המערכת הפוליטית סוערת. דווקא בשעה שיחסי יהודים-ערבים בירושלים, בהר הבית, במגזר הערבי ובשטחים מגיעים לרתיחה, אישרה היום (א') ועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק הקובעת כי חוקים שיתקבלו בעתיד בכנסת יחולו גם על ההתנחלויות ביהודה ושומרון. בשמאל טוענים כי מדובר למעשה בסיפוח זוחל של השטחים, ואילו שרת המשפטים ציפי לבני הודיעה כי תערער על ההחלטה.    

"המטרה האמיתית של החוק היא לנרמל מצב לא נורמלי - כיבוש זוחל בחסות של שיח זכויות", אמרה לבני בועדת השרים. "מדובר במהלך שיפגע מדינית ואסטרטגית בישראל, ולכן אגיש ערר על החוק". בחוק תמכו שישה שרים: אורי אריאל, אורי אורבך, יאיר שמיר, גלעד ארדן, סופה לנדבר ויובל שטייניץ, וארבעה התנגדו: ציפי לבני, יעקב פרי, יאיר לפיד ויעל גרמן. השרה לימור לבנת נמנעה.   

ההצעה אושרה למרות התנגדות היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין. בחוות דעת שהעביר לשרים לקראת הדיון אמר וינשטיין כי הצעת החוק פוגעת במעמדו של אלוף פיקוד המרכז כריבון בשטחים, וומעבירה את סמכותו לידי הכנסת, בניגוד ל"דיני התפיסה הלוחמתית" לפיה מנוהלים שטחי האיזור.  

בדיון תקף השר אורי אריאל (הבית היהודי) את השרה לבני על התנגדותה להצעה, ואמר: ״לעתים זה נשמע כאילו המתיישבים הם בסדר בשביל לשלם מסים, להילחם ולמות, אבל לא בשביל לחיות". הוא הוסיף כי "יש פה אפליה בוטה כנגד תושבי מדינת ישראל. תפסיקו עם ההתחמקויות המיותרות. חובות אתם יודעים לבקש, אבל כשזה מגיע לזכויות יש המון נימוקים נגד. זה מבייש את המושג מדינה יהודית ודמוקרטית. בעיניי זה יותר מבושה וחרפה".    

יוזמי החוק, המכונה 'חוק הנורמות', חברי הכנסת אורית סטרוק ויריב לוין, הסבירו כי הצעתם מבקשת להחיל נורמות חקיקה הנהוגות בישראל גם על אזרחים ישראלים ביו"ש, שכן הדין החל שם כיום נשען על חקיקה עותומנית, ירדנית, בריטית וישראלית, בנוסף למערכת צווים של אלוף הפיקוד. השניים בירכו על החלטת ועדת השרים, ואמרו כי "הצעת החוק הזו תביא להגנה על הזכויות, כמו גם החובות, של תושבי יהודה ושומרון הישראלים. אין שום סיבה מוצדקת לכך שאזרחי ישראל הגרים ביהודה ושומרון לא יוכלו לקבוע את חובותיהם וזכויותיהם באמצעות נציגיהם בכנסת, שנבחרו לשם כך, גם בלי להחיל ריבונות על השטח".  

לטענתם, המציאות שבה חוקים שהכנסת מקבלת אינם חלים כיום על ישראלים המתגוררים ביהודה ושומרון היא "בלתי קבילה בעליל מבחינה דמוקרטית, פוגעת ללא כל ספק בכבודם של תושבי האזור הישראלים ואף גוררת בעקבותיה פגיעה קשה בזכויותיהם ומפלה אותם לרעה ביחס לשאר אזרחי המדינה". 

ח"כ זאב אלקין (ליכוד), יו"ר ועדת חוץ וביטחון ויו"ר הקואליציה, אחד מיוזמי חוק הנורמות, הוסיף: "אני שמח שהרוב בוועדת השרים לחקיקה מבין את העובדה הפשוטה שלמאות אלפי ישראלים ביהודה ושומרון מגיעות אותן זכויות כמו לשאר אזרחי מדינת ישראל. צר לי ששרת המשפטים נלחמת כלביאה כדי להמשיך הפליה לרעה של ציבור חלוצי נפלא זה. נראה ששוויון בפני החוק ושוויון זכויות נעצרים אצל לבני כשזה נוגע למעלה אדומים או אריאל".  

באופוזיציה מיהרו למתוח ביקורת נוקבת על ההחלטה. יו"ר מרצ זהבה גלאון אמרה כי "הכנסת מבקשת לקחת על עצמה את סמכותו של המפקד הצבאי בשטחים, שהוא הריבון בשטח הכבוש, ולהחיל על ההתנחלויות את הנורמות הנוהגות בשטחי מדינת ישראל הריבונית. זה מנוגד לחלוטין להוראות הדין הבינלאומי שישראל קיבלה על עצמה. מי שבחר לגור בהתנחלויות ידע שמדובר בשטח כבוש. עכשיו הוא מבקש לעשות סיפוח דה-פקטו של השטחים תוך החלת החוק רק על המתנחלים, מה שמייצר מדיניות של אפרטהייד והפליה בין דם לדם". 

ביקורת נשמעה גם ביש עתיד. חברת הסיעה ח"כ יפעת קריב האשימה כי "ח"כ אורית סטרוק וח"כ יריב לוין ממשיכים לשפוך שמן למדורה, במקום לפעול להרגעת הרוחות. דווקא היום החליטו לקדם חקיקה בעייתית המהווה טלאי על טלאי ולא טיפול שורש בבעיה".  

לדברי ח"כ דב חנין ח"כ דב חנין (חד"ש), "ממשלת נתניהו שוברת בכל יום עוד שיא בהלהטת המצב. ההחלטה להחיל בשטחים את חוקי ישראל היא חמורה ומסוכנת. זה מסר ברור לפלסטינים, לעולם וגם לציבור בישראל: ממשלת נתניהו היא לא פרטנר לשלום". 

מזכ"ל שלום עכשיו, יריב אופנהיימר, תקף אף הוא את ההחלטה, לדבריו "המתנחלים לא נחים לרגע וגוררים את ישראל למדינה דו-לאומית. החלטת הממשלה מספחת בפועל את השטחים לישראל. ההחלטה מייצרת מציאות משפטית שמפלה בין בני אדם". 

שרת המשפטים ציפי לבני אמרה על החוק בדיון בוועדת השרים: "מדובר במהלך שייפגע מדינית ואסטרטגית ובינלאומית בישראל". כאמור היא הגישה ערעור על ההחלטה שאמור לעלות לדיון חוזר בועדת השרים במועד שבו היא תקבע. ובצאתה מהדיון אמרה ליועציה: "קברתי את החוק".