כנס החורף של הכנסת ייפתח היום (ב') אחר הצהריים בנאום הנשיא ראובן ריבלין ובהודעה מדינית של ראש הממשלה בנימין נתניהו. מיד לאחר מכן יאלץ רה"מ להתמודד עם חמש הצעות אי-אמון בממשלה שהגישו העבודה, ש"ס, יהדות התורה, מרצ, רע"מ-תע"ל, חד"ש ובל"ד.

הנימוקים שצורפו להצעות הם אלה: "חדלונה וכישלונה של הממשלה בתחום הביטחוני, המדיני והכלכלי"; "כמעט שנתיים לממשלה וכל התחייבויותיה למעמד הביניים ולמעמד החלש, לשכבות המצוקה ולפריפריה, בראש ובראשונה בתחום הדיור, מתבררים כמקסם שווא והולכת שולל".

הבית היהודי, שאיימה להחרים את ההצבעות במחאה על הקפאת הבנייה בירושלים וביו"ש חזרה בה. אמש דווח בערוץ 2 על עסקה בין נתניהו לשרי הבית היהודי וראשי מועצת יש"ע ולפיה תופשר הקפאת הבנייה בגושי ההתיישבות וייבנו כ-2000 יחידות דיור תמורת מתן שקט קואליציוני.

על פי הדיווח נועד נתניהו בשבוע שעבר עם השרים נפתלי בנט ועם אורי אריאל מהבית היהודי. בפגישה שבה נכח גם זאב (זמביש) חבר, מראשי מועצת יש"ע, דרשו בנט ואריאל מנתניהו להפשיר את ההקפאה ולחדש את הבנייה. הם אמרו כי בנסיבות הפוליטיות הקיימות אין סכנה שיש עתיד והתנועה יפרשו מהקואליציה בגלל כמה אלפי יחידות דיור. כזכור בשבוע שעבר איימו בכירים בבית היהודי להביא לפרוק הקואליציה אם ההקפאה בבנייה תמשך. שר האוצר יאיר לפיד כבר הבהיר כי יתנגד לעסקה.

לחצים מצד החרדים

כנס החורף נפתח על רקע קשיים בקואליציה בשל המחלוקות סביב הצעת חוק הגיור שיזם ח"כ אלעזר שטרן (התנועה). ההצעה תובא היום להצבעה לוועדתהחוקה, ואם תאושר היא אמורה להגיע להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת - מהלך שהבית היהודי מתנגדת לו בתוקף.

הח"כים החרדים פעלו אתמול לגיוס קולות בקואליציה כדי לוודא את הפלתו של החוק. מנגד קרא ארגון רבני "צהר" בקריאה לנתניהו ש"לא להיגרר אחרי הסחטנות הפוליטית של העסקנים החרדים".

לדברי הרבנים בארגון, בהם דוד סתיו, רפי פוירשטיין ואוריאל גנזל, על נתניהו להביא את חוק הגיור להחלטת ממשלה כבר בישיבה הקרובה. "דחיית ההחלטה על ידי הממשלה משמעותה הפקרת מאות אלפי עולים מחבר המדינות ומתן יד להתבוללות רחבת היקף בתוך ישראל", אמרו, "אסור ששיקולים פוליטיים צרים יפגעו בצביונה היהודי של המדינה".

בשבוע שעבר הקפיא נתניהו את תמיכתו בחוק, שנועד לאפשר גם לרבני ערים להעביר גיור, מה שיקל מאוד על התהליך וישלול את מלוא הסמכות בנושא מהרבנות הראשית. נתניהו נמנע זה חודשים ארוכים מלקבוע עמדה בסוגיה, ועל פי ההערכות הוא מעוניין לשמור על יחסי עבודה עם החרדים לקראת הבחירות הבאות, משום שאחריהן יזדקק לקולותיהם כממליצים עליו להרכיב את הממשלה הבאה.

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ איילת שקד, אמרה אמש: "אם הצעת חוק הגיור תאושר בוועדת החוקה אנחנו תובעים מראש הממשלה להחזיר את הנושא לדיון ולהכרעה בממשלה, כפי שנקבע מלכתחילה, ולא לאפשר את הבאתה למליאת הכנסת".

יחסי הכוחות בוועדת החוקה מלמדים על שיוויון בין מתנגדי החוק לתומכיו. לשון המאזניים הוא דווקא ח"כ ג'מאל זחאלקה (בל"ד). מלשכתו של זחאלקה נמסר אמש כי הוא נוטה להמשיך במסורת שלפיה חברי סיעתו לא מתערבים במחלוקות בענייני דת בין היהודים לבין עצמם, אך יחליט סמוך להצבעה. בלשכתו של שטרן העריכו הסיכוי שהחוק יעבור בוועדה הוא גבוה.

דיון גם על המילקי

אתמול נכנס לתפקידו יו"ר הקואליציה החדש, ח"כ זאב אלקין (ליכוד), שהחליף את חברו לסיעה יריב לוין. אלקין קיים אתמול פגישה ראשונה של צוות איתור המשברים שבו משתתפים גם נציגי יש עתיד, הבית היהודי וישראל ביתנו, כדי לדון בנושאים שנויים במחלוקת כמו חוקי דת ומדינה. הצוות לא הגיע להסכמות.

המשימה העיקרית של הקואליציה בכנס החורף תהיה להעביר בשלוש קריאות את תקציב המדינה ואת חוק ההסדרים וכן את חוק מע"מ 0% שיזם שר האוצר יאיר לפיד. חוק התקציב יובא בשבוע הבא לכנסת, לקראת אישורו במליאה בקריאה ראשונה, ולאחר מכן יגיע לדיון בוועדת הכספים, שם הכינה האופוזיציה אלפי הסתייגויות. ח"כ איציק שמולי (עבודה) לבדו הכין כעשרת אלפים הסתייגויות.

היום תדון הכנסת לראשונה גם במחאת המילקי וביוקר המחיה, בדיון מיוחד בוועדת הכספים עם הממונה על ההגבלים. במקביל יופיע לפני ועדת הפנים שר הפנים גדעון סער, באחת מהופעותיו האחרונות לפני פרישתו. הוא יציג את עקרונות חוק המסתננים החדש שהוא אמור להגיש לממשלה ולכנסת במקום החוק שביטל בג"ץ.

כנס החורף יעמוד גם בסימן החרפת היחסים בין יהודים לערבים בעקבות מבצע צוק איתן והמתח הגואה והאלימות בירושלים ובשטחים. סיעת בל"ד וח"כים מסיעות ערביות נוספות יכנסו היום בכנסת מסיבת עיתונאים בגלל מה שהגדירו כ"התגברות הרדיפה הפוליטית נגד ח״כים ערבים והניסיונות לפגוע בייצוג הציבור הערבי, כמו הפגיעה המכוונת של המשטרה בח״כים ערבים במרחב הציבורי, והניסיון לחסום את דרכן של המפלגות הערביות באמצעות העלאת אחוז החסימה". הם יקראו לבטל את עונש ההשעיה של חצי שנה שגזרה ועדת האתיקה על ח"כ חנין זועבי.