במהלך מוצאי השבת, לאחר סבב של אזעקות ושיגורים בעוטף עזה, לצד תקיפות צה"ל ברצועת עזה, החלו לצוץ הדיווחים על ניסיונות מצריים לתווך בין הצדדים ובשלב מסוים אף דווח על הגעה להסכמות כאשר גורמים בחמאס אף אמרו כי "בתיווך מדינות אזוריות הושג הסכם להפסקת אש בין הפלגים הפלסטינים לצה״ל". גורמים מדיניים אישרו באופן חלקי את הדיווחים, ומסרו כי "רק העובדות בשטח יכתיבו את המשך התגובה שלנו".


תיעוד תקיפת משגר פצצות המרגמה. צילום: דובר צה"ל

אך על פי העובדות בשטח סבב ההסלמה הנוכחי עוד לא נגמר לאחר שאזעקות צבע אדום נשמעו גם בשעות הלילה וארבעה שיגורים בוצעו אל עבר עוטף עזה. צה"ל תקף בתגובה משגר פצצות מרגמה. עם זאת, כבר מספר שעות שהשקט המתוח נשמר. 

פגיעת רקטה בשדרות - צילום: מצלמות אבטחה


עם זאת הבוקר, לאחר הערכת מצב, הוחלט כי הלימודים והקייטנות בעוטף עזה יתקיימו כסדרן במקום בו קיים מרחב מוגן שניתן להגיע אליו בזמן ההתראה. הרבש"צים בישובים יסיירו בין תחנות ההסעה להשגחה נוספת. מאוחר יותר הודיע פיקוד העורף על חזרה מלאה לשגרה. 


חיל האוויר תקף שלשום בלילה ואתמול עשרות יעדי חמאס ברצועת עזה בתגובה לירי מסיבי של יותר מ־200 רקטות ופצמ"רים לעבר ישראל. בעוד חמאס מכריז: "נמשיך בשמירה על מאזן ההרתעה מול ישראל – על בסיס מתקפה מול מתקפה", אמרו אמש בכירים במערכת הביטחון: לא נקבל יותר את המשוואה של חמאס, שמצד אחד מבצע טרור, ומצד שני יורה רקטות בתגובה לתקיפות שלנו. אם יידרש – נחריף את התקיפות גם במחיר של הסלמה נוספת. 

ההסלמה הנוכחית החלה לאחר שקצין צה"ל, סגן מפקד גדוד 9, נפצע ביום שישי באורח בינוני מרימון שנזרק לעברו על ידי מחבלים בצפון רצועת עזה, במהלך הפרות הסדר האלימות שהתרחשו לאורך גדר המערכת. כוח צה"ל השיב בירי והקצין פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים סורוקה בבאר שבע. במקביל, דיווח משרד הבריאות בעזה כי צעיר פלסטיני, עותמאן ראמי חלאס, נהרג מירי של צלף ישראלי ממזרח לעזה במהלך העימותים בדרום, ונוסף לכך נפגעו 63 פלסטינים, אחד מהם באורח קשה.
דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס חשף כי בתגובה הראשונית לפציעת הקצין תקף חיל האוויר 40 מטרות ברחבי הרצועה, ואף השמיד את מפקדת גדוד בית להייה שפעלה בבניין רב־קומות. לדבריו, גל התקיפות ברצועת עזה היה הנרחב ביותר מאז מבצע צוק איתן בקיץ 2014. במהלך הלילה הותקפו שתי מנהרות טרור ועוד שני מתחמים לוגיסטיים של חמאס. כן הופצצו מחסנים לאחסנת אמצעי לחימה, מתחמי אימונים, חמ"לים ומשרדים. בתגובה, בוצעו בשעות הלילה שלשום ובמהלך יום האתמול עשרות שיגורים מהרצועה לעבר ישראל, ונשמעו למעלה מ־130 אזעקות במרחב העוטף. לראשונה מאז צוק איתן גם נשמעה אזעקה באשקלון.
"הפגיעה בתשתיות כואבת יותר" 
ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים משעות הלילה שלשום התייעצויות שוטפות עם שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל גדי איזנקוט ובכירי מערכת הביטחון. גורם מדיני מסר כי "הוחלט על פעילות תקיפה מול התוקפנות מעזה. ישראל תגביר את העוצמה ככל שיידרש. הנחתנו על חמאס את המכה הקשה ביותר מאז צוק איתן". נתניהו עצמו הבהיר כי "נרחיב את התגובה ככל שיידרש. אם חמאס לא יבין את המסר היום - הוא יבין מחר".
בהמשך יום האתמול מסר דובר צה"ל כי מטוסי קרב תקפו בניין רב־קומות במחנה הפליטים שאטי בצפון רצועת עזה ששימש כמתקן אימונים ללוחמה בשטח בנוי של חמאס. לדבריו, "תחת הבניין נחפרה מנהרת לחימה ששימשה לתרגול לחימה בתת־קרקע. מנהרה זו היא חלק מרשת מנהרות תת־קרקעיות שחפר ארגון הטרור חמאס ברחבי רצועת עזה. הבניין, שהיה מיועד לשימוש תושבי הרצועה לשירותים ציבוריים ודיור, הפך על ידי חמאס למתקן אימונים. התקיפה נעשתה לאחר שיושבי הבניין הוזהרו מראש על ידי כוחות צה"ל".
במערכת הביטחון התייחסו ליעדים שהותקפו ואמרו: "אנחנו מעדיפים להתמקד בשלב הזה במטרות תשתית, פגיעה באנשים הרבה פחות כואבת להם. לעומת זאת פגיעה ביעדי תשתית, מנהרות, מחסנים לאמצעי לחימה, זה מאוד כואב להם כי מדובר במיליוני דולרים שהולכים לטמיון".

