הממשלה אישרה הערב (רביעי) פה אחד את תכנית חומש לצמצום פערים במגזר הערבי בהיקף של 15 מיליארד שקלים. מדובר בהצעתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון, והשרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, לקידום תכנית מערכתית ומבנית לפיתוח כלכלי באוכלוסיית המיעוטים, ביניהם: מוסלמים, נוצרים, בדואים, דרוזים וצ'רקסים.



התכנית כוללת תיקון מבני של מנגנוני הקצאה ממשלתיים, במטרה לצמצם פערים ולסייע בפיתוח כלכלי מהיר של באוכלוסייה זו. עם זאת נקבע כי כל הסכום שיוקצה לפרק הדיור, תכנון, סבסוד בנייה לגובה והקמת מבני ציבור במגזר הערבי, יותנה בכך שהממשלה תדון ותאשר את ההמלצות שיובאו בפניה בתוך 30 יום, על ידי צוות של המשנה ליועמ"ש, שיעסוק בהגברת אכיפת דיני התכנון והבנייה במגזר המיעוטים.



במסגרת ההחלטה, נקבעו יעדים מדידים לצמצום פערים ופיתוח כלכלי בתחומי המדיניות השונים: חינוך, תחבורה ציבורית, תשתיות הכבישים, פעולות לעידוד תעסוקה ויזמות, ביטחון הפנים, אכיפת חוק, הרשויות המקומיות, ספורט ושירות קהילתי. בנוסף, התכנית מקצה משאבים בכדי ליישם את דו"ח צוות 120 הימים להגדלת היצע הדיור ביישובי המיעוטים ועתידה לאפשר בינוי של עשרות אלפי יחידות דיור ביישובים מיעוטים.



על פי התכנית 1.2 מיליארד שקלים יוקצו לקידום תוכניות דיור בבנייה רוויה ו-1.4 מיליארד שקלים יוקצו לחיזוק הרשויות המקומיות לצורך פיתוח תשתיות פיזיות ואנושיות. למרות דרישות שרי הליכוד, הוחלט שלא להכניס לתכנית ערים מעורבות דוגמת רמלה, לוד ועכו.



"צעד חשוב והיסטורי"


ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "מדובר בתוספת משמעותית שנועדה לסייע לאוכלוסיית המיעוטים ולצמצם פערים. התכנית תוביל להפסקת בניית צמודי קרקע ומעבר לבנייה לגובה כפי שקיים בכל חלקי הארץ. במקביל התכנית תחזק את אכיפת החוק בקרב אוכלוסיית המיעוטים בדגש על בנייה בלתי חוקית".



השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל אמרה עם אישור התוכנית: "זהו צעד חשוב והיסטורי בדרך לצמצום פערים ולקידום השוויון החברתי בישראל. התכנית שאושרה היום בממשלה, מקיפה מאוד ומתייחסת לכלל התחומים הנוגעים לחיי הרשויות המקומיות ולאזרחי ישראל הערבים. יש כאן בשורה דרמטית, לראשונה ממשלת ישראל משנה את מנגנוני ההקצאה במשרדי הממשלה באופן כזה שאזרחי ישראל הערבים יקבלו את חלקם היחסי בתקציב המדינה. זו תכנית רחבה ומאוזנת המספקת מענה מיידי לרשויות המקומיות לשיפור חיי התושבים ובמקביל תורמת משמעותית לתשתיות חינוך, תחבורה, תעסוקה ודיור אשר יהוו כר נרחב לצמיחה כלכלית ולצמצום פערים אמיתי".



יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה הביע אופטימיות זהירה ואמר כי "התוכנית שאושרה היא תוצאה של מאבק ציבורי ארוך שנים שעוד רחוק מלהסתיים". לדבריו העבודה שהתוכנית כוללת תקציב תוספתי משמעותי יחד עם שינוי מהותי בחלק ממנגנוני ההקצאות של המשרדים השונים, יכולה להוות צעד ראשון לצמצום הפערים הכלכליים והחברתיים של האוכלוסיה הערבית במדינה". ח"כ עודה הבהיר כי ייאבק ליישום התכנית והוסיף כי "על אף שאנחנו למודי אכזבות מהעבר ואין לנו אשליות לגבי המדיניות הגזענית של הממשלה הנוכחית, אנחנו מקווים שהדרג המקצועי באוצר ימשיך לתת את הטון ושנראה יישום מלא של התוכנית. אנחנו נמשיך במאבקנו למען שוויון מלא לכלל האזרחים במדינה".



גם ח"כ זוהיר בהלול ברך על אישור התכונית ואמר: "מדובר בבשורה משמחת לציבור הערבי שסבל מהתעלמות ממשלתית שנים כה רבות. כעת עלינו רק להבטיח שהתקציבים יגיעו ליעדם".