סוכרת הריון (GDM) היא סוג של סוכרת המתפתחת במהלך ההיריון ויכולה להיות בעלת השלכות משמעותיות הן על האם והן על העובר המתפתח. איזון הסוכר במצב של סוכרת הריון מאתגר וכולל ייעוץ רפואי, ליווי תזונתי, מעקב וניטור עצמאי של רמת הסוכר ועוד. עכשיו, בואי נוסיף גם את הרגש שמלווה את כולנו בתקופה האחרונה – המתח והלחץ הנפשי. 

מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על קשר בין התפתחות ויכולת איזון הסוכר במצבים של סוכרת הריון לבין מצבי מתח. הקשר טמון במנגנונים שונים וסיבות שונות כגון: שינויים הורמונליים, תגובה דלקתית של הגוף וכמובן- שינויים התנהגותיים כגון אכילת יתר, אכילה של מאכלים "מנחמים", ירידה ברמת הפעילות הגופנית, ירידה במוטיבציה ועוד. 

סוכרת הריון (צילום: אינג'אימג')
סוכרת הריון (צילום: אינג'אימג')

כל אלו מוסיפים על האתגר הקיים גם כך באיזון רמת הסוכר במהלך ההיריון. 7 טיפים פשוטים ויעילים לאיזון רמת הסוכר במצב של סוכרת היריון: 

1. דיאטה מופחתת פחמימות - הנטייה הטבעית במצב זה היא להפסיק לאכול פחמימות הרי פחמימות הן אלו המעלות את רמת הסוכר. ישנן דיאטות שונות דלות בפחמימה לאיזון סוכרת. זכרי- לך יש סוכרת הריונית והחוקים הם שונים. עלייך להגיע לכמות של 175 גרם פחמימה ליום על מנת לאפשר לעובר המשך התפתחות תקינה.

2. הקפידי על ארוחות קטנות במהלך היום – על מנת להגיע להמלצה של צריכת הפחמימות היומית מבלי שהסוכר בדמך יעלה, עלייך לחלק את אכילת הפחמימות על פני היום, כל 2-3 שעות ארוחה קטנה המכילה פחמימה.

3. שלבי מזונות עשירים בסיבים - הקפידי על שילוב של רכיבי מזון נוספים שאינם תורמים לעליית הסוכר אך מעלים את תחושת השובע, כמו שומנים, אבוקדו, טחינה, אגוזים, שקדים וחלבונים גבינות, ביצים, דגים, עוף וכמובן- ירקות.

4. ניטור רמות הסוכר - זוהי למעשה הדרך שלך לדעת האם הסוכר שלך מאוזן במשך היום . מבצעים מדידת סוכר בעזרת מד סוכר ביתי בכל בוקר בצום מיד לאחר ההשכמה ושעה לאחר כל ארוחה. ערכי סוכר תקינים צריכים להיות בצום עד 90 מ"ג/ד"ל וכשעה לאחר ארוחה עד 130 מ"ג/ד"ל. נשים רבות חוששות מביצוע מדידות סוכר באמצעות דקירה באצבע. כיום ישנם מכשירים המודדים את רמות הסוכר באופן רציף על ידי חיישן המוצמד לזרוע. תוצאות רמת הסוכר משודרות מידי דקה לטלפון הנייד (או לקורא ייעודי במקרה ואין טלפון חכם) ללא צורך בדקירה באצבע מד סוכר רציף זה, מסובסד בסל הבריאות לנשים עם סוכרת הריון המטופלות באינסולין וכן לכלל הנשים עם סוכרת היריון בקופת חולים מאוחדת מאבחון ועד לידה.

כל תשמרי על עצמך מסוכרת הריון (צילום: אינגאימג)
כל תשמרי על עצמך מסוכרת הריון (צילום: אינגאימג)

5. רישום מסודר - עלייך לבצע רישום של רמות הסוכר היומיות ושל הרכב הארוחות שלך. כך- תוכלי בעצמך לראות אילו ארוחות מובילות לערכי סוכר תקינים ואילו ארוחות מובילות לערך סוכר גבוה ואינו רצוי. את הרישומים יש לשמור ולהביא אותך לפגישתך עם הרופא והדיאטנית.

6. פעילות גופנית – מסייעת בשיפור רגישות הגוף לאינסולין ולשיפור ברמות הסוכר. ובכללי- פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח ועשויה להפחית את תחושת המתח. נסי לשלב פעילות גופנית מתונה באופן יומיומי (כמובן באישור רופא מטפל).
הקיפי את עצמך בתעסוקה, במשפחה, בחברים ובדברים שעושים לך טוב. כל אלו חשובים תמיד. 
אך חשובים בתקופה זו במיוחד. מאחלת לך לידה קלה עם עובר בריא וימים שקטים ובטוחים לכולנו

הכותבת היא מאיה לרון הירש, דיאטנית קלינית מומחית לטיפול בסוכרת.