עמית סגל חשף הערב (רביעי) בחדשות 2 כי ח"כים מוועדת חוץ וביטחון טוענים כי הצעד האחרון של צחי הנגבי כיו"ר הוועדה, רגע לפני שמונה לשר בלי תיק, היה למסור דוח סודי לכאורה בשם הוועדה, "המנקה" את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואת הדרג המדיני והצבאי מהאשמה שלא נערכו בזמן לטיפול במנהרות, כל זאת על רקע דוח מבקר המדינה בנושא, לכשלים של הדרג המדיני והצבאי.


 


השר צחי הנגבי טען בשיחה עם מעריב כי מדובר במכתב ולא בדוח:  "שלחתי מכתב ליו"ר הכנסת אדלשטיין לאחר שלאורך כל התקופה ניסיתי לברר מה דיווחה הוועדה לפני צוק איתן על איום המנהרות, כי הייתה טענה שהקבינט לא דיווח. קראתי את הפרוטוקולים של ישיבות ועדת המשנה והגעתי למסקנה שהדרג המדיני והבטחוני קיבל דיווח מעמיק על איום המנהרות שמפרט את הצעדים האפקטיביים להתמודד עם האיום שהפך מאיום תאורטי למעשי. בגלל שעזבתי ועדה רציתי שיהיה רקורד למסקנותיי וצרפתי תמלילי ועדת המשנה למכתב, שמוגדרים סודיים ביותר. הגדרתי אותו כמסמך סודי ביותר שהיה אמור להיות ביני לבין יו"ר הכנסת".



עוד הוסיף: "הודעתי לחברי ועדת המשנה שיש כזה מסמך אצל יו"ר הכנסת והם מוזמנים לעיין בו. היחיד שהגיע היה ח"כ עפר שלח ואחרי שעה קיבלנו פנייה מהתקשורת. מביש שלראשונה בתולדות הכנסת גורמים בעלי עניין מדליפים דבר קיומו של מסמך שהוגדר סודי ביותר ושלא נועד להפצה ברבים. לא מדובר בדוח של הוועדה אלא במסמך מפורט שנכתב על ידי, וששוגר לידיעת יושב ראש הכנסת. המסמך מוכיח כי בכירי הדרג המדיני והצבאי נערכו היטב לאיום המנהרות מרצועת עזה. עיקר תוכנו מתבסס על תמלילי ישיבות הוועדה, בהן נמסרו סקירות ודיווחים לחברי ועדת המשנה למודיעין ולשירותים חשאיים".



שלח: "הנגבי מנסה להסתיר מהציבור את האמת"

עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד אמר בתגובה: "אני מתמחה במערכת הביטחון כבר עשרות שנים, וקשה לי לזכור הפרת אמונים שכזו. בדרכו לתפקיד השר בלי תיק, ניסה צחי הנגבי לתפור בחופזה תיק הגנה לראש הממשלה, כנגד מה שכל אזרח יודע ואומרים גם חברי קבינט ומבקר המדינה: ישראל וצבאה הגיעו למערכה שנבנתה כנגדנו במשך שנים, שבכולן היה נתניהו ראש הממשלה והאחראי הראשי והישיר לביטחון, לא ערוכים אל מול איום המנהרות ולא מוכנים להשיג נצחון במערכה".



עוד טען כי "כחבר ועדת חוץ וביטחון הובלתי ביחד עם חברים נוספים בוועדה ועם הצוות המקצועי שלה, תהליך חסר תקדים של חקירה מפורטת, כמעט 90 דיונים בשלל תחומים הנוגעים למבצע. התהליך לא הבשיל לכלל דוח מטעמים פוליטיים בלבד, הנחשפים עכשיו במערומיהם. ועכשיו מנסים נתניהו והנגבי, שלא היה חבר בוועדה בעת שנערך התחקיר ולא נכח באף אחד מהדיונים, לייצר מראית עין של מסמך חלופי, עלוב בתוכנו, שנוסח מבלי ליידע איש מחברי הוועדה, כדי להסתיר מהציבור את האמת. זה לא יעלה בידם".



לדבריו, "חברי ועדת חוץ וביטחון מקבלים עליהם חובה מוסרית, לוודא שתהליך קבלת ההחלטות בנושאים של חיי אדם יהיה מיטבי ונקי לחלוטין משיקולים פוליטיים. כך עובדת הוועדה מאז ומתמיד, זה מקור סמכותה בעיני מפקדי הצבא ובעיני הציבור. ניסיון הטיוח הזה הוא יריקה בפרצופה של הוועדה ועלבון לחיילים שסיכנו את חייהם ואף הקריבו אותם בהגנת ישובי הדרום. ראש הממשלה כשל בהכנת המדינה והצבא למערכה; עכשיו, בניסיונו להיחלץ מביקורת הציבור ושומרי הסף, הוא פוגע גם בקודשי הפיקוח על מערכת הביטחון".



ח"כ חיים ילין (יש עתיד) התייחס אף הוא לפרסום ומסר: "ח"כ צחי הנגבי טומן את הראש בחול ומתעלם ממחדלי ראש הממשלה ומשרד הביטחון במשך שנים בטיפול במנהרות. ח"כ הנגבי לא ראוי לכהן כשר לענייני חוץ וביטחון במשרד רה"מ ולהיות אמון על ביטחון אזרחי המדינה, תפקידו צריך להיות עו"ד חדש למשפחת נתניהו. מי שמשקר לעם ודואג רק לכיסא, מקומו יחד עם חופרי המנהרות בעזה".



גם ח"כ בר לב, הגיב לפרסום: "לפני מספר חודשים כתבתי מכתב לראש הממשלה על הסכנה באופן בה מטפלת מדינת ישראל באיום המנהרות. המכתב היה חמור ביותר. לאחר שח"כ צחי הנגבי כיו"ר ועדת חוץ וביטחון קרא את טיוטת המכתב הוא בקש להוציא את המכתב בשמו. וכך היה, ח"כ צחי הנגבי שלח בחתימתו מכתב חמור לראש הממשלה על אופן ההתמודדות כנגד איום המנהרות".