"איך אמר גנדי? קודם הם מתעלמים ממך, אז הם צוחקים עליך, אחר כך נלחמים בך ולבסוף אתה מנצח", אומר ליאור מאירי, מראשי קבוצת "הליכודניקים החדשים". "אנחנו פעילים כבר שש שנים, ובהתחלה באמת התעלמו מאיתנו. אחר כך צחקו עלינו ואמרו שאנחנו נאיביים ולא מבינים שבדרך כזו או אחרת יחסמו אותנו. עכשיו נלחמים בנו, אבל אנחנו מאמינים בדמוקרטיה ובמפלגה ונעשה כל דבר דמוקרטי כדי לשנות את המדינה".



את דבריו אומר מאירי בעקבות הפרסום ביום שישי האחרון של כתב "מעריב" אריק בנדר, שלפיו היועץ המשפטי של הליכוד, עו"ד אבי הלוי, פותח בבדיקה של תלונות שהתקבלו אצלו מצד פעילים במפלגה. המתלוננים דורשים להרחיק משורות הליכוד קבוצה גדולה של מתפקדים המכונה "הליכודניקים החדשים". מדובר בקבוצה, שלדברי ראשיה מונה כ־12 אלף מתפקדים, המבקשים לשנות את הליכוד מבפנים ולהשפיע על רשימת חברי הכנסת שלה.


מי נלחם בכם? אתם כבר יודעים מי הגיש נגדכם את התלונה?



"אין לנו מושג. ידינו נקיות, ואנחנו בטוחים בצדקתנו ולא חוששים. ברור שהכוחות הישנים שעד עכשיו היה להם מונופול על הכוח במפלגה חוששים, כי אנחנו הכוח השני בגודלו בליכוד ופוקדים בין 800־1,000 איש בחודש. הם רואים לאן זה הולך".



אחת הטענות המרכזיות של פעילי הליכוד הוותיקים נגד הקבוצה החדשה, שהלכה וצברה תאוצה מתחת לאפם, היא שמדובר בפעילי שמאל שלא מתכוונים להצביע למפלגה בבחירות הבאות, וכל רצונם הוא לבצע השתלטות עוינת על המפלגה ולהפיל את ראש הממשלה בנימין נתניהו. "גיס חמישי", הם מכנים אותם.



"אני שומעת את התיאורים האלה כבר מ־2011", אומרת מי־רב סיטון, מראשונות הקבוצה. "אני באה מבית ליכודניקי ומאמינה בכלכלה ליברלית ובערכים של התנועה. הם לא יודעים איך לאכול אותנו ולא רגילים למתפקדים שבאים מאידיאולוגיה שהיא לא כתומה. הם רגילים לאנשים שבאים מוועדי עובדים כדי לקדם מועמדים ספציפיים בפריימריז ויודעים שכדי להתמודד איתם צריך לתת להם קצת מפה וקצת משם. אנחנו באים במטרה לשנות".



"גם אני ליכודניקית מבית", אומרת עדי אגסי שפיר, חברת מטה ומראשוני הקבוצה. "למעשה, התחלתי במפד"ל. במשך הרבה שנים אהבתי את המפלגה שלי ואת נבחריה, אבל עם השנים אף שהצבעתי ליכוד, ראיתי שהמפלגה הולכת לכיוונים שפחות אהבתי, גם מבחינת הקצנתה ימינה וגם מבחינת הערכים שהיא מבוססת עליהם. זה צרם לי. הבנתי שהתפקדות למפלגה היא הדרך להשפיע". 


חוג בית של הליכודניקים החדשים. צילום: עדי נס


באתר שלכם אתם כותבים שאינכם עוסקים בנושאים מדיניים . יכול להיות שעצם העובדה שהנושא הזה נשאר מאחור גורמת לפעילים הוותיקים לחשוב שאתם אנשי שמאל?
"כשבנינו את האג'נדה שלנו, הכוונה הייתה שדווקא ההתמקדות בנושא המדיני משכיחה את הנושאים האחרים הבוערים, ויש עם שלם שצריך לדאוג לו. עיסוק בנושא המדיני כמוהו כמסך עשן. באנו ואמרנו שיש עוד אספקטים, והם חשובים לא פחות ולעתים אפילו יותר. אנחנו לא אנשי ביטחון ולא יושבים בקבינט, ומי שיקבל את ההחלטות בנושאים המדיניים יעשה זאת על בסיס המציאות הנדרשת. אבל הליכוד חוטאת למצביעים שלה ולחברים שלה כשהיא מסייעת לקבוצות כוח אינטרסנטיות, כמו עובדי חברת החשמל או הנמלים או ההתיישבות היהודית, במקום לסייע לכלל הציבור".

