בני בן ה-7 הוא ילד מקסים, אחראי ובוגר אך לאחרונה אני נלחמת איתו בעניין שיעורי הבית, אותם הוא ממש לא אוהב להכין. התחלתי לבדוק אותו אבל זה תמיד נגמר במריבה כי הוא כועס שאני לא סומכת עליו. הוא ילד ממש מחונך וזה בעצם הדבר היחידי שיש איתו בעיה. בבית הספר אמרו לי לשתף עם זה פעולה כי הוא יודע את החומר ומשיג ציונים טובים. האם כדאי להתעקש בנושא הזה?

"מדובר בילד מקסים שעושה את כל מה שאת מבקשת ממנו ותמיד קשוב לרצונות ולדרישות שלך. הילד גדל והתפתח ו'הופ' - הנה משהו שהוא באמת לא אוהב. מאז ומעולם, ילדים לא אהבו להכין שיעורי בית, אבל בנך הוא ילד חכם, מסתדר מצוין בלי שיעורים, שולט בחומר ומשיג ציונים טובים. זה בעצם הדבר היחידי שבו הוא מרשה לעצמו להביע התנגדות ואני אומרת - תני לו. תאפשרי לו בנקודה המסוימת הזו להיות זה שיקבע.

"את חייבת לבטוח בחכמתו כי כרגע הוא יוצא מזה בלי שזה ‘יעלה לו'. תסבירי לו שחשבת על העניין והבנת שאת יכולה לסמוך עליו אבל ייתכן שיבוא יום, ומורה מסוימת תתעקש על עניין השיעורים. תאפשרי לו את המקום העצמאי הזה כי אחרת הוא יהיה ילד מרצה, לא קשוב לעצמו וחסר אומץ, כזה שיפחד כל הזמן ממה שהדמויות הסמכותיות יעשו לו. אל תקלקלי את היחסים עם הילד בגלל שיעורי הבית". 

בני בן ה-5 הוא ילד עדין ורגיש מאוד. כבר מגיל שנה היה מתעורר בלילה בצרחות והיום, לפחות פעם בשבוע הוא סובל מהתקפי זעם שמלווים בבעיטות וצרחות כמו ‘די', ‘תפסיקו' ורק אחרי כ-20 דקות נרגע, מבקש סליחה וחוזר לישון. שמנו לב שהוא נרגע מהר יותר כשאשתי ניגשת אליו ולפעמים, כשלא ניגשים אליו בכלל, הוא נרדם ולא זוכר את זה בבוקר שלמחרת. איך אפשר לעזור לו?

"יכול להיות שילד עדין במיוחד יתרגש או יפחד מחלומות רעים, קצת יותר מילדים אחרים. ככל הנראה, הילד חולם חלומות שמציפים אותו מבחינה רגשית ואז זה יוצא החוצה. לדעתי, התוקפנות, האלימות וחוסר השקט שלו הם המשך של אותה סערת רגשות שקרתה לו בחלום, הוא עדיין לא נרגע ואז לא יודע על מה להוציא את זה. כשאתם מגיעים לחדר שלו הוא כבר לא זוכר את החלום אבל מוציא את הרגשות שלו עליכם כי הוא לא יודע מה לעשות עם עצמו.

אני מציעה שאשתך תהיה זו שתיגש אליו כי כנראה שמשהו בה גורם לו להירגע מהר יותר. לפני שאשתך נכנסת לחדר, שתציץ מפתח הדלת ותראה באיזה מצב הילד נמצא - אם הוא יושב בשקט, שתישאר לעמוד בחוץ והוא כבר יירגע ויירדם אבל אם הוא ממשיך לצעוק, שתכנס לחדר ותנסה לגעת בו על מנת לייצר מצב שבו על ידי המגע החלום יפסק. ייתכן שהילד אפילו לא ידע שהיא הייתה שם אחרי שתצא מהחדר. בכל אופן, אני ממליצה שתחקרו ותלמדו עוד על הנושא הזה".

מתוך שידורי ‘רדיו ללא הפסקה׳, תוכניתה של מיכל דליות משודרת בכל יום שישי ב-10:00. הביאה לדפוס: אפרת קורמן