“הכיבוש הגיע לפלסטינים. בצדק כבשנו את יהודה ושומרון. הם לא קיבלו את גבולות החלוקה ופתחו במלחמה. לא מגיע להם כלום. הבעיה היא שהשליטה עליהם משחיתה אותנו, זה איום קיומי עלינו, ואני רוצה להציל את החברה”. כך אומר האלוף במיל’ עמירם לוין, איש המחנה הציוני, בראיון מיוחד ל”המוסף” שיתפרסם במלואו ביום שישי הקרוב ב”מעריב־סופהשבוע”.



בראיון מציג לוין קו ביטחוני תקיף כלפי הפלסטינים, במקביל לניסיון להגיע עמם להסדרים. “אני לא מדבר על שלום”, הוא אומר, “שלום הוא תקווה. צריך לנהל מו”מ קשוח ולא לחזור לקווי 67’. אם הם לא ירצו להתקדם עם ההנהגה של אבו מאזן, שכנראה לא מסוגלת, תבוא הנהגה צעירה, כזו שאכלה חרא, ישבה בכלא וראתה שאי אפשר לנצח אותנו. ניתן לה גזר בצורת מדינה, ואם לא תרצה, נקרע לה את הצורה. גם אני הייתי רוצה את ארץ ישראל השלמה. הרבה פעמים אני אומר שאם יפרו הסכמים, בפעם הבאה שנילחם הם לא יישארו פה, נעיף אותם מעבר לירדן. ככה צריך להילחם. היינו יותר מדי טובים ב־67’”.



האלוף במיל’ מציג בדבריו יחס מפויס כלפי המתנחלים: “אני לא מאלה שימחאו כף על התנחלות שתפורק. אנשים חיים שם, זה הבית שלהם ואנחנו שלחנו אותם. הפוך, בזכותם אילצנו את הפלסטינים לזנוח את הרעיון שקודם כל הם יקבלו את גבולות 67’ ואחרי זה יזרקו אותנו לים. בזכותם נקבל גושי התנחלויות. עיר דוד תהיה שלנו. היום ירושלים מחולקת. לרוב השכונות אתה לא נכנס. אני אומר שנרחיב אותה לעומת 67’ ומה שנרחיב יהיה שלנו. אני לא עם השמאל בעניין הזה”.



יעלון. "איך סיפור הצוללות חדר אותו?. צילום: פלאש 90
יעלון. "איך סיפור הצוללות חדר אותו?. צילום: פלאש 90



בראיון טוען לוין כי השליטה על הפלסטינים החלישה את כוחו של הצבא. “צה”ל שכח לנצח”, הוא אומר. “צריך להחזיר לו את המחץ והקשיחות. במלחמות האחרונות הוא לא מצליח לזוז. החיילים פחות אמיצים? המפקדים פחות טובים? לא. זו השפעה של השליטה בעם אחר. אתה הופך מנמר לחזיר. אצל נמר המבט מחפש מטרות והרגליים שריריות כדי לזנק ברגע המתאים. החזיר נהיה שמן, הרגליים קצרות והראש תקוע באדמה. לא רואה מטר קדימה. המשימה היא לא להחזיר את החיילים הביתה בשלום, אלא להרוג את האויב”.



אלוף פיקוד הצפון לשעבר התייחס בראיון גם לטענות כי צה”ל עובר תהליך של הדתה: “באים אלי - ‘הדתיים משתלטים על הצבא’. אני אומר כל הכבוד. למה התגייסתי? אידיאלים, בדיוק כמוהם, ולכן הם לוחמים ומפקדים מעולים. היה את המקרה בצוק איתן עם מח”ט גבעתי עופר וינטר, שמסר מכתב לחיילים וירדו עליו. אמרתי שזה מעולה, תפקידו שחייליו יהרגו את האויב וינצחו. אם הוא חושב שזה מעלה את המורל, אני איתו עד הסוף”.