בפגיעה בבית משפחת בוכריס בשדרות נפצעו שלושה בני משפחה. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו להם טיפול, ופינו אותם לבית החולים ברזילי באשקלון. אב המשפחה, אהרון, כבן 52 במצב בינוני עם פציעה בחזה, נערה כבת 15 במצב קל עד בינוני עם פציעה בפנים משברי זכוכיות ונערה כבת 14 במצב קל עם פציעות בגפיים. גם אישה כבת 45 פונתה לאחר שלקתה בהתקף חרדה. בנוסף, שניים נפגעו באורח קל מפגיעה סמוך לבית כנסת בעיר.
רב הקומות במחנה הפליטים שאטי שהותקף. קרדיט: דובר צה"ל


מפקדת גדוד חמאס בבית לאהיא שהותקפה. צילום: דובר צה"ל

 
שר הביטחון ליברמן שוחח אתמול כמה פעמים עם שליח האו"ם ניקי מלדנוב, והעביר דרכו גם מסרים לחמאס כי ישראל מתכוונת להמשיך בתקיפות ברצועת עזה. גורם בכיר במערכת הביטחון אמר כי ההערכה היא שחמאס יהיה מעוניין להפסיק את האש, אבל כלל לא בטוח שארגונים אחרים כמו הג'יהאד האסלאמי ירצו להפסיק. במהלך יום האתמול התקיימו הערכות מצב רבות במערכת הביטחון, והרמטכ"ל איזנקוט אף סייר בעצמו באזור עוטף עזה. עם זאת, הקבינט הביטחוני־מדיני יתכנס רק היום וידון בהשלכות של האירועים האחרונים ברצועת עזה.
 
מארגון חמאס נמסר במקביל כי בתקיפת חיל האוויר על מבנה "אל־כתיבה" ממערב לעיר עזה נהרגו שני נערים: אמיר א־נימרה (15) ולואי כחיל (16). כמו כן, נפגעו 12 אנשים נוספים. לדברי מקורות פלסטיניים, מדובר במבנה נטוש המשמש מתקן אימונים של חמאס. 
 
דובר חמאס עבד אל־לטיף קאנוע אמר בעקבות זאת כי "ההסלמה של הכיבוש לא תשנה את המשוואה או תביא לשינוי המציאות. היא גם לא תביא להפסקת תהלוכות השיבה והסרת המצור". את הדברים אמר קאנוע על רקע התנאים שהציבה ישראל, שלפיהם הפסקת אש צריכה לכלול גם את הפרחת עפיפוני התבערה אל עוטף עזה. הדובר הוסיף עוד כי "לא נאפשר לכיבוש להמשיך להפגיז את בני העם שלנו ולהרוג אותו, מבלי שהתגובה שלנו תהיה מוכנה על כל הסלמה מצדם. הכיבוש יישא באחריות לכל הידרדרות במצב".