חברת רפאל הציגה היום (ראשון), בפעם הראשונה, את תפיסתה העתידית לשדה הקרב המודרני, כאשר המוקד הוא על החיבור והיתוך היכולות בין הכוחות השונים, היבשה האוויר הים המודיעין והתקשוב, ומתוך זה פיתוחים טכנולוגיים שיאפשרו היתוך היכולות בין השחקנים השונים.

חלק מהטכנולוגיות, כמו "הדק חכם" שהוא סוג של משקפת של מציאות רבודה, כבר משולבות בצבא, כאשר התמונה באותה משקפת מתקבלת אצל כולם, מהחמ"לים בשטח ועד למפקדות הגדולות, אמ"ן חיל האוויר ועוד. הרעיון ש"הדק חכם" יודע לסגור במהירות מעגלים על מטרה, כאשר השפה המשותפת מתקבלת בעזרת תמונה שכולם רואים בזמן אמת, ובהתאם לכך מתקבלות ההחלטות באיזה אמל"ח להשתמש, על מנת לסגור מעגל על מטרת האויב.

הדגמה חליפת רק''מ רב ממדית, רפאל. צילום: דוברות רפאל

במציאות של היום, הסביר מנכ"ל רפאל אלוף (מיל׳), יואב הר אבן, בתדרוך לעיתונאים, תלויה באפקטיביות והמהירות סגירת המעגל בשדה הקרב שבו האויב עושה כל מאמץ להימנע מחשיפה מעל פני הקרקע.

בהדגמה ראשונה לכתבים הצבאיים הציגו ברפאל יכולות שימוש ברובוטים באוויר וביבשה, בלחימה בתוך מבנים ושטח עירוני. כאשר הרעיון שהרחפנים או רובוט בצורת כלב, חודרים לתוך מבני האויב ומספקים ללוחמים זווית תצפית מתוך הבית עצמו, שבעבר הייתה בלתי אפשרית להשגה ללא סיכון חיי אדם. השימוש ברובוטים ורחפנים לא נחשב אמצעי לחימה יקרים במיוחד, וגם אם האויב יפגע בהם, יש חשיבות לתמונה והמודיעין הטקטי שהצליחו להשיג עד לנקודה שהאויב זיהה ופגע בו.

הרחפנים החדשים של חברת רפאל (צילום: באדיבות החברה)
הרחפנים החדשים של חברת רפאל (צילום: באדיבות החברה)

חשיבות אמל"ח זה, בעיקר בשטחים בנויים ומורכבים, ובאמצעות מערכות INDOOR, שימשו כמעין עיניים לכוחות ניתן יהיה לגשר מעט על מימד חוסר הוודאות. יכולות הצילום ומתן התמונה של אמצעים אלה הן כמובן גם בלילה והן יאפשרו לכוחות היבשה לקבל בין השאר נתונים על האויב שלא ניתן היה לקבל אותם באמצעות מתעדים הפועלים מהאוויר.

באמצעות אמל"ח חכם יתאפשר זיהוי וסיווג של מטרות באמצעות כלים רובוטיים והוא מסמן  בצבעים את סוגי המטרות השונות: אמל"ח, אויב ונתון סיגינטי כמו מחשבים וטלפונים ניידים. יכולות (ATR (AUTOMTAIC TARGET RECOGNITION שבעבר ניתן היה לקבל מהאוויר, יתקיים בעתיד, באמצעות הטכנלוגיות המתקדמת גם בתווך היבשתי וצפויה להם השפעה על החלטות שמתקבלות בשטח.

רחפנים רב ממדיים של חברת רפאל. צילום: דוברות רפאל

למעשה, המפקד בשטח יקבל באמצעות טכנולוגיות רובוטיות יבשתיות, הבחנה בזמן אמת של סוגי המטרות שיש לו בתוך מפקדות ומתקני האויב. ברפאל סבורים כי הטכנולוגיות המתקדמות יהפכו את חיל החי"ר העתידי לדמות משפיעה הרבה יותר בשדה הקרב וגם כסוג של סנסור, שבאמצעותו המפקדים הבכירים יותר יוכלו לקבל נתונים שעשויים להשפיע גם על קבלת ההחלטות.

האמצעים החדשים שמציגה חברת רפאל (צילום: דוברות רפאל)
האמצעים החדשים שמציגה חברת רפאל (צילום: דוברות רפאל)

חברת רפאל מציגה אמצעים חדשים לשדה הקרב (צילום: דוברות רפאל)
חברת רפאל מציגה אמצעים חדשים לשדה הקרב (צילום: דוברות רפאל)