ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) התכנסה היום (ראשון) לדיון בנושא ביטול נוהל החירום לעליה לישראל מאוקראינה, רוסיה  ובלארוס החל מתאריך 1 במאי 2023. זאת לאחר שמבצע חידוש הדרכונים שמתקיים בימים אלה גרם לביטול של עשרות תורים של עולים חדשים שכתוצאה מכך נמצאים בישראל ללא אשרת עבודה וללא ביטוח בריאות. 

ח"כ פורר, יו"ר הוועדה, אמר בפתח הדיון: "פניתי במכתב ליועצת המשפטית לממשלה שתבחן את חוקיות ההחלטה לבטל את נוהל החירום לעלייה מרוסיה ובלארוס. משרד העלייה והקליטה צימצם את מרכזי העלייה בחירום לשלושה מוקדים בלבד וגם במקומות האלה הוא לא מטפל בעולים ממדינות רוסיה ובלארוס. במקביל, ישראל יצאה במבצע לחידוש דרכונים לקראת הקיץ וכתוצאה מכך בוטלו תורים לאותם עולים חדשים שנאלצים להישאר בישראל באמצעות אשרת תייר בלבד. יש אלפי עולים מרוסיה ואוקראינה שביטול נוהל החירום הוא סגירת השמיים לעלייה לישראל".

אייל סיסו, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אמר: "יצאנו למבצע ממוקד של חודש ימים לחידוש דרכונים לכלל הישראלים". לדבריו, "כלל התורים לקבלת דרכונים ותעודות זהות לעולים החדשים יקבעו לאחר סיום המבצע. עשינו הארכה גורפת לרוב האשרות הזמניות. קיבלנו היום החלטה שמשרד העלייה והקליטה יוכל להנפיק תעודת זהות כבר בשדה התעופה כפי שהיה בעבר, לצורך כך אני מקדישים שמונה תקנים שיועברו מהרשות שלנו למשרד העלייה והקליטה.

"המשרד יעביר רשימות מסודרות של עולים ואנחנו ברשות האוכלוסין נקבע תורים להסדרת העלייה בלשכות. נפתח בימים הקרובים כתובות מייל למקרי חירום של עולים חדשים. יש לנו מצוקה של כח אדם ואנחנו מנסים לגבש את הפתרונות הנכונים. אנחנו רוצים לתת שירות לכולם, אין לנו כוונה לפגוע בעולים לישראל".

לגבי ביטול נוהל העלייה בחירום לישראל אמר סיסו: "אפוסטיל" זה אימות של מסמכים מקוריים ע"י הממשל המקומי. מדינת ישראל החליטה שהיא מקבלת את העולים החדשים ללא המסמך הרשמי של "אפוסטיל". באוקראינה מצב המלחמה נמשך, ולכן לעולים החדשים נמשם נוהל העלייה בחירום ממשיך. ברוסיה ובלארוס הרשויות עובדות בשגרה ולכן אין בעיה לחדש את הדרישה לעלייה עם המסמכים הרשמיים ללא עלייה בחירום".

גנאדי פולישצ'וק, ראש אגף הקונסולארי, נתיב - משרד ראש הממשלה: "הפנייה לקבלת אישורים רשמיים וביטול עלייה בחירום לישראל גוררת המתנה של חודשים ארוכים ותשלומים של כספים רבים לקבלת המסמכים הרשמיים". קרן כהן-גת, מנהלת מחלקת אירואסיה במשרד החוץ: "הקהילות היהודיות נמצאות באי וודאות ותהליך העלייה לישראל הוא חשוב וקריטי לאותם אזרחים. חשוב לשמור על מרכזי העלייה בחירום פתוחים".

לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה למעלה ממחצית העולים מרוסיה שהגיעו מאז תחילת המלחמה לישראל לא נמצאים כיום בארץ ולא ניתן לדעת האם הם עזבו לחלוטין או שיצאו לביקור מולדת קצר במטרה לחזור בשלב מאוחר יותר. יאנה ברמר, משרד העלייה והקליטה: "משרד העלייה קיים הערכות מצב לגבי מספר העולים מרוסיה, אוקראינה ובלארוס ולאחר מכן החלטנו על ביטול העלייה בחירום. מספר טועני הזכאות לעלייה לישראל נמצא בירידה ולפי נתונים אלה התקבלה ההחלטה לבטל את מוקדי העלייה בחירום".

ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי): "מדינת ישראל לא יכולה לקבל החלטה שדרכונים קודמים לעלייה. אי אפשר להוריד לשלושה שבועות או לחודשים ארוכים את המסך על תהליך העלייה לישראל. צריך לתת מענה לעולים מבקשי האשרות. מענה לפתרון הדרכונים לא יכול ליצור בעיה בסוגיית העלייה. העולים החדשים מחכים חודשים ארוכים כדי לקבל תור להסדרת מעמדם, אם יש צורך בביטול של תור זה צריך להגיע יחד עם קביעת תור בצורה אוטומטית".

ח"כ טטיאנה מזרסקי (יש עתיד): "אני מודה לנתיב שמצליחה לפעול לקיצור התורים בקונסוליות השונות ברחבי העולם. יש צורך להחזיר את נוהל העלייה בחירום לעולים מרוסיה ובלארוס. בנוסף, צריך להחזיר באופן מידי את חלוקת תעודות הזהות כבר בהגעה הראשונית לנתב"ג".

ח"כ יוסי טייב (ש"ס): "הכוונה של רשות האוכלוסין לחידוש הדרכונים היא טובה, אבל התוצאה של פגיעה בסידור המעמד לעולים החדשים היא לא רצויה. צריך לתת את הדעת ולווסת עובדים להסדרת מעמד העולים החדשים כמה שיותר מהר ובצורה היעילה ביותר".

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד): "רשות האוכלוסין מעבירה מסר בעייתי לעולים החדשים שמגיעים לישראל. עולים חדשים שמגיעים לישראל ונאלצים לעזוב מכיוון שהם לא קיבלו דרכון או ויזה בזמן זו בושה גדולה למדינת ישראל".

אייל סיסו, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה: "נותרו עוד שלושה שבועות בלבד למבצע הדרכונים. יש לנו משאב מוגבל של כוח אדם והם אמורים לספק לנו את כלל השירותים האזרחיים של מדינת ישראל בלשכות השונות. אנחנו נבדוק באילו לשכות אנחנו יכולים לעשות שינויי סדרי עדיפויות כך שהן יעסקו אך ורק בהסדרת מעמדם של העולים החדשים. אנחנו נשמח לתת שירות לאזרחים ולכל העולים החדשים".

יו"ר הוועדה ח"כ פורר סיכם את הדיון: "מדובר בחיי אדם, ההחלטות שהתקבלו פה נוגעות באי סבירות קיצונית. במהלך דיוני הוועדה נאמר לנו שייסגרו רק 4 לשכות להסדרת מעמד, אבל דה פקטו רשות האוכלוסין ביטלה בכל הלשכות את התורים שלה לעולים חדשים. מדינת ישראל אמרה לעולים שיגיעו בעליית חירום לישראל, אבל באמצע הדרך היא זנחה אותם ולא מאפשרת להם להשלים את תהליך העלייה. לא ראוי שמשרד העלייה והקליטה לא לוקח אחריות על האירוע הזה.

"אני מבקש לשקול מחדש את ביטול הבקשה למסמכים רשמיים של "אפוסטיל" ממדינות המקור. יש עדיין מוקדים של עלייה בחירום שמיועדים לעולים מאוקראינה, אין סיבה שהם לא ישרתו גם את העולים מרוסיה ובלארוס. עולים חדשים ללא אישור עבודה, קל וחומר כשמדובר בבעלי מקצועות מבוקשים, לא יישארו בארץ ובפועל מגרשים אותם מהמדינה. מבקש מרשות האוכלוסין לקבוע תורים באופן יזום לכל אלה שקיבלו הודעה על ביטול התור שלהם. במקביל, אני מבקש לפתוח עוד לשכות להנפקת אשרות לעולים".