ד"ר גרי קוראטולה, רופא שיניים מצליח ממנהטן, הזהיר את מטופליו ואנשים נוספים מרחבי העולם מאותן פעולות יומיומיות שהם עושים, אשר גורמות לנזקים בלתי הפיכים לשיניים שלהם - וזה כולל צחצוח במשחת פחם וטיפולי שורש. כדאי לכם לקרוא את זה.

שטיפה במי פה

"אתחיל ואומר, אין שום משמעות לשטיפת הפה במי פה", הזהיר הד"ר בראיון לדיילי מייל שפורסם אתמול (שבת). "זהו עוד מוצר מעשה ידי אדם של תעשיית מוצרי הצריכה". למרות הנחיית איגוד רופאי השיניים האמריקני, כי סוגים מסוימים של מי פה יכולים למנוע ריבוי חיידקים, רובד, עששת ודלקת חניכיים, קוראטולה מתעקש כי מי פה עלולים לגרום ליותר נזק מאשר תועלת. לטענתו, חלק משטיפות הפה מכילות חומרים משמרים כמו פרבנים אשר יכולים להרוס את המיקרוביום של חלל הפה - והוא אכן צודק, מאחר ומומחים נוספים הזהירו בעבר מפני שימוש תכוף במי פה. לדבריהם, הדבר עלול להביא לפגיעה במיקרביום.

מי פה - מסתבר שלא מומלץ (צילום: ingimages.com)
מי פה - מסתבר שלא מומלץ (צילום: ingimages.com)

טיפול שורש

יותר מ-41,000 טיפולי שורש מבוצעים מדי יום בארה"ב - אך קוראטולה מסרב להיות חלק ממגמה זו. "זהו ההליך היחיד שאנו מבצעים ובו אנו שומרים את הרקמות המתות בתוך פיו של המטופל", הסביר. לדבריו, הטיפול כולל הסרת חיידקים וריקבון מהשן, חיטוי האזור, מילוי השורש ואיטום למניעת ריקבון נוסף. לא רק שההליך עצמו כואב ונושא עמו סיכונים כמו כל הליך אחר, אלא שהוא נקשר להגברת אנדוטוקסין (רעלן תוך־תאי). הדבר עלול לגרום לזיהומים מתמשכים בעקבות אטימה לא תקינה ומילוי לא מספק.

טיפול שורש משמר רקמות מתות בפיו של המטופל (צילום: אינג אימג')
טיפול שורש משמר רקמות מתות בפיו של המטופל (צילום: אינג אימג')

משחת שיניים פחם

פחם פעיל מפורסם בעולם באופן פופולרי כמה שמבטיח שיניים לבנות ומתן נשימה רעננה. אבל קוראטולה מזהיר כי המוצר עלול לשחוק ואפילו להרוס את אמייל השיניים. "הדבר הזה שווה ערך לצחצוח שיניים בחומרי ניקוי המיועדים לרצפה", הסביר. "אם אתה מצחצחים עם משחת שיניים פחם בכל יום, אתה משמידים את האמייל שלכם והשיניים הולכות והופכות רגישות יותר ויותר. בנוסף לכך, היא אינה מכילה פלואוריד - המינרל השומר על חיוך בריא".

משמידה את האמייל של השן, משחת שיניים פחם (צילום: אינג'אימג')
משמידה את האמייל של השן, משחת שיניים פחם (צילום: אינג'אימג')

סתימות מתכת

למרות שהם כבר לא כל כך נפוצות, סתימות מתכת היו בעבר דבר שבשגרה עבור רופאי השיניים ומטופליהם. על פי מנהל המזון והתרופות של ארה"ב, הסתימות הללו, הנקראות גם "אמלגם", הן לרוב תערובת של כספית נוזלית ואבקת סגסוגת. "לסתימה העשויה כספית בחלל הפה יש פוטנציאל לשחרר אדי כספית בתוך הפה אשר עלולים להישאף לתוך הריאות שלנו", אמר הד"ר.

חשיפה לכספית נקשרה בעבר להשפעות בריאותיות שליליות רבות, מה שגרם לFDA לפרסם אזהרה בשנת 2020 מפני שימוש בסתימות מתכת. קוראטולה המליץ על אפשרויות חלופיות כמו סתימות קרמיקה, פורצלן ושרף.

הזהרו מכל ארבעת הטעויות הללו (צילום: אינג'אימג')
הזהרו מכל ארבעת הטעויות הללו (צילום: אינג'אימג')