שר החוץ אלי כהן מקדם חקיקה שתמנע התערבות של מדינות זרות וגורמים זרים בנושאים פנים־ישראליים מצד אחד, ובסכסוך ישראלי־פלסטיני מהצד השני. הדיון המקצועי הראשון על הצעת החוק הממשלתי המתגבש יתקיים ביום ראשון הקרוב במשרד החוץ.

השר כהן החל את ההליך לאחר שקיבל המלצה לאמץ את החקיקה האמריקאית בנושא. על פי חוק FARA האמריקאי, כל סוכן זר מחויב לשקיפות מלאה, הבאה לידי ביטוי בדיווח בגין כל עמותה ופעילות של כל גוף הפועל בגבולות המדינה.

לאחרונה בקואליציה עלו מספר רעיונות המתייחסים לסוגיית הגופים הזרים הפעילים בישראל, כולל חוק העמותות של ח”כ אריאל קלנר מהליכוד. ועדת השרים לענייני חקיקה אמורה הייתה לדון לפני כחודש בהצעת החוק של קלנר למיסוי משמעותי של כסף מדינתי זר, הנתרם לארגונים אזרחיים בישראל.

בתגובה, שורה של שגרירים זרים בישראל מתחו ביקורת חריפה על הצעת החוק של קלנר. בין היתר, שרת החוץ הגרמנייה אנלנה ברבוק העבירה מסר בנושא לשר החוץ אלי כהן. לחץ מדיני כבד הביא בסופו של דבר לדחיית הצעת החוק. כעת השר כהן מתחיל כאמור בהליך החקיקה משלו, ובלשכתו מדגישים כי הגישה של כהן היא שונה. לפיה, בעניינים הומניטריים, כגון, ציוד רפואי, תרופות או מזון – מדינת ישראל לא תתערב כלל.

מנגד, המסגרות שנהנות ממימון של גורמים עוינים, וכן המסגרות המשתמשות בחומרי לימוד הגורמים להסתה או ארגונים המקדמים בנייה בלתי חוקית בשטחי C – כל אלה הן דוגמאות לגופים שיחויבו בשקיפות מלאה, ולא ייהנו כלל מהנחה כספית.

בלשכת השר מסבירים כי “בעוד חוק העמותות של ח”כ קלנר מדבר על מיסוי של 65%, על מימון מדינתי זר - שר החוץ מדבר על 0 מול 100. אם מדובר במטרה הומניטרית, אין עם זה בעיה. אם פעילות הארגון והמטרות שלו מתבררות כבעייתיות, לפי הקריטריונים שייקבעו בחוק - האכיפה תיעשה באופן מלא, וארגון כזה לא יזכה להטבה כלשהי, ויהיו מקרים שארגונים כלל לא יוכלו לפעול בישראל”.

מסתמן כי החוק יקבע מנגנון ברור של שקיפות וחובת דיווח, כאשר גוף ממשלתי שיוקם לטובת המעקב יבצע אכיפה ויקבל החלטות באשר למתן האישור או שלילתו מהארגונים הפועלים בישראל.

השר כהן אמר ל”מעריב”: “ישראל היא מדינה ריבונית, ולא ייתכן שמדינות זרות יתערבו בענייניה הפנימיים של המדינה ובסוגיות הנוגעות לסכסוך הפלסטיני־ישראלי. החוק שאני מוביל אמור למנוע התערבות זרה וחשיפת מקורות המימון של גורמים הפועלים לקידום אינטרסים זרים”.