הקואליציה מקדמת הצעת חוק להגבלת סמכויות מבקר המדינה, כך על פי דיווח הערב (שלישי) בחדשות 2. על הפרסום חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) מבקש להעביר הצעת חוק הקובעת כי המבקר לא יוכל להתעסק בעניינים עכשוויים ובתיקון ליקויים בגופים אותם הוא בודק בזמן אמת, אלא לטפל בהם רק בדיעבד.
על פי הדיווח, הצעתו של סמוטריץ', אותה הוא מקדם כבר מספר חודשים, באה מאחר והמבקר לטענת חבר הכנסת, לקח על עצמו אחריות נוספת שאינה במסגרת תפקידו.

מבקש להגביל את סמכויות המבקר. סמוטריץ'. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
עוד על פי הדיווח, סמוטריץ', שזוכה לתמיכה בקרב חבריו בקואליציה בהצעת החוק, מתכוון לדון בה מול מבקר המדינה יוסף שפירא, שמכיר את היוזמה של חבר הכנסת מהבית היהודי.

הצעתו של סמוטריץ' מגיעה לאחר מספר הצעות חוק שנויות במחלוקת שביקשו לקדם חברי הכנסת בקואליציה בעת האחרונה. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התייחס הבוקר שוב להצעת החוק לאסור על חקירות ראש ממשלה במהלך תקופת כהונתו, המכונה "החוק הצרפתי". "זוהי פגיעה מהותית בשלטון החוק, בעיקרון השוויון בפני החוק, ובאמון הציבור", אמר היועץ.
 
בכנס של פורום 'קהלת' שנערך בירושלים הוסיף מנדלבליט כי אם ייכנס חוק כזה לתוקפו, "תפקיד ראש הממשלה, התפקיד החשוב ביותר במדינה, יהפוך ל'עיר מקלט' עבור אותו עבריין. הצעת החוק נעדרת כל איזון. פגיעתה בשלטון החוק ובאמון הציבור – היא קשה וחד-משמעית. תוצאתה האפשרית היא ראש ממשלה מכהן, שעל ראשו רובצת 'עננת חשדות' בלתי מבוררת", הוסיף. 
 
"חמור מכך – ייתכן כי שותפיו של אותו ראש ממשלה תיאורטי למעשה העבירה, ייחקרו ואף יורשעו בדין, באופן שמכתים אותו בצורה ברורה במעשה העבירה, בעוד שהוא עצמו ימשיך לכהן בתפקיד למשך פרק זמן משמעותי של מספר שנים. ובחלוף השנים, לאחר סיום הכהונה, כאשר המשטרה תהא רשאית לחקור את החשדות, האם יישארו ראיות לאסוף, שטרם זוהמו או נעלמו? במדינה דמוקרטית שלטון החוק הוא אחד לכל אדם – מהאזרח הפשוט, ועד לראש הממשלה", הוסיף.