מי שהגיע לרחבת אולפנת "אור תורה נווה חנה" שבגוש עציון ביום שלישי האחרון, היה עלול לחשוב שטעה בדרך והגיע לאולם אירועים, אל מול מראה חופה יפיפייה שהוצבה במקום שסביבה בנות צעירות ואורחים רבים שרקדו ושרו סביב חתן וכלה. תחילתו של הסיפור שלושה שבועות קודם לכן, כאשר תלמידות שכבת י' באולפנה החליטו לקחת על עצמן פרויקט שאפתני במיוחד – עריכת חתונה עבור זוג גרים אשר החליטו להינשא.

"מדיי שנה תלמידות השישית באולפנה מקיימות שוק פורים במסגרתו הן מגייסות כספים לטובת פרויקט חברתי שהן בוחרות" מספרת המנהלת החינוכית של האולפנה, רבקי ישראלי, "השנה פנו אלי התלמידות עם רעיון מיוחד  - לקיים חתונה עבור זוג שצריך עזרה וסיוע. מכיוון שאנו חלק מרשת מוסדות 'אור תורה סטון' הכוללת אולפן גיור, פניתי למנהלת האולפן, הרבנית רננה בירנבוים, לבדוק אם יש זוג מתאים, והיא חיברה אותנו לזוג גרים מקסים, חיה שעלתה ממקסיקו לפני 14 שנים ואליאב אשר עלה מקובה לפני 9 חודשים בלבד, שהסכימו שהתלמידות ילוו אותם ויארגנו עבורם את החתונה".

מרגע זה נכנסו התלמידות לתנופת ארגון במטרה לקיים את החתונה לפני חג הפסח, כדי לאפשר לחיה ואליאב לחגוג את חג החירות כזוג נשוי. הן גייסו למעלה מעשרים אלף שקלים ולקחו על עצמן את ארגון כלל החתונה, מהפרט הכי קטן ועד לדברים המרכזיים – צלם, איפור, תזמורת, עיצוב חדר האוכל ורחבת האולפנה, שמלת כלה וחליפת חתן, קייטרינג, הכנת כיסא הכלה, טלית לחתן ואפילו צימר לאחר האירוע – הכל בהתנדבות מלאה וברמה הגבוהה ביותר. "היה מדהים לגלות כמה אנשים פותחים את הלב ותורמים מכספם וזמנם" מספרת בהתרגשות רבקי, "אנשי מקצוע שהבנות פנו אליהם התנדבו מבלי לחשוב פעמיים, וכך גם ההורים וצוות האולפנה שנרתמו באופן מלא אף הם לטובת הפרויקט".

"כשהעלנו את הרעיון לעשות חתונה, זה היה בגדר חלום ולא באמת חשבנו שזה יקרה" מספרת התלמידה עדן ואנון, "התחלנו לגייס כסף, אבל בהתחלה לא הרגשנו שזה אמיתי, עד הרגע בו פגשנו פנים אל פנים את חיה ואליאב והבנו שזה אכן קורה".

אליאב, אשר נולד בשם מרקו, הגיע ארצה מקובה, כאמור, לפני 9 חודשים בלבד, לאחר מסע ארוך בן 9 שנים אל היהדות וארץ ישראל. הוא מגיע ממשפחה עם שורשים יהודיים מצד אביו, שהינו ככל הנראה צאצא לבני אנוסים אשר ברחו מספרד לקובה. לאחר שמרקו גילה את שורשיו היהודיים והתעוררה בו הכמיהה לגלות ולחקור אותם, לא הייתה לו קהילה יהודית אליה יכול היה להצטרף והוא ניצב מול מציאות קשה של קובה הקומוניסטית, בה לא הייתה לו גישה לספרים ומידע אודות היהדות.

חיה ואליאב תחת החופה (צילום: לורה בן דויד)
חיה ואליאב תחת החופה (צילום: לורה בן דויד)

