ארצות הברית ואיחוד האמירויות מקוות שייחתם הסכם ראשוני על מכירת מטוסי ה-F35, כאשר ממשל טראמפ בוחן כיצד ניתן לנסח אותו, מבלי לפגוע ביתרון האסטרטגי של מדינת ישראל. גורמים המעורים בפרטים אמרו היום (שלישי) לסוכנות הידיעות רויטרס כי "היעד של הצדדים הוא להשיג מסמך כתוב עד החג הלאומי של איחוד האמירויות, שנחגג ב-2 בדצמבר".

מטוסי F-35 "אדיר" של חיל האוויר. צילום: דובר צה"ל

כאמור, בכל מקרה בו מתבצעת עסקה מהסוג הזה, הכוללת מכירת נשק אמריקאי למדינה באזור, יש לוודא כי הייתרון האסטרטגי של ישראל אינו נפגע. הדבר מבטיח כי הנשקים האמריקאים שנמכרו לישראל, הם בעלי "יכולות טובות יותר" מאשר אלו שנמכו לשכנותיה.

וושינגטון בוחנת בימים אלה דרך בו המטוסים יהיה גלויים עבור המכ"מים הישראלים, זאת לדברי המקורות. עם זאת, ברויטרס לא הצליחו לקבוע האם הדבר ייעשה על ידי שינויים במטוס, או בהענקת מערכות רדאר טובות יותר למדינת ישראל.

שר הביטחון בני גנץ, הנמצא בביקור מדיני בוושיגנטון, צפוי להיפגש במהלך היום עם מקבילו האמריקאי מארק אספר. שגרירות איחוד האמירויות בארה"ב לא הגיבה לידיעה והבית הלבן סירב להגיב. 

בני גנץ לפני המראתו לארצות הברית

דוברת הפנטגון אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס כי "כחלק מהמדיניות, ארצות הברית אינה מאשרת או מגיבה על הצעות למכירה, או להעברות שונות, עד שהן מועברות לאישור הקונגרס".

לאחר חתימת ההסכם, ניתן לקנוס את הצדדים המשתתפים בעסקה, במידה והוא יבטל אותה. עם זאת, יש לטפל בכמה משוכות פוליטיות ורגולטוריות לפני סיום העסקה, כך שבגבעת הקפיטול הזהירו כי ייתכן כי העסקה לא תצא לפועל השנה.

אלן לורד, הממונה על רכש הנשק בפנטגון, אמר באוגוסט האחרון לכתבים כי ארצות הברית מעוניינת להשלים את מכירת ה-F-35 בתוך כשישה חודשים. בשל הגבלות "היתרון הצבאי" על מכירת נשק, עד כה נאסר על מכירת המטוסים למדינות ערביות, בעוד לישראל יש 24 שכאלו. איחוד האמירויות, מבנות הברית הקרובות של וושינגטון במזרח התיכון, הביעה זמן רב עניין ברכישת המטוסים, והובטח לה כי ברגע שתנרמל את יחסיה עם ישראל תהיה לה הזדמנות לרכוש אותם.

מטוסי F-35i, ארכיון (צילום: דובר צה''ל)
מטוסי F-35i, ארכיון (צילום: דובר צה''ל)

מקור המעורה במגעים אמר כי לחיל האוויר הישראלי יש טכנולוגיה שתאפשר לו להבחין בשימוש של האמירויות במטוסים, על אף החמקנות שלהם מפני רדארים. כמו כן, המטוסים שיימכרו לאמירויות ייבנו בדרך שתבטיח את עליונותם של המטוסים הישראליים.

דאג בירקלי, בכיר התעשיית הנשק האווירי בוושינגטון, אמר: "המטוסים תוכננו כך שיתאפשר למכור לישראל מטוסים טובים מאלו של האמירויות. לכל מטוס יש קוד שונה המבוסס על ההרשאות שקיבל". המטוסים צפויים להיות מסופקים לאמירויות רק בעוד שנים. המדינה האחרונה שרכשה F-35 הייתה פולין, שרכשה 32 מטוסים בינואר האחרון וצפויה לקבלם רק ב-2024.