"הדיל האולטימטיבי" בהמתנה: בכיר בבית הלבן הודה היום (שלישי) כי תוכנית השלום האמריקאית, שעליה דיבר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, נמצאת כרגע בהקפאה וזאת בשל הנתק בין וושינגטון לרמאללה בשל ההכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל. בין השאר אמר הבכיר כי מאז ההכרזה בשישי בדצמבר שנה שעברה, ואף לפניה, לא היה קשר בין בכירים אמריקאים למקביליהם הפלסטינים.

הבכיר הוסיף כי בבית הלבן מקווים להודיע על תוכנית השלום, אותה כינה הנשיא בעבר "הדיל האולטימטיבי", עוד ב-2018, אך היא לא תוצג עד ששני הצדדים יסכימו לדון עליה. בנוסף לכך הבהיר הבהיר כי למרות ההצהרות הפלסטיניות, אין תחליף לארה"ב בתהליך השלום, הפלסטינים, כמו שאר העולם מבינים זאת. לבסוף ציין הבכיר כי הוא מקווה שתוכנית השלום המתכוננת תשפיע על האזור כולו ותיצור קשרים חדשים בין ישראל לשכנותיה.


מייק פנס ב"יד ושם", צילום: חיים צח, לע"מ
מייק פנס ב"יד ושם", צילום: חיים צח, לע"מ


פנס: "הדלת שלנו פתוחה למשא ומתן"
מוקדם יותר התייחס סגן הנשיא האמריקאי, מייק פנס, לתוכנית השלום המתעכבת ואמר כי מועד הצגתה תלוי בפלסטינים בשלב זה. פנס, שנמצא בביקור רשמי בירושלים, אמר כי "הבית הלבן עובד עם שותפינו באזור לראות אם אפשר לבנות מסגרת לתהליך שלום, אך זה תלוי באם הפלסטינים ישובו לדיונים". כזכור, במהלך שהותו בעמאן ובקהיר שקדמה להגעתו לירושלים, שוחח פנס עם המלך עבדאללה ועם נשיא מצרים עבד אל פתאח א- סיסי, וביקש מהם להעביר לפלסטינים כי ארצות הברית מעוניינת לחדש את שיחות השלום.

"אנחנו רוצים שהפלסטינים ידעו כי דלתנו פתוחה. אנחנו מבינים שהם לא מרוצים מההחלטה, אבל הנשיא רצה ממני להעביר את רצוננו ושאיפתנו להיות חלק מתהליך השלום ולהמשיכו קדימה". במהלך שיחותיהם, הן עבאללה, והן א-סיסי הביעו את אכזבתם מההחלטה האמריקאית וטענו כי היא יצרה נזק לתהליך השלום, לכך ענה פנס כי מדובר באי הסכמה שבין ידידים.