לאור שינויי האקלים החמורים שכדור הארץ עד לו כעת, מדענים מצאו כי גשמים חופפים לטמפרטורות קיצוניות יהפכו תכופים, אינטנסיביים ונפוצים יותר בתנאים יבשים וחמים.

לפי המחקר המפורט שפורסם בכתב העת Earth's Future על תנאים חמים ולחים, נמצא כי גלי חום מייבשים תחילה את האדמה ומפחיתים את יכולתה לספוג מים. הגשם מתקשה לחדור לאדמה ובמקום זאת הוא מתפשט לאורך פני השטח ותורם לשיטפונות, למפולות ולנזקי היבול.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

אנשים מתקררים בניו יורק מגל החום (צילום: רויטרס)
אנשים מתקררים בניו יורק מגל החום (צילום: רויטרס)

"אירועי האקלים הקיצוניים המורכבים הללו משכו תשומת לב רבה בעשורים האחרונים בשל השפעתם הקשה על החקלאות, התעשייה והמערכות האקולוגיות בעולם", אמר בייג'יאנג וו, חוקר באוניברסיטת Northwest A&F של סין, והמחבר הראשי של המחקר החדש.

צוותו נעזר בסדרה של מודלים אקלימיים לניבוי אירועי קיצון מורכבים (שילובים של מספר גורמי מזג אוויר, אקלים וסכנות המובילות להשפעות פוטנציאליות משמעותיות) עד סוף המאה הנוכחית, אם פליטת CO2 (פחמן דו-חמצני) תמשיך לעלות.

גל החום בלונדון (צילום: רויטרס)
גל החום בלונדון (צילום: רויטרס)

החוקרים מצאו שבעוד שאזורים מסוימים בעולם יהפכו יבשים יותר ככל שהטמפרטורות יעלו כמו בדרום אפריקה, האמזונס ובחלקים מאירופה - אזורים רבים כולל מזרח ארה"ב, מזרח ודרום אסיה, אוסטרליה ומרכז אפריקה יספגו יותר גשמים. ככל שכדור הארץ יתחמם, האטמוספירה תכיל יותר אדים - מה שיגרום ליותר גשם.

המקומות שסביר להניח שייפגעו בצורה הקשה ביותר מאירועי מזג האוויר הקיצוניים הם אלו המכילים אזורים רבים המיושבים בצפיפות, אלו המייצרים את רוב היבולים בעולם וכבר פגיעים למפגעים גיאולוגיים כמו מפולות בוץ. העלייה בגשמים ובגלי החום עלולה לגרום למפולות נוספות המאיימות על התשתיות המקומיות, בעוד שהצפות וחום קיצוני עלולים לפגוע ביבולים.

גל חום בולנסיה, ספרד (צילום: רויטרס)
גל חום בולנסיה, ספרד (צילום: רויטרס)

מדענים ציינו כי העלייה בחום ומזג האוויר הקיצוני באירופה בשנת 2021, יוצרת צורך בשיטות הסתגלות לאקלים זה וכי יש לקחת בחשבון תנאים חמים ולחים. וו הוסיף: "אם נתעלם מהאיום של אירועי מזג אוויר קיצוני, מורכב וחם ולא נספק אזהרה מוקדמת מספיק, ההשפעות על ביטחון המים, המזון והאנרגיה יהיו בלתי נתפסות".