"עם כניסתם של הפלאפונים החכמים בשנת 2016 והגישה דרכם לאינטרנט, נפתח בפני צוהר להתחיל ללמוד בצורה עצמאית על היהדות, והתעורר בי החלום לעלות לארץ ישראל" הוא מספר. הוא החל לעבוד כמדריך טיולים על מנת לחסוך כסף להגשים זאת, ומצא חברים בארה"ב ששלחו לו תנ"ך, חנוכייה וסידור. במקביל, התגייסו לטובתו שליחי מכון "שטראוס-עמיאל" מבית רשת אור תורה סטון, הנמצאים בשליחות ברחבי העולם לרבות במדינות דרום אמריקה השכנות, והעבירו לו שיעורים באמצעות הסקייפ והוואטסאפ. בסיועו של יו"ר ארגון 'שבי ישראל'  הרב מיכאל פרוינד, אשר פגש את אליאב מספר שנים קודם לכן בהוואנה ולאחר מכן שמר עימו על קשר, החל הארגון במאמצים לאפשר את הגעתו ארצה, אולם היה במדובר במשימה מורכבת במיוחד לאור העובדה שלקובה אין יחסים דיפלומטים עם ישראל. לטובת המשימה, גויסה לעזור חיה, שאז לא תיארה לעצמה שלימים תהפוך לאשתו של מרקו. חיה, אשר עלתה ארצה ממקסיקו לפני 14 שנים, עברה תהליך גיור עם משפחתה ולאחר מכן החלה לעבוד בארגון "שבי ישראל" בליווי גרים. "כחלק מעבודתי, סייעתי למרקו לאסוף ולתרגם מסמכים וליוויתי אותו, ומאד התקרבנו" מספרת חיה בהתרגשות. "למרות שמעולם לא נפגשנו פנים אל פנים, הוא שיתף אותי בתהליך שהוא עובר והיינו מדברים ארוכות, ונוצר ביננו ניצוץ. היה לי ברור מהרגע הראשון שהוא בחור עם לב טהור ואמונה עמוקה והוא הרשים אותי מאד".

בשלושת השנים האחרונות נעשו מספר ניסיונות להשיג עבור מרקו ויזה, אולם ללא הצלחה, והוא היה כבר על סף ייאוש, כאשר חיה מחזקת אותו שלא יוותר. שכבר נראה היה שאין תקווה, הצליחה לקבוע עבורו מנהלת אולפן הגיור של אור תורה סטון, הרבנית רננה בירנבוים, ראיון ברבנות לצורך תהליך גיור, ובחודש יולי האחרון לאחר מבצע לוגיסטי מורכב בסיוע שגרירות ישראל בקנדה הצליחו להביאו ארצה, כאן הוא התאחד עם חיה. לפני כחודש וחצי סיים מרקו את תהליך הגיור שלו ובחר בשם העברי אליאב, והוא וחיה החליטו להתחתן בדיוק כאשר נוצר הקשר עם תלמידות האולפנה.

בנות האולפנה עם חיה (צילום: אנדראה אוטמנדי)
בנות האולפנה עם חיה (צילום: אנדראה אוטמנדי)

"החתונה היתה פשוט נפלאה" מספרת חיה, "תלמידות נווה חנה העניקו לי הרגשה שאני אהובה ומוקפת אנרגיות טובות וקדושה. יש להן לב טהור, רצון עמוק ואמיתי לשמח ואור מיוחד שמרגישים שמקרין מבפנים, ולזה אין מחיר. האולפנה דאגה לכל הפרטים, ויחד עם אנשי המקצוע השונים שהן גייסו למטרה התייחסו אלי ממש כמו מלכה. אין לי מילים להודות לרבקי, לתלמידות, לרשת אור תורה סטון ולכל מי שהתגייס ועזר. המשפחה שלנו המורחבת שלנו בשבי ישראל גם השתתפו בחתונה וסייעו כלכלית בהוצאתה אל הפועל. התרגשנו ושמחנו מאד מכך שרבנים מהרבנות הראשית ומערך הגיור הגיעו  לשמח אותנו להיות חלק מהחתונה, כמו גם הרב אליהו בירנבוים, ראש מכון שטראוס-עמיאל, שחיתן אותנו" . 

"ברגע שפגשנו את חיה ואליאב גילינו אנשים מאירי פנים שמסתכלים על העולם ועל החיים בעין טובה ושמחה, הם נכנסו לנו ממש ללב" מספרת התלמידה עדן, "אנחנו נמצאות בשלב בחיים בו אנו מעצבות את האישיות שלנו ואת מי שאנחנו, וזה מעורר השראה לפגוש זוג אנשים ששינה את כל חייו למען האמונה. למדנו דברים רבים על גרים ועל תהליך הגיור שלא הכרנו קודם לכן, וזה מאד העצים אותנו ופתח עבורנו זוויות שלא הכרנו לפני" היא מוסיפה, "מדובר באנשים מיוחדים ומעוררי הערצה מעצם ההחלטה שלהם ללכת מקצה אל קצה כי מצאו משהו שהם מאמינים בו, והם מחזיקים בו חזק כדי לא לאבד אותו".

ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן: "אני גאה בבנות אולפנת נווה חנה שלקחו על עצמן להפיק את החתונה מ-א' ועד ת'. זה החינוך שאנו במועצה דוגלים לתת לבנותינו ובנינו על קבלת הגר ועזרה לזולת. אשרינו שזכינו".