מבצע חרבות ברזל: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נחת היום (רביעי) לביקור קצר בישראל, זאת על רקע המלחמה שהחלה לאחר הטבח הרצחני שביצע החמאס בדרום הארץ. עם נחיתתו, קיבלו אותו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה יצחק הרצוג, עמם הוא צפוי להיפגש בעוד זמן קצר. כמו כן, הוא אף צפוי להיפגש ולשוחח עם רחל מאופקים, שהתפרסמה לאחר שהצליחה לצאת בשלום יחד עם בעלה, לאחר שהשניים היו מוחזקים בביתם במשך שעות ע"י מחבלי החמאס.

קנצלר גרמניה אולף שולץ נאלץ להשתטח בזמן אזעקה בנתב"ג | צפו
אחרי ביידן: גם נשיא צרפת מקרון יגיע בימים הקרובים לישראל

זמן קצר לאחר מכן, קיימו השניים הצהרה לכלי התקשורת. תחילה, הזכיר נתניהו את התמיכה שהביע ביידן בישראל, מאז הטבח בדרום הארץ: "אני רוצה להודות לך על ההגעה לפה בימים אלה, ועל התמיכה שלך שמראה את הרצון העז של העם האמריקאי. ראיתי את התמיכה שלך בכל יום, מאז תחילת המלחמה. רמת שיתוף פעולה שאין לה תקדים בהיסטוריה של הברית בין שתי האומות". 

"תיארת את חמאס כרוע המוחלט, מדיוק", ציין והוסיף: "חמאס רצח ילדים מול הוריו, הוא שרף אנשים בחיים, ערף ראשים לחיילים. תדמיין ארוני הנשיא את הפחד של אותם ילדים כשהמפלצות גילו את מקום מחבואם. חמאס גרוע מדאעש . הקנצלר אמר שהחמאס הם הנאצים החדשים". 

כמו כן, התייחס נתניהו לאחדות בשעה זו של המלחמה: "אני יכול להבטיח לך אדוני הנשיא, שאנו מאוחדים נגד חמאס. אדוני הנשיא לעם בישראל יש רק דבר אחד יותר טוב מחברותך לישראל, והיא הימצאותך כאן". 

לאחר מכן, התייחס ביידן עצמו לזוועות שאירעו בטבח בדרום הארץ: "רציתי להיות כאן מסיבה פשוטה, חמאס שחט יותר מ1,300 איש, כולל 31 אמריקאים. הם לקחו בני ערובה רבים, קשה לי לדמיין מה הם עוברים. מעשיהם גורמים לדאעש להיראות יותר רציונאליים. אמריקה מודאגת, זה לא שטח קל לנווט בו. 

כמו כן, התבטא בנוגע לטענות השקריות על כך שישראל הפציצה את בית החולים בעזה: "לפי מה שראיתי הוא נעשה ע"י הקבוצה השנייה, ולא על ידיכם. לישראל יש מערכת ערכים כמו לארה"ב, אני שמח להיות כאן, תודה שאתה מארח אותי. אני מצפה לקבל דיון מעמיק, בנוגע לאן הולכים מכאן. עם ישראל האומץ שלכם מדהים, אני גאה להיות כאן".

ביידן התייחס לאירוע הפצצת בית החולים בעזה והדגיש כי לא ישראל אחראית לכך. "זה לא אתם, מישהו אחר עשה את זה", אמר.

לקראת נחיתת נשיא ארה"ב בישראל, אמרו במערכת הביטחון כי עיתוי התמרון הקרקעי בעזה אינו קשור לביקור הנשיא, וכי צה"ל ייצא לתמרון בזמן שנכון לו.

