שעון קיר כסוף שעליו המילה "שלום" בעברית, באנגלית ובערבית לצד סמל השלום, מעוטר בסהר מוסלמי, נשלח לאחרונה כמתנה השנתית ממשרד הביטחון למשפחות השכולות לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. אולם אצל רבות מהמשפחות המתנה עוררה כאב רב ורגשות קשים.

כמה משפחות שכולות, בהן גם הוריו ואחיו של סגן עמנואל מורנו ז"ל ואלמנתו של רס"ן רועי קליין ז"ל, השיבו את המתנה בצירוף מכתב זועם, שבו מחו על כך שהמתנה נעדרת סממנים יהודיים.

בשעון המדובר מוטבעים נופי העיר ירושלים, המקודשת לשלוש הדתות; יונה עם עלה של זית, כסממן לשלום בהיסטוריה של העם היהודי; וחמסה לסגולות ההגנה.

"בשמם של יקירינו, חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, ובשמנו אנו, ברצוננו להביע בפניך, שר הביטחון, את הזעזוע העמוק מהשי שקיבלנו השנה ממשרד הביטחון", נאמר במכתב. "נבחר חפץ אומנותי שאין בו כמעט כל סמל יהודי ולאומי. על השעון אין מגן דוד, מנורת שבעת הקנים, דגל ישראל או סמל צה"ל, והסממנים היחידים שיש עליו הם של משכן הכנסת והיכל הספר. פגעתם בזכר יקירינו, ואנו, משפחות שכולות, מחזירים לכם את השי, בתקווה שבשנה הבאה נזכה לשי ראוי יותר".

מנגד, משפחות שכולות אחרות טוענות כי אין כל רע בכך ששנה אחת המתנה תעמוד בסימן של כמיהה לשלום. לדבריהן, אין בכך כל פגיעה ברגשותיהם ובכבוד יקיריהם שנפלו.

"כל משפחה רשאית להביע כמובן את כל שעל לבה", נמסר מאחת המשפחות. "אולם, מחאה כזו אינה בשם המשפחות השכולות, וחבל שכותבים מכתב בשם המשפחות השכולות, כאילו מדובר במחאה כללית".

יו"ר ארגון יד לבנים אלי בן שם אמר בתגובה ל"מעריב": "מהומה על לא מאומה. הוועדה שבחרה את השי מורכבת מ־30 בני משפחות שכולות. מעבר לכך, מוטב שלא נשכח שיש לנו גם 700 חללים שאינם יהודים. חבל שמייחסים לשי משמעויות אחרות".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי המשפחות השכולות המרכיבות את המועצה הציבורית להנצחת החייל הן שבחרו את המזכרת והמליצו עליה לשר הביטחון בני גנץ. המזכרת מחולקת למשפחות השכולות לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, והליך בחירת המזכרת נעשה באופן רגיש, בהתייחסות ובהתאמה למשפחות השכולות.

השנה, מוסיפים במשרד הביטחון, בחרו נציגי המשפחות השכולות את המזכרת "שעון השלום" כסמל לשאיפתה של המדינה לשלום ולאחווה עם שכנינו בשפות עברית, אנגלית וערבית.