מאות בדואים השתתפו היום (שלישי) בהפגנה נגד עשרות צווי הריסה לבתים בכפר הבדואי המוכר ביר הדאג', ועל ההחלטה להפוך את הכפר לעירוני ולא חקלאי. בהפגנה, בה השתתף גם חבר הכנסת הבדואי טלב אבו ערר (הרשימה המשותפת), חסמו המפגינים את צומת משאבי שדה בכביש 40. אבו ערר טען בשיחה עם "מעריב" כי "ישנה תוכנית ביטחונית סודית שמטרתה להגביל את הילודה הבדואית, ולכן עושים הכל על מנת למנוע את הרחבת היישובים הבדואים".


התושבים טוענים כי המדינה חזרה בה מהסיכום עימם מ-2006, לפיו הכפר יהיה חקלאי ולא עירוני. "יש לנו אלפיים כבשים וגמלים, האם הם רוצים שיתגוררו בקומות?", תהה יו״ר הכפר סלמאן אבן חמיד בבדיחה למעריב".

בתוך כך, כפר אל-עראקיב נהרס בפעם ה-138, כאשר במקביל מתוכננת בסוף השבוע מחאה על החלטת בית המשפט לשלוח את מנהיג הכפר הלא מוכר שייח׳ סיאח א-טורי לעשרה חודשים מאסר. הפעיל ראיד אבו אל-קיעאן אמר לקראת ההפגנה כי "אני תוהה מדוע שייח׳ים ומכובדים שותקים על מעצר אחד הסמלים של הנגב? תפסיקו ותעשו מעשה. השייח׳ סיאח זועק, הוא בחר ללכת לכלא מאשר להיכנע לדרישות המוסדות".

מחאת הבדואים בכביש 40. צילום: יאסר עוקבי


הבדואים חוסמים את כביש 40. צילום: יאסר עוקבי



"חברי הכנסת הערבים משקרים במצח נחושה"



שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי) הגיב למחאה וטען כי "תושבי ביר האדאג' אינם מעל החוק. משילות בנגב היא גם פיתוח ובנייה ואגם אכיפה ללא פשרות". עוד הוסיף אריאל, כי "מדינת ישראל, ואני כנציג הממשלה, לא יכולים להתעלם מהפרת החוק הנמשכת והבוטה, תוך דחיית כל ניסיון שהוא לפנים משורת הדין, להסדיר את מעמדם".



אריאל הוסיף כי המדינה "הלכה כברת דרך משמעותית לקראת תושבי ביר האדאג' בניסיון להגיע להסדרה, אולם התושבים לא נענו להצעות". לדבריו, התושבים הוזהרו כי אם לא יענו להצעות בזמן הנושא יועבר לטיפול גופי האכיפה. בשנה שעברה הודיע רשמית יאיר מעיין, מנכ"ל הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב, כי כל הניסיונות להגיע להסדרה מוסכמת עם התושבים עלו בתוהו.  

בתנועת רגבים, העוסקת במעקב ותיעוד של פעילות בלתי חוקית מצד ערבים במדינה, נטען כי "מאות המבנים הבלתי חוקיים ממוקמים על אדמות מדינה וקרקעות בבעלות יהודית פרטית, אליהן פלשו משפחות משבט אל עזאזמה בשנת 1995. בשנת 2003 המדינה הקימה עבורם יישוב חוקי בשם ביר הדאג' בו הושקעו סכומי עתק לצורך פיתוח מגרשים לבנייה, תכנון מסודר של היישוב ובהכנת תשתיות עבור תושביו. ליישוב ישנה תכנית מתאר בתוקף המאפשרת בניה כחוק".
 
"במסגרת עתירה חוזרת שהגישו לאחרונה תנועת רגבים ובעלי הקרקע לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, התברר כי בשנים האחרונות המדינה הציעה לפולשים פיצוי חסר תקדים, על מנת שיעברו בהסכמה ליישוב הקבע: מגרש בגודל חמישה דונם, לצד מענק של 250 אלף שקלים לכל משפחה, אך אלו סירבו להצעת המדינה ונותרו בשטח אליו פלשו".

עמיחי יוגב, מנהל הפעילות של תנועת רגבים בדרום הארץ, תקף את חברי הרשימה המשותפת בחריפות וטען כי "הם לא מתבלבלים מהעובדות, ומשקרים במצח נחושה, כאשר העובדות שונות לחלוטין. חברי הכנסת הערבים מעדיפים שהבדואים יגורו בפחונים לא חוקיים במקום ביישוב מסודר עם תשתיות, מבני ציבור, שירותי רווחה וחינוך - על מנת שיוכלו להמשיך להאשים את המדינה ולעשות הון פוליטי על גבם של אחרים. אנחנו נמשיך במערכה המשפטית עד להחזרת הקרקע לבעליה".