במערכת הביטחון מביעים שביעות רצון גדולה מהסיוע האמריקאי בתחומי הלחימה, הציוד והתחמושת. "כל דבר שאנחנו מבקשים - אנחנו מקבלים״, אומר גורם ביטחוני ל"מעריב". לדבריו, "מעבר להזרמת הציוד חסרת התקדים, האמריקאים כבר נמצאים באזור. שיתוף הפעולה עם פיקוד המרכז האמריקאי בא לידי ביטוי בתמונת מצב מודיעינית משותפת והרבה יותר מזה - כאשר האמריקאים יותר ממאותתים לחיזבאללה ולאיראן כי ידאגו לאבטחת האגף הצפוני. נושאת מטוסים שלישית כבר בדרכה לאזור".

ג'ו ביידן עם בנימין נתניהו ויצחק הרצוג בנתב''ג  (צילום: אנה ברסקי)
ג'ו ביידן עם בנימין נתניהו ויצחק הרצוג בנתב''ג (צילום: אנה ברסקי)

המסר של ארה״ב לישראל הוא "אנחנו מבינים מה זה אומר תמרון קרקעי להכנעת חמאס, ונותנים לכם גב לזה". עם זאת, יש לכך גם מחירים. למשל, המעבר ההומניטרי. במערכת הביטחון סבורים שישראל צריכה לבחור את המאבקים שלה מול ארה״ב כרגע. במצב הרגיש הנוכחי, לדעת מערכת הביטחון לא נכון לסרב לבקשה אמריקאית בסוגיה זו, החשובה לוושינגטון. 

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

לדברי בכירים במערכת הביטחון, הגיבוי האמריקאי שניתן בימים אלה הוא חסר תקדים בתולדות ישראל. בוושינגטון מבינים שהסיפור גדול בהרבה מהמאבק מול חמאס בעזה. 

מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן פרסם אתמול הצהרה הנוגעת לביקורו של הנשיא. "הוא מגיע לכאן ברגע קריטי עבור ישראל, האזור והעולם. הנשיא יאשר שוב את הסולידריות של ארה"ב לישראל והמחויבות שלנו לביטחונה", כתב בלינקן. "הנשיא ביידן יבהיר שוב שלישראל הזכות והחובה להגן על אנשיה מפני חמאס וטרוריסטים אחרים ולמנוע התקפות עתידיות. 

בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן (צילום: חיים צח / לע״מ)
בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן (צילום: חיים צח / לע״מ)

"הנשיא ישמע מישראל מה היא צריכה, בזמן שאנו ממשיכים לעבוד עם הקונגרס כדי לענות על הצרכים הללו. הנשיא ידגיש את המסר הברור שלנו לכל גורם, מדינה או לא מדינה, שינסה לנצל את המשבר על מנת לתקוף את ישראל - היזהרו. בנוסף, הנשיא ימשיך לפעול באופן הדוק עם שותפינו הישראלים כדי להבטיח את שחרור בני הערובה שנלקחו על ידי חמאס - כולל גברים, נשים, ילדים קטנים, ניצולי שואה ואזרחים אמריקאים - כמאמץ הומניטרי הכרחי. 

"הנשיא ישמע מישראל כיצד תנהל את פעולותיה באופן שימזער את הנפגעים האזרחים ויאפשר לסיוע הומניטרי לזרום לאזרחים בעזה - באופן שאינו מועיל לחמאס. לשם כך, הסכימו ארה"ב וישראל לפתח תוכנית שתאפשר לסיוע הומניטרי ממדינות תורמות וארגונים רב־צדדיים להגיע לאזרחים בעזה, ורק אליהם, לרבות אפשרות ליצור אזורים שיעזרו לשמור על אזרחים מפני פגיעה". 

לדברי בלינקן, "חיוני שהסיוע יתחיל לזרום לעזה בהקדם האפשרי. אנו שותפים לדאגה של ישראל, שחמאס עלול לתפוס או להשמיד סיוע הנכנס לעזה או למנוע ממנו להגיע לאנשים הזקוקים לו. אם חמאס יחסום בדרך כלשהי את הסיוע ההומניטרי מלהגיע לאזרחים, לרבות באמצעות לקיחת הסיוע לעצמו - נהיה הראשונים לפעול".