"הממשלה בראשות נתניהו נושאת במלוא האחריות על כל דם שנשפך", כך אמר הבוקר (שבת) יו"ר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, ח"כ לשעבר מוחמד ברכה, בשיחה עם "מעריב אונליין". הוא טען, בעקבות פיגוע הדמים בחלמיש ואירועי היממה האחרונה בירושלים ובשטחים, כי "מי שמקבל החלטה מודעת על אף חוות דעתם של מנגנוני הביטחון מרכזיים הוא בעצם חותר להסלמה".



לדברי ברכה, ההחלטה להשאיר את גלאי המתכות הייתה החלטה פוליטית. אומנם נתניהו ושריו גלגלו אותה על אבל הם ידעו מראש לאן זה מוביל. "ממשלת ישראל הוזהרה לאן זה יוביל ועל אף זאת הם הלכו לאן שהלכו ועל כן הממשלה הזאת נושאת במלוא האחריות על כל דם שנשפך”, הדגיש יו"ר ועדת המעקב.



כזכור, אמש התכנסה ועדת המעקב בראשותו בנצרת וקיבלה שורה של החלטות שהעיקרית שבהן לקיים היום הפגנות ומשמרות מחאה בכל היישובים הערביים ובעיקר בעשרה צמתים מרכזיים ביניהם ואדי ערה, שפרעם, נצרת, ליד כפר כנא, על הכביש המוביל לטבריה, אזור עכו צפת ליד כפר יסיף ועוד.



ברכה ציין כי המפגינים קיבלו הנחיה שלא להתעמת עם המשטרה ולא לבצע הפרות סדר. "יש לנו ניסיון בעניין הזה. אנחנו רוצים להביע דעה, לא לגלוש לעימותים ולא להתעמת עם אף אחד. יש הבנה לא כתובה עם המשטרה בעניין הזה שאנו מפגינים והם שומרים על הסביבה אלא אם יש החלטה אחרת. ההנחיות שלנו למפגינים שיביעו דעה ועמדה וזהו".



עוד אמר כי ביום חמישי צפויה הפגנה גדולה של ערביי ישראל בבאר שבע, בעיר עצמה. “ההפגנה תוכננה בנושא האדמות אבל היות והיא הפגנה ארצית היא תתחבר גם לנושא מסגד אל אקצא ירושלים והאדמות בנגב”. בדיון אתמול עלתה הצעה להפגין ביום רביעי מול משכן הכנסת, אבל ברכה העריך כי היא לא תצא לפועל מכיוון שמדובר ביום האחרון של מושב הכנסת.



הוא מסר כי מחר תעמוד ועדת המעקב בקשר עם בית החולים אל מוקסד במזרח ירושלים כדי לספק לו תרופות וגם מומחים ותומכי רפואה מתנדבים וכן להעביר לו תרומות דם במידת הצורך.



לגבי המשך האירועים אמר כי המצב עלול להחריף עוד יותר אם ממשלת ישראל לא תתעשת ולא תחזיר את המצב בהר הבית לקדמותו: "אני לא מוציא מכלל אפשרות שהדברים יחריפו בשטח. אולי לא היום ולא מחר, אבל לקראת יום שישי הבא ועל כן יש לפתור את המשבר עוד לפני כן. גם האיתות של אבו מאזן הוא איתות חסר תקדים וחמור ועל ישראל לקרוא זאת היטב”.



לשאלה האם אנו עומדים בפתחה של אינתיפאדה שלישית אמר יו"ר ועדת המעקב: "אני לא אוהב להשתמש בביטויים האלה. אבל אני אומר שמדיניות הממשלה חסרת ההגיון חסרת שיקול הדעת עלולה להביא להחרפה ולעימות רחב יותר כולל עם חלקים בעולם הערבי”.