מכוניות היברידיות לא נמכרות בישראל במספרים גדולים אבל הפכו זה מכבר לחלק משגרת יומנו. רבים מבין רוכשי ההיברידיות עושים זאת מתוך מניע אידאולוגי, כתרומה שלהם לאיכות הסביבה. אחרים סבורים שהן חסכוניות מספיק בדלק כדי שהעלות הנוספת שלהן תכוסה במהרה על-ידי הוצאות בנזין מופחתות. 

יש גם מי שחפץ שהתדמית ה"ירוקה" תדבק בו, או בחברה שלו, אבל תהא הסיבה לרכישה אשר תהא, השאלה שמעסיקה אותנו כאן היא מה קורה למכוניות אלה כעבור שנתיים, שלוש או שבע, כאשר מבקשים למכור אותן כמשומשות.

כיצד מתפקדות מכוניות היברידיות בשוק? האם הביקוש אליהן גבוה או נמוך יותר?
האם למכוניות היברידיות יש או אין בעיות תחזוקה מיוחדות, או ענייני תחזוקה אחרים אשר מבדילים אותה לטובה או לרעה? האם המצב הזה, או אפילו החשש האפשרי מפניו, משפיע על הסחירות שלהן? על הביקוש או אולי על המחירים?

בדרך לחקר השאלות הללו ראוי להתחיל ולתאר מספר עובדות יסוד, שלא תמיד מספיק ברורות אפילו למי שמשתמש במכונית היברידית.

ראשית, רוב רובן המכריע של המכוניות ההיברידיות בשוק הישראלי הן מתוצרת טויוטה (כולל לקסוס) והונדה, ולכך יש השפעה משמעותית על חלק מן השאלות שנשאלו קודם. ישנם אמנם מספר יצרני יוקרה שהחלו להביא גרסאות היברידיות לדגמים שונים, ובעתיד צפויים גם דגמים עממיים של יצרנים נוספים, אבל נכון לרגע זה מחזיקות שתי היצרניות היפניות את החלק הארי של השוק.

בין המערכת ההיברידית של טויוטה לזו של הונדה ישנם הבדלים גדולים, וכדי שלא להתעמק בהם יתר על המידה נאמר רק שהמערכת של טויוטה מורכבת יותר, וגם יעילה יותר, ואילו זו של הונדה פשוטה בהרבה אך גם תורמת פחות לחיסכון בדלק.

מה שמשותף לשתי המערכות, ולכל הדגמים ההיברידיים, היא העובדה שהמכוניות עצמן מונעות על-ידי מנועי בעירה פנימית די שגרתיים, ושאת עודפי האנרגיה שהמכונית "קוצרת" - בעיקר כאשר היא נמצאת בהאטה או בבלימה - ממירה המערכת ההיברידית לאנרגיה חשמלית שנאגרת בסוללה, ולאחר מכן משתמשת בה במנוע חשמלי שמסייע למנוע הבעירה הפנימית בעת תאוצה.

חיסכון מול אמינות

על אף תוספת המשקל, והמחיר, מכוניות היברידיות מציעות תצרוכת דלק טובה מזו של מכוניות קונבנציונליות מקבילות להן, אם כי לא בכל מצבי הנסיעה. עיקר התרומה מתקבלת בנסיעות שבהן יש הרבה בלימות, תאוצות ועצירות, ואילו בנהיגה בינעירונית במהירות קבועה התועלת נמוכה משמעותית.

>>> רוצים לקבל ניוזלטר של מעריב השבוע? הירשמו כאן

"מערכת איסוף האנרגיה" כוללת מספר רכיבים רגישים יחסית, כמו סוללה ובלמים רגנרטיביים, וגם מערכת הניהול - מחשב מרכזי די גדול ומורכב יחסית, ששולט במספר "מבצעים", אינה מערכת פשוטה או זולה.

כאמור, היות שעל רוב ההיברידיות אצלנו מוטבע סמל יפני של יצרנים מאד אמינים, גם המערכות ההיברידיות - ככל שידיעתנו משגת - אמינות למדי. אצל שני היבואנים טוענים בתוקף שהמערכות ההיברידיות שלהם אמינות לפחות כמו המכוניות עצמן.

לדבריהם, על צי שמונה עד כה אלפים לא מעטים של מכוניות, שחלקן כבר ביצע יותר מ-200 אלף ק"מ (חלק מן המכוניות הללו משמשות כמוניות ובציי רכב), הם החליפו עד עתה רק מספר זניח של סוללות, וברוב המקרים אלה הוחלפו על חשבון היצרן במסגרת אחריות מורחבת שניתנת למערכת ההיברידית.

לנו אין נתונים שיכולים לסתור את המידע הזה אבל אם למי מבין הקוראים יש ניסיון אחר נודה לו אם יחלוק אותו איתנו.

בהנחה שמכונית היברידית משומשת מאבדת מעט מיעילותה כעבור מספר שנות שימוש (דבר שקורה לכל מכונית וכתוצאה מכך תצרוכת הדלק של כל משומשת עולה יחסית לחדשה) - הנחה סבירה היא שיחס התועלת של חיסכון בדלק נשמר גם בהשוואה בין משומשות בנות שלוש או חמש.

במילים אחרות, מי שנוסע הרבה בעיר ובסביבתה, ותקוע הרבה בעומסי תנועה (למשל, מי שנאלץ לצלוח בכל בוקר את פקקי הכניסה לתל-אביב וירושלים), עשוי לחסוך לא מעט כסף על דלק אם ישתמש במכונית היברידית.

