אנחנו אוהבים מוצרי חלב. אחד המרכיבים הפופולריים ביותר בקרב הקהל הישראלי הוא – חלב ומוצריו. המקררים בסופרמרקטים בישראל עמוסים בגבינות מסוגים שונים, חלב ומוצריו נחשבים כמוצרי בסיס שנצרכים על בסיס קבוע. אנחנו פותחים את הבוקר עם כוס קפה וחלב, שוקו חם, ואולי גם מנשנשים קערת דגנים עם חלב או יוגורט מפנק. חלב ומוצריו אלו מאכלים שמלווים אותנו כל יום - כל היום, אם זה בשתייה, בארוחת בוקר, צהרים או ערב.

מחקרים שנעשו בנושא, מראים כי צריכה מוגברת של חלב ומוצריו עלולה להחמיר מצבים של התפרצות פצעי אקנה אצל חלק הסובלים ממנו ואכן יש קשר בין השניים. מחקרים רבים מראים כי דווקא שינויים הורמונליים משפיעים על פעילות בלוטות החלב ומוציאים אותן מאיזון וכך נוצרת התפרצות אקנה פעילה. אם תוסיפו לכך את ההורמונים הנוספים שאנחנו צורכים מעבר להורמונים הטבעיים שלנו, מדובר בתנודות ותגובות שיכולות לבוא לידי ביטוי בייצור יתר של שומן בבלוטות החלב ומעגל האקנה יוצא מכלל שליטה.

מוצרי חלב (צילום: פלאש 90)
מוצרי חלב (צילום: פלאש 90)

רבקה זיידה מייסדת ומנכלית המרכז לטיפול באקנה בשיטת רבקה זיידה, מומחית לשיקום עור אקנתי, הסבירה כי לקראת חג השבועות שמתקרב ומאופיין בצריכת מאכלי חלב, עוגות גבינה, מאפים ועוד מאכלים שרבים מאיתנו אוהבים, כדאי לבדוק מה השפעתם על העור שלנו ובמיוחד על עור אקנתי, שנוטה לפצעונים. אקנה היא מחלת עור שכיחה מאד, כ-85% מהאוכלוסייה בקרב הגילאים 12-24 יסבלו ממנה ברמה כזו או אחרת במהלך ימי חייהם. גורמים רבים יכולים להשפיע על אקנה, ביניהם גם גורמים שלא תמיד יש לנו שליטה עליהם (כמו סטרס או גנטיקה), ולכן אנשים רבים יעידו שהם מתקשים למצוא פתרון ארוך טווח לאיזון ייצור השומן בעור ולמיגור האקנה על שלל סוגיו (וולגריס, רוזציאה, אקנה פטרייתי ועוד).

רבקה זיידה, מייסדת ומנכ''לית המרכז לטיפול באקנה בשיטת רבקה זיידה, מומחית לשיקום עור אקנתי (צילום: עופר חג'יוב)
רבקה זיידה, מייסדת ומנכ''לית המרכז לטיפול באקנה בשיטת רבקה זיידה, מומחית לשיקום עור אקנתי (צילום: עופר חג'יוב)

יתרונות תזונתיים במוצרי חלב

במשך שנים חלב ומוצריו נמצאים במקום נכבד בפירמידות המזון בארץ ובעולם והם נחשבים למזון חיוני שמהווה מקור לסידן ולחומרים מזינים נוספים. משרד הבריאות הישראלי ממליץ על צריכה של שלוש מנות מוצרי חלב ביום. צריכת חלב ומוצריו מעשירה את התפריט ואי אפשר להתעלם מהעובדה כי החלב מכיל חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, סידן וויטמינים מקבוצה B, ,ויטמין A, ויטמין D, אשלגן, אבץ ומגנזיום. כיום גם נערכים מחקרים רבים המנסים למצוא את הקשר בין צריכת חלב להורדת לחץ דם ומחלות אחרות.

גבינות ומוצרי חלב (צילום: אינג אימאג)
גבינות ומוצרי חלב (צילום: אינג אימאג)

אז מה כדאי לעשות על מנת להימנע מהתפרצות אקנה?

למצוא את האיזון

קודם כל, חשוב למצוא את האיזון במאכלים ובשתייה שצורכים במהלך היום. מוצרי חלב לא ישפיעו על כל אחד ואחת מאיתנו בצורה זהה אבל אין ספק שמודעות למה שאנחנו אוכלים ואיך זה משפיע על עור הפנים שלנו – חשובה מאוד. צריכה מוגברת של מוצרי חלב עלולה להחריף את מצב האקנה לאלו שרגישים לכך אך לא לכולם זה ייצור החרפה של המצב. 

למצוא חלופה בריאה יותר

למזלנו, אנחנו חיים בעידן בו יש מגוון גדול של תחליפים לחלב ומוצריו. קחו לדוגמה את חלב השקדים, חלב שיבולת שועל ושאר האפשרויות המגוונות. מומלץ לעבור לחלב צמחי לפחות בחלק מהזמן במידה ומתגלה רגישות לחלב רגיל. מוצרי החלב הצמחי אינם מכילים הורמונים הניתנים לפרות וניתן לשלב אותם בתפריט היום יומי שלכם ולהכין מהם מגוון מטעמים וקינוחים טעימים לארוחת החג המשפחתית.

חלב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חלב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

סוד התזונה

חשוב לציין כי תזונה לכשעצמה (גם אם כולה תהיה מבוססת על מוצרי חלב) לא יכולה לגרום להתפרצות אקנה. היא תמיד תהיה גורם מחריף או משפר אבל לא גורם מייצר או מרפא. החוכמה היא לדעת איך לאכול הכל - אבל באיזון, וגם לשים לב לגורמים שמה לעשות, לא מיטיבים עם עור הפנים שלנו, ואולי אותם אפשר לצמצם למינימום לפחות כל עוד אנחנו מתמודדים עם התפרצות פעילה.