ראש הממשלה נחקר במעונו: צוות החוקרים הבכיר בראשותו של תנ"צ כורש בר נור מפקד היאח"ה (היחידה ארצית לחקירות הונאה בלה"ב 433) הגיעו היום (שני) למעונו של ראש הממשלה לצורך חקירה באזהרה, שנמשכה יותר משלוש שעות, בחשד לקבלת טובות הנאה לכאורה. נתניהו צפוי להיחקר לפחות פעם נוספת במסגרת השלמת החקירה.



היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פרסם הודעה לאחר צאת החוקרים ממעון רה"מ ומסר: "במסגרת הבדיקה ביררו חוקרי משטרת ישראל, בפיקודו של ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, תת-ניצב כורש ברנור, שורה ארוכה של טענות לכך שראש הממשלה ביצע לכאורה עבירות מתחום טוהר המידות. הבדיקה התפתחה והסתעפה לכיוונים שונים מאלו שהחלה בהם".



בהודעתו, היועמ"ש מנדלבליט לא פרט על הפרשיות עליהן נחקר נתניהו, אך כן הסיר מעט מהאיפול בנוגע לבדיקות נגד נתניהו ופרט כי החשדות לקבלת מימון אסור והפעלת מטה בחירות כפול בשנת 2009, הטיית הפריימריז בליכוד בשנת 2009 באמצעות זיוף נתונים במערכות המחשב, מימון כפול של נסיעות לחוץ לארץ או קבלת טובות הנאה ומימון טיסות לחוץ לארץ מבעלי הון, כל פרשיות אלו נבדקו, אך לא נמצא בהן מקום לחקירה פלילית.



היועמ"ש הוסיף: "חלק מן הטענות עלו כבר בראשית הבדיקה, במידע המקורי אשר בעקבותיו נפתחה הבדיקה, בעוד שחלק מהן התגלה רק מאוחר יותר, מעת לעת, תוך כדי ניהול הבדיקה. למעשה, הבדיקה הייתה מורכבת ממספר בדיקות שונות שנערכו זו אחר זו ברציפות כמקשה אחת".



כמו כן, בהודעה נמסר: בהתאם לכך, הנחה היועץ המשפטי לממשלה את משטרת ישראל, מעת לעת, על פי המסד הראייתי שנחשף בפניו במהלך הבדיקה המתפתחת, להרחיב את הבדיקה, כך שתכלול גם את בירורן של טענות נוספות מסוימות שעלו תוך כדי ניהול הבדיקה.



חלק מהחשודים האחרים הקשורים לפרשה נחקרו גם בימים האחרונים. בינתיים ממשיכים הן במשרד המשפטים והן במשטרה על מידור ואיפול רב פרטי החקירה וזאת בעיקר בשל החשש מנפיצות, שיבוש ורגישות יתר שמדובר בראש ממשלה מכהן.



נגבו עדויות בארץ ובחו"ל



עד כה בוצעו במסגרת הבדיקה פעולות רבות, ובכללן גביית עדויות מעשרות עדים, חלקם בחו"ל, כאשר מחלקם נגבו מספר הודעות, ותפיסת מסמכים רלוונטיים. כן התקיימו במהלך התקופה עשרות ישיבות עבודה משותפות בראשות היועץ המשפטי לממשלה, ובהשתתפות פרקליט המדינה ובכירי משרד המשפטים, ראש אגף החקירות והמודיעין, ראש יאח"ה וחוקרי המשטרה, במסגרתן הציגו צוות החוקרים והפרקליטות המלווה את תמונת המצב העדכנית בכל הקשור לממצאי הבדיקה, ונבחנו פעולות נוספות שיש לבצע כדי להעמיק חקר ביחס לתשתית הראיתית הקיימת.



בכל שלב ושלב בבדיקה, ההחלטות בדבר המשך הבדיקה, היקפה וגדריה, כמו גם קביעת סוג הפעולות הדרושות לברור הטענות, ובחינת המסד העובדתי הנתון והשאלה אם יש מקום להפוך את הבדיקה לחקירה, התקבלו על ידי היועץ המשפטי לממשלה, בתאום מלא ובעצה אחת עם פרקליט המדינה וראש אגף החקירות והמודיעין.



משטרת ישראל עשתה כל שלאל ידה לבירור הטענות. בדקה בהרחבה ודרשה לעומק. בדיקתה העלתה כי חלקן של הטענות הופרכו ונמצא כי הן חסרות בסיס; חלקן אינו בעל פוטנציאל ראייתי להבשיל למסד של חשד סביר לביצוע עבירה המצדיק פתיחה בחקירה פלילית; וחלק נוסף מצדיק העמקת חקר.



