מאז נכנסו לחיינו הסמארטפונים והאייפונים, צילום הסלפי הפך לעניין שבשגרה. הבעיה בכך היא שיש לא מעט אנשים שמסכנים את חייהם במהלך המרדף אחר הסלפי המושלם, ובשנים האחרונות אף נרשמה עליה משמעותית של מקרי מוות כתוצאה מתאונות קשורות סלפי. על פי מחקר בינלאומי חדש, צילום סלפי גרם לכ- 259 מקרי מוות בין השנים 2017-2011, והחוקרים סבורים שהמספרים אף גבוהים יותר. מדובר בנתון מדאיג שנמצא במגמת עליה, כשבשנת 2011 דווח על על שלושה מקרים, לעומת 2017 בה דווחו 98 מקרים.



בשל הממצאים המדאיגים, החוקרים מ"הספריה הלאומית לרפואה של ארה"ב", המליצו להגדיר יעדים תיירותיים מסוכנים כ"אזורים ללא סלפי", בייחוד הרים, גופי מים ובניינים גבוהים, בהם התרחשו רוב התאונות הקטלניות.



סלפי עם חיות ונפילה מספינה: סיבות המוות הכי נפוצות


במחקר, שפורסם בכתב העת The Journal of Family Medicin and Primary Care, נמצא שסיבת המוות הנפוצה ביותר היא טביעה - בדרך כלל בשל נפילה מספינה בזמן צילום סלפי, או היסחפות בזמן צילום בחוף. סיבות נוספות כללו אנשים שניסו להצטלם ליד רכב או רכבת ונדרסו למוות, נפילה מצוקים ובניינים גבוהים והשרפות. אחרים מתו להצטלם עם חיה מסוכנת. בארה"ב, מרבית מקרי המוות נגרמו בגלל שהצלם ניסה להצטלם עם נשק ובטעות ירה בעצמו.



חוקרים התבססו על תאונות קשורות סלפי שהתפרסמו בחדשות בעולם במהלך השנים הללו. על כן, הם מזהירים, יתכן שהמספרים גבוהים בהרבה שכן לא כל מקרה מפורסם או מדווח. לטענתם, יש תת דיווח של מקרי מוות כתוצאה מצילום סלפי, וברוב המקרים הסלפי לא נרשם כסיבת המוות הרשמית.



סלפי. צילום: אינגאימג'


גברים מסתכנים יותר בזמן צילום סלפי


ממצא שהפתיע את החוקרים יותר מכל הוא שרוב ההרוגים (72%) היו גברים, כלומר 3/4 מכל מקרי המוות. לדעתם, אומנם נשים מצטלמות יותר, אך גברים נוטים יותר להסתכן בזמן צילום הסלפי.



כמו כן, מרבית מקרי המוות היו של צעירים בני הגילאים 10 עד 29, כשככל שהגיל עלה כך ירד משמעותית מספר התאונות הקטלניות קשורות הסלפי. בהודו התרחשו מרבית מקרי המוות (כ-159), זאת לעומת מדינות כגון רוסיה (16), ארה"ב (14), פקיסטן (11) וטורקיה (6). החוקרים משערים שזה בגלל שיש במדינה זו אוכלוסיה רבה של צעירים מתחת לגיל 30, שזו כאמור קבוצות הגיל שמעורבת הכי הרבה בתאונות סלפי.