סחירות מול היצע

אחד המשתנים החשובים שמשפיעים על מחירה של משומשת הוא יחס הביקוש והיצע כלפיה בשוק המשומשות, וזה דווקא משחק לטובת ההיברידיות. היות שיחסית נמכרו מעט מכוניות כאלה, צריך להניח שישנם יותר לקוחות פוטנציאליים לכל היברידית שמוצעת למכירה מאשר, למשל, למאזדה 3 או טויוטה קורולה.

פנינו לכל חברות הטרייד-אין הגדולות ובדקנו באמצעותן את סחירותן של ההיברידיות, והתשובות שקיבלנו די אחידות, גם אצל מי מהן שלא קשור ליבואני מכוניות כאלה.

אסף מרציאנו מ"אוטו דיל" למשל, אומר שלקוחות שלהם מתעניינים במכוניות היברידיות "בזכות חיסכון בדלק ויעילות, זיהום-אוויר מופחת, ידידות לסביבה ואפילו בזכות העובדה שאלה כלי רכב שקטים יותר. המכוניות השכיחות הן מתוצרת טויוטה והונדה שנחשבים מותגים אמינים בשוק".

גם עופר שר, מנהל השיווק של "טריידמוביל", סבור שלהיברידיות יש רק יתרונות: "אין דרך מיוחדת למכור מכוניות היברידיות", הוא אומר, "למעט מתן דגש על החסכון שלהן ואמינות היצרנים. נכון אמנם שהמערכות ההיברידיות יקרות יחסית אבל לא יותר יקרות ממערכות קונבנצינליות, ונכון גם שסוגיה זו עולה מפעם לפעם על-ידי קונים פוטנציאליים. עם זאת - האמינות של היצרנים הרלוונטיים נותנת מענה טוב לחששות הרוכשים. צריך גם לזכור שלמקבלי רכב צמוד היברידי יש הטבות מס, שמדובר במכוניות חסכוניות במידה יוצאת דופן, ומצד שני אלה כלי רכב יקרים יחסית".

באודי אברהמי, מנהל מערך השירות של חברת מאיר (יבואנית הונדה), אי אפשר לחשוד שיהיה ממתנגדי ההיברידיות, אבל צריך לסמוך על אמינותו. לדבריו, הונדה מעניקה אחריות של 5 שנים או 100 אלף ק"מ לכל המערכת ההיברידית, אבל גם לאחר מכן "מופע התקלות במכוניות האלה נדיר ולא שונה ממכוניות מקבילות קונבנציונליות. אין הבדל בתחזוקה של מכוניות היברידיות, בין השאר מכיוון שבהגדרת היצרן המערכת ההיברידית היא "ללא תחזוקה". 80% מאנשי השטח של חברת מאיר נוסעים במכוניות היברידיות בזכות החסכון שלהן בדלק, יש גם לא מעט מוניות היברידיות, והשורה התחתונה היא שרמת האמינות זהה למכוניות לא היברידיות של הונדה וגבוהה מאוד".

אברהמי מודה אמנם שמספר המוסכים שמורשים לטפל בהיברידיות מצומצם, בין השאר בגלל הנחיה של משרד התחבורה שלמוסך מורשה אסור לטפל בהן אם לא הוכשר לכך, אבל גם בכך הוא לא רואה בעיה.

אנחנו, לעומתו, מוצאים בעניין התחזוקה סימן שאלה שראוי לתת עליו את הדעת: לבעלי מכוניות ותיקות יותר, למשל בנות חמש ומעלה, אשר נוהגים לטפל במוסכים מורשי יבואן, אין כל בעיה. אבל מי מהם שנוהג לטפל במוסך גנרי, כלומר מוסך מורשה משרד תחבורה שלא כפוף ליבואן, עלול למצוא שהוא נאלץ לשנות את הרגליו (אגב, זה לא בהכרח יעלה את סך עלות השימוש, אך יש לחשוב על נקודה זו מבעוד מועד).

ברשת המוסכים הילוך שישי, שבין השאר מוכרים ומטפלים במכוניות מתוצרת טויוטה, אומרים שקיים ביקוש גבוה להיברידיות בזכות מודעות גבוהה לעלויות הדלק מחד, והיצע מצומצם מאידך. לקוחות טיפוסיים הם בדרך כלל לקוחות מבוגרים וחובבי טכנולוגיה, ורובם אכן מתעניינים בעלויות של תחזוקת ההיברידיות, למשל בתחום הסוללות. היות שהיבואנים מעניקים אחריות של 5-8 שנים למערכת ההיברידית, וטויוטה אף מציעה אחריות מורחבת בתוספת תשלום, אין כאן בעיה אמיתית.

עלות הטיפולים אמנם מעט יותר יקרה, אבל בסך הכל עלות האחזקה הכוללת נמוכה יותר, למשל בזכות קצב שחיקה נמוך של הבלמים.

אין פחד

יבואני טויוטה מסרו לנו שהם מעניקים אחריות של 8 שנים למערכת ההיברידית כולה, כולל הסוללה (אך זו מוגבלת ל-100-150 אלף ק"מ, תלוי בדגם), ושמחירי הסוללות נעים בין 6,900 ל-8,900 ש"ח לפני מע"מ. כל רשת המוסכים שלהם הוכשרה לטיפול במכוניות כאלה, וממוסכים שלא שייכים לרשת נדרשת הסמכה לטיפול במערכות מתח גבוה.