות מעזה, צילום: רויטרס



הערכה: חמאס אישר ירי רקטות, ועדות ההתנגדות ביצעו



בצה"ל מעריכים כי חמאס אישר אתמול בלילה את ירי הרקטות, ומי שביצע את רובו היה ארגון ועדות ההתנגדות, זאת בתגובה לתקיפת רכבו של בכיר בחמאס, שהתפרשה בעזה כניסיון לחיסול ממוקד. גם אתמול נמשכו האירועים לאורך גדר המערכת, בד בבד עם שיגור עפיפוני התבערה שגרמו לשריפות רבות. בשני אירועים שונים, בצפון הרצועה ובדרומה, פתחו כוחות צה"ל באש לעבר פלסטינים חשודים שהתקרבו לגדר המערכת. מצה"ל נמסר כי בשעות הערב זיהה כוח צה"ל , מזרחית לרפיח, שלושה פלסטינים בשעה שחיבלו בגדר המערכת וניסו לחדור לשטח ישראל. הלוחמים פתחו לעברם באש ושלושתם נפגעו.



מוקדם יותר נפצע בצפון הרצועה פלסטיני בן 15 מירי של כוח צה"ל בעת שניסה לחדר לשטח ישראל עם חשודים נוספים, הוא הועבר לבית החולים ברזילי באשקלון כשמצבו קשה. אתמול אושר בוועדת חוץ וביטחון בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) לקריאות שנייה ושלישית נוסח חדש של הצעת החוק לקיזוז משכורות ששילמה הרשות הפלסטינית למחבלים מהכספים המועברים אליה מישראל. החוק אושר חרף התנגדות הממשלה ובזכות התעקשותם של הח"כים אלעזר שטרן ואבי דיכטר והמאבק הציבורי בנושא.



ביום שני הקרוב צפוי החוק לעלות לקריאה שנייה ושלישית בנוסחו המקורי, על פיו אין גמישות לקבינט. הוחלט כי הכסף יוקפא ויקוזז מהסכום שמעבירה ישראל לרשות, והדרג המדיני לא יוכל לבטל זאת. בדיונים שהתקיימו מאחורי הקלעים דרשו בממשלה לאפשר לקבינט המדיני־ביטחוני להחליט מה לעשות עם הכספים שיקוזזו מהרשות. יוזמי הצעת החוק, דיכטר ואלעזר שטרן, התנגדו לכך בתוקף.



עם זאת, נכנס לנוסח הסופי סעיף הקובע כי אם יתברר שהרשות הפלסטינית הפסיקה במשך שנה שלמה לשלם את "משכורות הטרור", יהיה הקבינט רשאי להחליט על "הפשרת" הכספים שנצברו עד אז, כולם או חלקם ויחויב לדווח לציבור על החלטתו.