אחרי שבדיה, נורבגיה ודנמרק, העניקה גם בריטניה הכרה אירופית סמלית במדינת פלסטין. זאת לאחר שהפרלמנט הבריטי אישר את הצעתה של מפלגת הלייבור, מובילת האופוזיציה, להכיר במדינה פלסטינית - אך רק במסגרת הצבעה שלא תחייב את ראש הממשלה דיוויד קמרון וממשלתו השמרנית.

חוץ מהלייבור, כל המפלגות בפרלמנט העניקו לחבריהן חופש הצבעה. קמרון עצמו הודיע מראש כי יימנע מהצבעה בעד ההצעה, אך לא יתנגד לה. בסופו של דבר, רה"מ אפילו לא היה נוכח במהלך הדיון. "ההצבעה לא תשנה את מדיניות הממשלה", הוסיף דובר הממשלה.

למעלה מ-50 חברי פרלמנט היו באולם במהלך ארבע שעות בהן הציגו בזה אחר זה הנואמים את דעתם על המצב. גראהם מוריס, האחראי על ההצעה, טען כי לבריטניה יש אפשרות לכפר על טעויותיה ההיסטוריות, כשהוא רומז בהתייחסות ברורה להצהרת בלפור. אגב, במפלגת הלייבור זעמו על יו"ר המפלגה והמצליפים שלה, שהחליטו על משמעת סיעתית.

מפלגת הלייבור, אשר אנשיה נזהרו והדגישו שוב ושוב כי הם ידידי ישראל, אך לא יכולים לעמוד מהצד כאשר הפלסטינים סובלים: "אנשים מסביב לעולם מסתכלים על בריטניה. כולנו ראינו את הכאב והזוועות שהם עברו במהלך המלחמה האחרונה. אנחנו לא יכולים להרשות לקונפלינקט הזה להימשך. זה הזמן להראות הנהגה פוליטית עולמית. אנחנו הכרנו בישראל ב-1950, וכעת צריך למסור מסר. יש לנו אפשרות לקרב את מדיניות שתי מדינות לשני עמים".

חבר פרלמנט נוסף הוסיף כי: "ההחלטה הזאת עשויה להחליט איזו מדינה תיווצר בעזה, האם היא תהיה מדינה של חמאס, או יותר גרוע, אל קעידה, או שאנחנו כקהילה בינלואמית נעזור לעם הפלסטיני ונעזור להם להחליף את הממשל.

"עד עתה לא היה אף אחד מראשי הממשלה הישראלית שהיה לו אומץ לעשות משהו בנדון. אני חבר של ישראל, אני נחשב לאוהב ציוני והותקפתי על כך יותר מפעם אחת. אבל זהו רגע היסטורי, העם הפלסטיני צריך לקבל עזרה עם הייאוש שלהם. הממשלה הנוכחית בישראל לא יכולה לעשות שלום".

גורם דיפלומטי ישראלי אמר אתמול: "אנו מנהלים קרב בלימה של ממש נגד יוזמות של סנקציות כלכליות ואחרות על ישראל. פעם יוזמות כאלה היו מגיעות מארגונים אזרחיים או אקדמיים, היום מפרלמנטים ומחברי ממשלות".

בתחילת השבוע העבירו כ-360 אנשי ציבור מהשמאל הישראלי עצומה לחברי הפרלמנט הבריטי בה קראו להם לתמוך בהכרה במדינת פלסטין. "אנחנו, כישראלים, חרדים לצביונה ולביטחונה של ישראל לדורות ומאמינים כי הוא כרוך בקיומה של מדינה פלסטינית לצד ישראל", נכתב בין היתר בעצומה, שבין החותמים עליה נמנים השרים לשעבר ממרצ יוסי שריד ורן כהן, הח"כית לשעבר יעל דיין, ראש תנועת גוש שלום אורי אבנרי והיועץ המשפטי לממשלה לשעבר מיכאל בן יאיר.