אנשי העסקים החשודים המעורבים בפרשה תושאלו כבר במשטרה והודו בפרטים. נתניהו מעומת עם העדויות שלהם ועם הצהרות הון שהוא נתן למבקר המדינה. בפרשה נחקר ניגוד העניינים החמור בין נותן טובות ההנאה לבין התפקידים שנשא או נושא נתניהו. מדובר באדם שקשור בפעולותיו של נתניהו, ולא ברור אם נתניהו ידע כי האדם יעניק לו משהו בתמורה. צפויה לראש הממשלה חקירה נוספת, ככל הנראה בסוף השבוע הקרוב. 



שעות לפני תחילת החקירה, ניסה ראש הממשלה בנימין נתניהו לשדר עסקים כרגיל ואמר בישיבת סיעת הליכוד "לא יהיה כלום - כי אין כלום". הוא פנה ליו"ר הקואליציה ח"כ ביטן שישב לידו ושאל: "יש עוד דברים על סדר היום? אני רואה שכל כלי התקשורת באים לעקוב אחרי סדר היום". ואז אמר: "אנו שמים לב לרוח החגיגית המנשבת באולפני הטלוויזיה ובמסדרונות הטלוויזיה. אני רוצה להגיד להם: חכו עם החגיגות, אל תמהרו. לא יהיה כלום - כי אין כלום. אתם תמשיכו להפריח בלונים עם אוויר חם ואנו נמשיך להוביל את מדינת ישראל". דבריו התקבלו במחיאות כפיים על ידי קבוצה גדולה של פעילי ליכוד שמילאו את החדר ועל ידי חברי הכנסת של הסיעה.



קודם לכן השמיע יו"ר הקואליציה ויו"ר הסיעה דוד ביטן דברי עידוד ותמיכה נלהבים בנתניהו: "אנו תומכים ומאמינים בך, לא יעזור לאף אחד. אתה תשאר ראש הממשלה הרבה שנים ואנחנו נשאר יחד איתך הרבה מאוד שנים". גם דברים אלה התקבלו במחיאות כפיים סוערות של הנוכחים.



החשדות: קבלת טובות הנאה, מרמה והפרת אמונים



החקירה החלה לאחר שבוע של ניסיונות לתאם מועד לחקירתו של ראש הממשלה, כשרק אתמול הצליחו אנשי יחידת להב 433 לקבל מלשכת ראש הממשלה תשובה לשאלה מתי יוכלו להגיע למעון בירושלים כדי להפנות אליו את השאלות הקשות. ככל הידוע, מקורב מאוד לנתניהו סיפק לחוקרים פרטים ומידע רב ערך, שעשויים לקצר את החקירה.



על פי הערכה, החקירה הראשונה תימשך לא יותר משעתיים והיא תוקלט ותועבר ישירות אל צוות בכיר בראשותו של ראש אגף חקירות ומודיעין (אח"מ) במשטרה, ניצב מני יצחקי, אל ראש להב 433, ניצב רוני ריטמן, וכן אל נציגים ממשרד המשפטים, אל הפרקליטים המלווים את החקירה ואל גורמי אכיפה נוספים. לא מן הנמנע שתוך כדי שידור ההקלטה יעבירו חברי הצוות הבכיר שאלות נוספות לחוקרים שיישבו מול ראש הממשלה.



יש לציין כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אישר כבר בשבוע שעבר לחקור את נתניהו, תוך שהוא מורה להמשיך ולשמור על איפול כבד על החשדות ועל פרטי החקירה. מנדלבליט טרם פרסם הודעה רשמית על מעבר משלב של בדיקה לחקירה וככל הנראה יעשה זאת רק לאחר שתסתיים החקירה במעון ראש הממשלה. גם בהודעה זו לא צפוי מנדלבליט לחשוף פרטים רבים וסביר להניח שהיא תנוסח באיפוק ובזהירות מרביים.



ככל הידוע, מנדלבליט אישר לניצב יצחקי, המפקח על החקירה כולה, לחקור את ראש הממשלה בהקשר לשתי פרשיות: האחת מצויה תחת מעטה כבד של סודיות והיא קשורה ככל הנראה לדמות בכירה המקורבת לראש הממשלה, אשר סיפקה מידע רב לחוקרים במסגרת הבדיקה, וכן לסוגיה הקשורה לכספים שקיבלו, לכאורה, בני הזוג נתניהו אל חשבונות הבנק של בני המשפחה או אל חשבונות הבנק של גורמים אחרים. על פי החשד, כספים אלו הועברו לשימוש בני משפחת נתניהו.



חשד נוסף מיוחס לנתניהו ולבנו יאיר, והוא עוסק בקבלת מתנות בהיקפים לא מבוטלים, בניגוד לתקשי"ר ולהוראות נציבות שירות המדינה. החוקרים מייחסים לנתניהו עבירות של קבלת טובות הנאה וכן מרמה והפרת אמונים, אולם בסעיף החשדות לא נכללה עבירה של קבלת שוחד. עוד עולה כי בידי החוקרים נאספו עדויות ומידע רב, לרבות ראיות לכאורה המחזקות את החשדות, מה שעשוי לקצר את משך החקירה.