“גבאי הוא האלטרנטיבה"


לוין נאם לאחרונה בהפגנה נגד השחיתות בשדרות רוטשילד. הוא כמובן מעוניין בהחלפת ראש הממשלה נתניהו, ויודע גם מי האיש המתאים לרשת אותו. “ביבי איש רציני, אבל הזמן הרב בשלטון לא פסח עליו. אתה לאט־לאט חושב שהמדינה זה אתה”, אומר האלוף במיל’.



נתניהו. "אעשה הכל כדי להחליף אותו". צילום: הדס פרוש, פלאש 90
נתניהו. "אעשה הכל כדי להחליף אותו". צילום: הדס פרוש, פלאש 90



“אעשה הכל כדי להחליף אותו, בגלל השחיתות. הוא הגדיש את הסאה. מי שמדבר נגדו הוא או שמאל או בוגד. אבי גבאי הוא האלטרנטיבה היחידה. המדינה זקוקה לניהול רציני, למישהו שלא תלוי בפוליטיקה, לא מחפש ג’וב. לפיד לא יכול להיות ראש ממשלה. הוא לא ניהל בחייו יותר מאשר מיקרופון”.



במקביל, מסתייג לוין מאמירתו של יו”ר המחנה הציוני על כך שהשמאל “שכח מה זה להיות יהודי”. “דברים אומללים”, הוא אומר. “חבל שלא התנצל והחליט להתחפר. אבל אני מעדיף אדם שעונה לשאלות מאשר אחד שמקריא מסרים ולא מעניין אותו הציבור. אנחנו מקבלים מנהיג אותנטי”.



על האפשרות שאהוד ברק יצטרף להנהגת המחנה הציוני, אומר לוין: “הוא יודע שאת המערכה מכריעים בשדה הקרב ולא מאחורי פלזמות. רוצה? צא לחזית. מי שלא מוכן להיהרג לא יכול להוביל חיילים. אם חשב שהציבור או המפלגה מחכים, היה קופץ. כנראה שהוא מבין”.



לפיד. "לא ניהל בחייו יותר מאשר מיקרופון". צילום: אבשלום ששוני
לפיד. "לא ניהל בחייו יותר מאשר מיקרופון". צילום: אבשלום ששוני



בנוגע לפרשת הצוללות, לוין דורש הסברים דווקא משר הביטחון לשעבר ולא מראש הממשלה. “יותר קל לי לקבל את עמדתו של ביבי”, הוא מסביר. “ראש הממשלה מאמין שישראל צריכה להיות מעצמה צבאית ולא להישען על ארה"ב. רוצה שתי טייסות 35־F, תשע צוללות, לא נכנס לעניין אם הוא צודק. אם הייתה שחיתות, זה יתברר, אבל איך זה עבר את שר הביטחון והרמטכ”ל? הם המסננת. אני רוצה לראות נייר שבו מישהו מטעם הרמטכ”ל ושר הביטחון כתב: השינוי בצוללות לא מקובל עלינו, נוגד את מה שצה”ל צריך. זה לא קרה. אני רוצה הסבר מבוגי ומהרמטכ”ל איך זה חדר אותם”.



מלשכתו של יעלון נמסר בתגובה: “נראה שעמירם לוין נאבק מאבק פוליטי נואש על משבצת ביטחונית במחנה הציוני ומרשה לעצמו להתבטא בנושאים שאינו בקיא בהם ולהניח הנחות מופרכות, שאין כל קשר ביניהן לבין המציאות, עד כדי מבוכה. מוטב שינסה להסביר לעצמו מדוע גם במחנה שלו הוא לא מועמד מועדף במקום לנסות לבנות עצמו על ידי השמצות וסילופים”.



הראיון המלא ביום שישי במוסף “מעריב־סופהשבוע".


עמירם לוין על שער מוסף "מעריב סופהשבוע"
עמירם לוין על שער מוסף "מעריב סופהשבוע"