משבר עם רוסיה בדרך? ח"כ אכרם חסון (כולנו) הגיש הצעת חוק לציון "ההולודומור", הרעב ההמוני באוקראינה בין השנים 1932-‏1933המעוררת זעם ברוסיה משום שהיא מאשימה את ברית המועצות לשעבר באחריות להרעבת העם האוקראיני. בדברי ההסבר להצעה המבקשת לציין את "רצח העם האוקראיני" נכתב כי "ההולודומור" היה האסון הלאומי הגדול שפקד את אוקראינה בהיסטוריה המודרנית. מספר הנספים ברעב אינו ידוע במדויק אך לפי הערכות של היסטוריונים נספו בין 3 ל-10 מיליון אוקראינים. 

"ההולודומור" תוכנן על ידי הסובייטים כדי לפגוע באופן ספציפי בלאומיות האוקראינית ובעם האוקראיני", קובע ח"כ חסון. עוד נכתב כי ישראל הכירה בהרעבת העם האוקראיני אך סירבה, למרות בקשתו של נשיא אוקראינה בעת ביקורו בישראל, להכיר בזה כרצח עם בהגדרה.
"לאור המציאות שבה עשרות מדינות, ביניהן ארצות הברית, איטליה ואוסטרליה, כבר הכירו באסון הכבד הזה כרצח עם ולאור זה שמדובר באסון באסון ההומני הקשה ביותר לאחר השואה במאה הקודמת, אין שום סיבה מדוע כנסת ישראל, המייצגת עם שעבר את איימי השואה, לא תכיר בהרעבת העם האוקראיני כרצח עם ותייחד לו יום זיכרון", אומר חסון. 

משבר ביחסים? פוטין ונתניהו. צילום: קובי גדעון, לע"מ
משבר ביחסים? פוטין ונתניהו. צילום: קובי גדעון, לע"מ

נשיא אוקראינה לשעבר, ויקטור יושצ'נקו, אמר במהלך נאום במליאת הכנסת בנובמבר 2017 כי "חשובה לנו מאוד התמיכה המורלית, ההדהות של מדינת ישראל עם כיבוד הקורבנות של הטרור הטוטליטרי נגד העם האוקראיני בשנים 1932 ו-1933. אני רוצה להדגיש שבקרב האומה האוקראינית מתו כל כך הרבה אנשים מרעב שבשנים הללו איבדנו אולי יותר מאשר איבדנו בזמן מלחמת העולם השנייה".
באותו דיון גנתה יושבת ראש הכנסת דאז, דליה איציק, את "משטרו העריץ של סטלין שפגע ללא הבחנה במיליוני אזרחי ברית המועצות דאז", ואמרה כי כל קורבנות הרעב ראויים להנצחה. ,יצויין כי רוסיה מסרבת בכל תוקף לתת לרעב את ההגדרה רצח עם, וטוענת שמדובר בהשלכה של הקולקטיביזציה שממנה סבלו כל עמי ברית המועצות.
בגלי  צה"ל דווח הבוקר כי גורמים במשרד החוץ הרוסי הזהירו ש״אם החוק יקודם נגיב חריפות. יהיו לכך השלכות מרחיקות לכת על היחיסת בין המדינות״. ואילו שגרירות רוסיה בת”א הוסיפה: ״מצער שבכנסת הכינו הצעת חוק המעוותת את ההיסטוריה״.
מלשכתו של ח"כ חסון נמסר כי הוא החליט להגיש את הצעת החוק בעקבות ביקור עם משלחת של חברי כנסת באוקראינה לפני מספר שבועות שם הנושא עלה מספר פעמים בשיחות.