עיסוק באינטרס צר

הראשון לעשות מעשה ששינה את רשימת הליכוד מבפנים היה משה פייגלין. קבוצתו, "מנהיגות יהודית", החליטה להצטרף לתנועת הליכוד בשנת 2000 והחלה בצירוף חברים לליכוד. היא פקדה אלפי מתנחלים, הציבה מועמדים משלה לכנסת וגיבשה רשימת מומלצים לפריימריז. הצלחתם הזיזה את מפלגת הליכוד כמה צעדים ימינה וגרמה לה לחשוב יותר על עמונה מאשר על דימונה. אחת הטענות שנשעמות נגד הליכודניקים החדשים היא שהנה קם עוד פייגלין מבית.

"פייגלין עשה מעשה דמוקרטי, הוא פקד אנשים לליכוד והצליח בצורה יוצאת דופן, והאג'נדה של המפלגה התיישרה לפי הקו שלו", מציין מאירי, "כשראש הממשלה אומר ש־60% מהזמן שלו הוא מטפל בבעיית עמונה ולא בחינוך, בדיור או ביוקר המחיה, כלומר שרוב הזמן שלו מופנה למשהו שהוא אינטרס צר של קבוצת אנשים, כנראה שאותה קבוצה הצליחה".

אף שהליכודניקים החדשים היו על הכוונת של הפעילים הוותיקים זה זמן, הפנייה לבית הדין של התנועה התבצעה לאחר הסטטוס בפייסבוק שהם פרסמו ערב כנס התמיכה בנתניהו, ברביעי האחרון, ובו ציינו כי לא ישתתפו באירוע והוסיפו: "בפני הנבחרים שלנו עומדת הערב הכרעה ערכית. הם יכולים לנצל את ההזדמנות כדי להביע בפני כל העם אמון בשוויון בפני החוק שעליו מושתתת הדמוקרטיה או להמשיך לתקוף את רשויות האכיפה, המשטרה, הפרקליטות, וכל זאת בשם ההישרדות הפוליטית... מפלגת הליכוד אינה מי שמנהיג אותה בזמן זה או אחר. מפלגת הליכוד היא מתפקדיה ומצביעיה". "אני לא יודע מה מנחם בגין או ז'בוטינסקי היו אומרים אם היו רואים את הכנס", אומר מאירי כעת.

אולי הייתם צריכים דווקא להנמיך פרופיל ולא לצאת בהצהרות?

"אנחנו לא מפחדים. מי שמפחד מאיתנו, זה מעיד עליו יותר מאשר עלינו".
פעילי המפלגה אומרים שכעת, כשהליכוד במצב של "דמוקרטיה מתגוננת", כדבריהם, זה הזמן לאחד שורות.  "הליכוד אינו ביבי נתניהו. הליכוד הוא מתפקדיו ומצביעיו, שחתמו על פרק המטרות בליכוד ששם כתוב בין היתר על קיום משטר ממלכתי ועל עליונות שלטון החוק. כנראה שחלק מהאנשים שכחו על מה הם חתמו, אנחנו לא שכחנו".

"אני לא יודע מה מנחם בגין או ז'בוטינסקי היו אומרים אם היו רואים את הכנס". נתניהו בכנס התמיכה בו, ברביעי האחרון. צילום: אבשלום ששוני


"שיעבדו למעננו"

ביגיעה שפורסמו ב"מעריב" על התלונות שהוגשו נגד הליכודניקים החדשים, אמר עו"ד אבי הלוי בדבר הלוי: "אני מתכוון לבדוק ביסודיות את הטענות כלפי הליכודניקים החדשים. התופעה שבה אזרחים מתפקדים למפלגה שהם אינם מזדהים עם מטרותיה, רק כדי להטות את מהלכיה הדמוקרטיים של המפלגה, עומדת בסתירה לעקרונות הדמוקרטיים של השיטה הפוליטית במדינה והיא בניגוד לחוק".

“כל בן אדם שמתפקד לליכוד חותם על פרק המטרות בחוקה", אומר מאירי. "במקביל נדרש ממנו לא להיות פעיל במפלגה אחרת. כל הפקודים שלנו עשו את זה. אם יש אנשים שהתפקדו לליכוד והם פעילים במפלגה אחרת, אנחנו נרחיק אותם ונמשיך לפקוד עוד אנשים עד שהליכוד יבין שאנחנו חלק ממנו".
"בחוקת הליכוד יש התייחסות למי יכול להיות חבר במפלגה ואיך אפשר לשלול חברות", אומרת גם אגסי שפיר. "האופציה קיימת, אבל האם ניתן להפעיל אותה על מי מאיתנו? כל החברים שלנו הם אנשים שחתמו שהם מזדהים עם האג'נדה של הליכוד. כרגע בעיקר מדובר על איומים מגורמים מסוימים במפלגה, ולא כלום בפרקטיקה".

