בימים האחרונים, רובנו סבלנו מגל החום העז שפקד מדינות רבות ברחבי העולם. אזורים רבים היו עדים לטמפרטורות שיא במהלך חודש יולי הנוכחי שנחשב לחם ביותר אי פעם, בעוד שמזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרס, אמר כי "עידן הרתיחה העולמי החל".

איך נגן על עצמנו מול שינויים אלה? מומחים הסבירו כי גוף האדם מסתגל לטמפרטורות גבוהות גם אם לא חווה חום כה קיצוני בעבר, כך לפי ה"וושינגטון פוסט". סטיב וויט, רופא בקולג' לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון, הסביר כי גופנו יכול להסתגל לחום בנסיבות מסוימות והצביע על כך שההסתגלות עשויה לקחת מעט זמן ואינה מתרחשת ברגע החשיפה לחום הקיצוני, וזאת כדי שלא נסבול מהשלכות בריאותיות.

גל חום בספרד (צילום: רויטרס)
גל חום בספרד (צילום: רויטרס)

לארי קיני, פרופסור לפיזיולוגיה הסביר בתורו כי הדרך הטובה ביותר לשמירה על גוף האדם היא על ידי חשיפתו בהדרגה ובבטחה לחום ולחות, והארכה הדרגתית של משך החשיפות. הוא הוסיף כי תהליך זה מכונה "התאקלמות תרמית". הוא הסביר כי שיטה זו פועלת להרחבת נפח הפלסמה בגופנו ולהגדלת כמויות הדם, מה שאומר שהלב לא יצטרך להתאמץ כל כך מאחר וגופנו מכיל יותר נוזלים המפצים על תהליך ההזעה הדרוש כדי לשמור על גוף קריר.

גל חום באירופה (צילום: רויטרס)
גל חום באירופה (צילום: רויטרס)

ראוי לציין כי תהליך שיקום גוף האדם או הפיכתו לסבלני לטמפרטורות גבוהות, תלוי בכמה גורמים לרבות גיל, מצב בריאותי והאם האדם נוטל תרופות קבועות. שלושת השבועות הראשונים של חודש יולי רשמו את הימים החמים ביותר שהיו אי פעם, עם פוטנציאל להיחשב כחודש החם ביותר, כך לפי האו"ם.