"נתניהו שהכרתי השתנה. אני מתקשה להבין את המהלכים שלו. עד היום אני לוקח תרופות בגלל הלחץ שהייתי בו בתקופה שעבדנו ביחד". כך אומר שי בזק, שבעבר נחשב לאחד מהאנשים הקרובים ביותר לראש הממשלה בנימין נתניהו וכעת שובר שתיקה בראיון נרחב שיפורסם בסוף השבוע במוסף מעריב.

איזו מערכת יחסים הייתה ביניכם?
"מערכת יחסים מצוינת. נתתי לו עצות בכל נושא שהכרתי, והוא קיבל את רובן. הייתי מגיע אליו בבוקר מוקדם ומסיים בלילה מאוחר. עבדנו כל יום, כל היום. אחרי רצח רבין והבחירות הוא זכה בראשות הממשלה ובגיל 28 הפכתי לדובר ראש הממשלה. זה הכפיל ושילש את היקף העבודה אבל לא שינה את האמון בינינו. זו הייתה תקופה מאד מאתגרת. מאד אינטנסיבית. מאד קשה. עד היום אני לוקח תרופות בגלל הלחץ שהייתי שרוי בו באותן שנים. אבל זה היה גם סוחף ומרתק. ביבי היה אדם מאד נבון, מאד בקי, מאד רהוט, עם הבנה פוליטית ומדינית מרשימה והוא מאד הדגיש, בזמנו, שהוא דמוקרט ומה שחשוב לו זה החוסן של הדמוקרטיה". 

מתנגדי הרפורמה המשפטית טענו שהוא מחריב הדמוקרטיה.
"אני גדלתי בבית ימני, כיפה סרוגה, פינוי ימית, וכל השנים הייתה לנו גם קצת ביקורת על מערכת המשפט והפרקליטות. כאנשי ימין שהאמינו ביהודה ושומרון וביטחון ישראל היה לנו לא קל עם הפסיקות של בית המשפט העליון".

ביקורת על המערכת המשפטית היא לא הרפורמה שהפכה את המדינה על פיה. 
"הופתעתי. אמרנו, אוקיי, באה ממשלה של ימין על מלא, אבל אפשר היה לעשות הרבה יותר למען האידאולוגיה הביטחונית ולמען ההתיישבות בדרך אחרת. הדרך שבה הממשלה הזאת הוקמה ומיד אחר כך התנהגה, גרמה לכך שאם המשלה הקודמת של בנט ולפיד הייתה רוצה לבנות ישוב ביהודה ושומרון, סביר שהיא הייתה מצליחה. אבל אם הממשלה הנוכחית הייתה רוצה להעביר עץ מצד אחד לשני, היא הייתה נתקלת בהתנגדות כי היא כל הזמן התעסקה בסיפור הזה של הרפורמה". 

שי בזק (צילום: יוסי אלוני)
שי בזק (צילום: יוסי אלוני)

מה קרה לנתניהו שהכרת?
"הוא השתנה. גם הנסיבות הפוליטיות השתנו. אני מתקשה להבין אותו ואת המהלכים שלו. לא חשבתי שהממשלה שלו עשתה צעדים נכונים בסיפור הזה, גם לא עבור האידאולוגיה של הימין. גם לא חשבתי שזה נכון לו אישית. קטונתי. אני יכול להסביר אנשים רק כשהם מתנהגים לפי מה שנכון להם. אבל איך אפשר להסביר בן אדם שלא מתנהג כפי שנכון גם לו? הייתה לנו תקופה טובה ביחד, אבל יש לי ביקורת עליו ואני כבר לא מצביע לו שנים רבות. אני לא מתומכיו הבולטים. יש לי כבוד לדרך שבה הלכנו יחד, אז אני משתדל לא להתבטא נגדו או להשיא לו עצות. אני רק חושב שבכל השנים האחרונות אפשר היה לעשות אחרת ואז גם הוא וגם המדינה היו במקום אחר. אבל הבחירות הן שלו וגם האחריות שלו".

למה לדעתך הוא מסרב לקחת אחריות על מחדל השבעה באוקטובר?
"העובדה שהוא לא לוקח אחריות היא לא נבונה, מבחינתו. זה לא רק העניין המוסרי, גם מבחינה פוליטית זה לא נכון כי הדרך הכי לא טובה לפוליטיקאי היא, שבסוף הוא יעשה משהו שהכריחו אותו, ואז הוא גם יאכל את הדגים וגם יגורש מהעיר. זה לא חכם".

הראיון המלא יפורסם ביום שישי במוסף מעריב