מה ימצאו אם למשל יבדקו את פרופיל הפייסבוק של המתפקדים שלכם? יכול להיות ששם יגלו כי הם בעצם שיתפו פוסטים של זהבה גלאון?
"גם אם שיתפתי בעבר פוסט של מישהו ממפלגה אחרת כי נאמר שם משהו שאני מסכימה איתו, זו הסכמה נקודתית וזה לגיטימי. אבל בסופו שלי יום זה לא עילה לסיים חברות של אדם במפלגה. אנחנו חיים במדינה דמוקרטית עם חופש ביטוי ודעות של אנשים, ואני מקווה שמה שאת מתארת, שנשמע כמו שיטה של הקג"ב, לא יקרה".

אתם מדברים על דמוקרטיה, אבל בדמוקרטיה יש צורך באלטרנטיבות, ואתם לא מציגים את זה.
מאירי: "מי שמתפקד למפלגה דמוקרטית מגדיל את כוחו להשפיע בצורה משמעותית, ומי שלא מתפקד, פשוט לא מבין את המשחק. האלטרנטיבה היא לאו דווקא מחוץ למפלגות. הרי ביבי בעצמו היה אופוזיציה לאריאל שרון, ואופוזיציה היא הרי נשמת אפה של הדמוקרטיה".

ואולי הרעה החולה היא בשיטת הפריימריז וצריך להחליף את השיטה?
"ואז מה? במקום בחירה של עשרות אלפי אנשים תהיה ועדה מסדרת שבה עשרה אנשים יבחרו? את מה אפשר להשחית יותר? הבעיה היא לא בפריימריז, אלא שאנשים לא משתתפים בו. שהתקשורת אמרה שזה דבר מלוכלך ולא הסבירה שאפשר להשפיע דרכו. אם מישהו יביא לשיטת הצבעה את הפתק הפתוח, אנחנו נשקול לתמוך בזה, אבל כרגע זה לא על השולחן. ראש הממשלה יצא לבחירות האחרונות על משילות ומרגע שנבחר לא דיבר על זה אפילו מילה אחת".

מי המועמד הראוי בעיניכם לתפקיד ראש הממשלה?
סיטון: "לא באנו לקדם מועמד כזה או אחר, אלא אג'נדה. כשיגיע מועד הפריימריז נדע לבחור את המועמדים שלנו. כרגע אנחנו מקבלים פניות מאנשים שרוצים להתמודד וגם מאנשים שהם כבר חברי כנסת, ומאמינים שזה רק ילך ויגדל. בסופו של דבר, הם רוצים להיכנס שוב ואנחנו קבוצה גדולה ויש לנו קולות".

אגסי שפיר: "כשנבחן את פעילותם של חברי הכנסת נראה מי פעל לפי האג'נדה שלנו ונגבש רשימה של חברי מפלגה שראויים לקבל את הקול שלנו, ויש כאלה בליכוד לשמחתי. רק אז נודיע לחברי הקבוצה מי המומלצים שלנו. אנחנו רוצים לוודא שהם יעבדו למעננו".

כבר נכוויתם בעבר כשהכנסתם נציג לכנסת, ח"כ יואב קיש, אך התאכזבתם מכך שלא קידם את הנושאים החשובים לכם. אתם לא חוששים שזה יקרה שוב?
מאירי: "כשהכנסנו נציגים עמדנו על 2,000 מתפקדים. מאחר שהם חשבו שלא נהיה הכוח הגדול בליכוד, הם החליטו להפנות לנו עורף ולהתחנף לקבוצות כוח אחרות במפלגה. יש לנו חדשות לאנשים שחושבים לעשות את זה: אנחנו נהיה הכוח המוביל ומי שייכנס לפי חודי כידונינו, יעשה את מה שכתוב בתקנון של המפלגה. זה דרבן אותנו וגרם לנו להבין שאם אלפיים לא עושים שינוי, 20 אלף כן". 

ח"כ קיש אמר בתגובה: "הליכודניקים החדשים לא הכניסו אותי ולא יכניסו אף נציג לרשימת הליכוד. אני גאה בעמדותי למען ארץ ישראל. צר לי על התפקדות השמאל לליכוד אני לא הייתי ולעולם לא אהיה שותף למהלך לא מוסרי שכזה".