יו"ר הקואליציה המיועד ח"כ דוד ביטן (ליכוד) מעריך כי בתוך ימים בודדים יוכרע גורל המגעים המתקיימים בין הליכוד לבין המחנה הציוני בדבר צירופה של המפלגה לקואליציה בראשות נתניהו.
 
"ראש הממשלה מבקש מהרצוג תשובה בהקדם שכן סבב השרים הצפוי בממשלה יושפע מכניסה אפשרית של המחנה הציוני לקואליציה", אמר ביטן למעריב אונליין.הוא הוסיף כי "הדיווחים התכופים על מגעים פוגעים בתפקוד הקואליציה, כיוון שחברי הכנסת בקואליציה לא יודעים כיצד כניסת המחנה הציוני תשפיע על מעמדם ועל תפקידים שהם ממלאים או מבקשים למלא".
 
"אי אפשר למשוך את המגעים האלה יתר על המידה ולהערכתי בתוך ימים בודדים תיפול ההכרעה", הדגיש. הוא אמר כי החלטה כזאת צריכה ליפול עוד לפני פתיחת מושב הקיץ של הכנסת. לדברי ביטן עד יום ג' בשבוע הבא יכריע נתניהו לגבי סבב המינויים בתוך הקואליציה ובראשם שאלת ראשות הקואליציה, ראשות ועדת הכנסת וראשות ועדת החוץ והביטחון.
 

ח"כ ביטן, שנתניהו הציע לו את תפקיד יו"ר הקואליציה דורש להמשיך ולעמוד במקביל בראשות ועדת הכנסת אולם ח"כ יואב קיש דורש לממש הבטחה שקיבל להעביר לידיו את ראשות הועדה בתם שנה לכינון הממשלה. לראשות ועדת החוץ והביטחון מועמד ח"כ אבי דיכטר אולם גם ח"כ ענת ברקו מבקשת את התפקיד.

 

הערכה: הרצוג יקבל רוב בועידה לכניסה לקואליציה 

בתוך כך, מסתמן קרע במחנה הציוני בין הרצוג ליו"ר התנועה ציפי לבני. יו"ר התנועה הודיעה היום להרצוג בתום המפגש ביניהם כי היא מתנגדת להצעה אותה קיבל הרצוג מראש הממשלה בנימין נתניהו וכי אם זו ההצעה שתובא לאישור המפלגה היא תתנגד לה ועימה כלל חברי הכנסת של התנועה. 



לבני התרשמה במהלך הפגישה כי נתניה אינו מוכן לשנות את קווי היסוד של הממשלה ואינו מוכן להתגמש בנושא המדיני, פרט לנכונות לכנס ועידה אזורית. לפיכך הודיעה לבני להרצוג כי בנסיבות הנוכחיות היא תתנגד למהלך כזה. להערכתה, גם חברי כנסת נוספים, שלא מהתנועה -  יתנגדו להצטרפות לממשלה בתנאים אלו. 



לקראת פירוק השותפות? לבני והרצוג. צילום: אבשלום ששוני
לקראת פירוק השותפות? לבני והרצוג. צילום: אבשלום ששוני



בתוך כך גם בכירים במחנה הציוני אומרים כי הימים הקרובים יהיו קריטיים לגבי אפשרות הצטרפות לקואליציה. בשבוע הבא תתכנס מזכירות לשכת מפלגת העבודה להחליט על מועד קיום ועידה והרצוג מבקש עד אז לקבל החלטה האם להצטרף לקואליציה.
 
לדברי אותם בכירים, למחנה הציוני הוצעו שמונה שרים, שלושה סגני שרים, שלושה ראשי ועדות ושני סגנים ליו"ר הכנסת תמורת הצטרפות אולם המכשול העיקרי הוא אי הסכמה של נתניהו לפתוח את קוי היסוד של הממשלה, להסכים לחידוש המשא ומתן מדיני עם הפלסטינים ולהכריז על הקפאת הבניה בהתנחלויות."הרצוג מנסה להוציא מתניהו התחייבות שתאפשר לו להציג בפני חברי סיעת המחנה הציוני ובפני ועידת העבודה הצטרפות לממשלה כהישג משמעותי ולשם כך נדרש נתניהו לעשות ויתורים משמעותיים", אמרו במפלגה.
 
לדברי בכירים במחנה הציוני נתניהו מוכן בשלב זה, מעבר לחבילת התיקים, לאפשר להרצוג כשר חוץ בממשלתו לפעול לכינוס ועידה אזורית וכן מוכן לאפשר למחנה הציוני זכות וטו בועדת השרים לענייני חקיקה, מה שימנע למשל משרת המשפטים איילת שקד לנסות ולקדם חוקים להחלת הריבונות הישראלית בשטחים.

להערכת גורמים במפלגת העבודה הרצוג צפוי לקבל רוב בוועידה להצעה להצטרף לקואליציה, אך עלול להיתקל בקשיים בתוך הסיעה. בתוך כך, פתחו במשמרת הצעירה של מפלגת העבודה בקמפיין נגד הצטרפות לקואליציה. ביום ראשון הקרוב בשעה 16:00 אף יקיימו משמרת מחאה מול משרדיו של יצחק הרצוג בת"א.