ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) ברוב של שישה תומכים מול ארבעה מתנגדים את הצעת "חוק הנורמות" של חברת הכנסת אורית סטרוק, המבקש להכיל גם בשטחי יהודה ושומרון חוקים שהתקבלו בכנסת וחלים גם בתוך תחומי מדינת ישראל. שרת המשפטים ציפי לבני הודיעה כי תגיש ערר בממשלה.

בעד הצעת החוק הצביעו השרים אורי אריאל, אורי אורבך (הבית היהודי), יאיר שמיר וסופה לנדבר (ישראל ביתנו) גלעד ארדן ויובל שטייניץ (ליכוד). נגד החוק הצביעו לבני (התנועה), יאיר לפיד, יעקב פרי ויעל גרמן (יש עתיד). השרה לימור לבנת (ליכוד) נמנעה ואילו השר יצחק אהרונוביץ' לא השתתף בהצבעה.

במהלך הדיון תקף השר אורי אריאל את השרה לבני שהובילה את ההתנגדות לחוק ואמר: "לעיתים זה נשמע כאילו המתיישבים הם בסדר בשביל לשלם מיסים, להילחם ולמות, אבל לא בשביל לחיות". הוא סיפר לדוגמא כי חוק המוזיאונים ביהודה ושומרון, שהוא טיפל בו באופן אישי "נמרח" ע"י צו אלוף במשך יותר מחמש שנים.

"לא תשכנעו אותי, בתור אחד שקצת מבין, שנעשית פה פעולה רצינית בעניין. לא נעשתה עד היום עבודה רצינית ואם כן, היה מה לשקול פה. יש כאן אפלייה בוטה, תפסיקו עם ההתחמקויות המיותרות. חובות אתם יודעים לבקש, אבל כשזה מגיע לזכויות, אז מתנגדים. זה מבייש את המדינה היהודית והדמוקרטית. זה יותר מבושה וחרפה. לבני ניסתה לקטוע את דבריו אך זה דפק על השולחן ואמר בזעם: "אל תפריעי לי עכשיו, תני לי לסיים".

ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו) יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, בין יוזמי החוק בירך ואמר: "מאות אלפי ישראלים מצביעים בכנסת אבל חייהם מנוהלים לא על ידה, אלא ע"י אלוף פיקוד המרכז. חוקים חשובים רבים כמו שירותי רפואה והצלה, נגישות נכים ואיכות סביבה לא חלים באיזורים אלו. מטרת החוק היא לאפשר נורמליות וצעד ליצירת שיוויון לכלל אזרחי ישראל בכל רחבי הארץ".

מנכ"ל שלום עכשיו, יריב אופנהיימר התייחס להחלטה ואמר: "המתנחלים לא נחים לרגע וגוררים את ישראל למדינה דו לאומית. החלטת הממשלה מספחת בפועל את השטחים לישראל. ההחלטה מייצרת מציאות משפטית שמפלה בין בני אדם ויוצרת בשטחים שתי מערכות חוקים. אחת ליהודים ואחת לפלסטינים.

ח"כ אורית סטרוק וח"כ יריב לוין אמרו: "אנו מברכים על ההחלטה החשובה של ועדת השרים לאשר את הצעת החוק. זוהי החלטה חשובה שיש בה כדי למנוע אפליה של ממש. אנו מקווים שהממשלה תתאחד כולה מאחורי הצעת החוק, ומצפים גם משרים שאינם תומכי ההתיישבות אך הם ודאי תומכים בזכויות אזרח, לתמוך בזכויות האזרח של המתיישבים, ולאפשר לנו להמשיך ולקדם במהירות האפשרית".

ח"כ גלאון (מרצ) תקפה בחריפות את ההחלטה ואמרה :"הכנסת מבקשת לקחת על עצמה את סמכותו של המפקד הצבאי בשטחים, שהוא הריבון בשטח הכבוש, ולהחיל על ההתנחלויות את הנורמות הנוהגות בשטחי מדינת ישראל הריבונית, זאת בניגוד גמור להוראות הדין הבינלאומי שישראל קיבלה על עצמה.

"מי שבחר לגור בהתנחלויות ידע שמדובר בשטח כבוש, ועכשיו הוא זועק את זעקת הקוזק הנגזל ומבקש לעשות סיפוח דה פקטו של השטחים, תוך החלתו רק על המתנחלים, מה שמייצר מדיניות של אפרטהייד והפלייה בין דם לדם.