שעון יום הדין - סמל המייצג את הסבירות לאסון מעשה ידי אדם - הוזז ב-24 בינואר (אתמול) ל-90 שניות לפני חצות, שעה המסמנת את האבדון הבלתי נמנע. כלומר, האנושות מעולם לא הייתה בסיכון גבוה יותר. בשנה שעברה, השעון נותר תקוע על 100 שניות לפני חצות - המיקום הקרוב ביותר לשעת האבדון מאז המצאתו של המכשיר בשנת 1947, עד עכשיו.

עם עדויות לשינויי האקלים, האיום בתקיפה גרעינית ובמיוחד עם המלחמה המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה, מדעני האטום אשר המציאו את שעון יום הדין הבחינו בהתקדמות של עוד עשר שניות לכיוון ההשמדה. ההערכה שלהם מבוססת על מחקר מדעי, והם ציינו כי טכנולוגיות חדשות היו גורם אשר תרם למידע. אך אופי האבדון של האנושות הוא כמובן עדיין בגדר תעלומה עבורם - אז בדקנו כמה נושאים איתם אנו מתמודדים כיום.

שעון יום הדין מתקתק (צילום: אינג'אימג')
שעון יום הדין מתקתק (צילום: אינג'אימג')

בשנת 2022, האינפלציה גברה ברחבי העולם והכניסה רבים למעגל העוני, האוכלוסייה העולמית גדלה ונשברו שיאים של גלי חום במדינות רבות - שהם עדות ממשית ומדעית לשינויי האקלים. שעון יום הדין נועד כדי לאמוד את "ההסתברות לקטסטרופה גלובלית", ובמבט לאחור על השנה האחרונה ובכלל מאז פרוץ נגיף הקורונה לחיינו, אין זה מפתיע שהשעון זז קדימה.

המלחמה משתוללת

ב-24 בפברואר 2022, רוסיה פלשה לאוקראינה ומאז השאר היסטוריה. במהלך הלחימה, כוחות רוסים התשלטו על צ'רנוביל וכמעט ונגרם אסון מאחר והפגזות ארטילריות פגעו במקומות אחסון של פסולת רדיואקטיבית. למרבה המזל, הכוחות הפולשים ויתרו על האדמה וצ'רנוביל חזרה לשליטתה של אוקראינה. לפי דיווחים של המודיעין האמריקאי, מספר הרוסים ההרוגים או הפצועים הגיע ל-188 אלף.

עוד פורסם כי כוחותיו של ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, ספגו השמדה של כ-2,000 טנקים מאז שהחלה הפלישה והיו כאלה שהשוו את הלוחמה לזו של מלחמת העולם הראשונה. 

הריסות המלחמה בעיר מריופול באוקראינה (צילום: רויטרס)
הריסות המלחמה בעיר מריופול באוקראינה (צילום: רויטרס)

הטמפרטורה הממוצעת בבריטניה עלתה על 41 מעלות צלזיוס

מחקר שנערך לאחרונה על ידי משרד השירות המטאורולוגי, הראה כי בריטניה הגיעה לטמפרטורה ממוצעת גבוהה מאוד, שיא שנשבר עקב "שינויי האקלים הנגרמים על ידי האנושות". ד"ר מארק מקארתי, מנהל מרכז המידע הלאומי לאקלים במשרד השירות המטאורולוגי באקסטר, דבון, אמר: "שינויי האקלים הוא סיכון אמיתי וקיים. 2022 הייתה השנה החמה ביותר עבור בריטניה וזהו חלק מדפוס ההתחממות שצפינו אשר תואם את ההתחממות הממוצעת הגלובלית שהיינו עדים לה".

גל חום בבריטניה, תוצאה של שינויי האקלים (צילום: רויטרס)
גל חום בבריטניה, תוצאה של שינויי האקלים (צילום: רויטרס)

אוכלוסיית העולם עולה על שמונה מיליארד

בנובמבר 2022, זינקה אוכלוסיית העולם מעל לשמונה מיליארד בפעם הראשונה - 11 שנים לאחר שהגיעה לשבעה מיליארד על רקע העלייה בתוחלת החיים. העלייה במספר בני האדם מציבה אתגרים על משאבי המזון, המים והאנרגיה, שכן שיא של 10.4 מיליארד צפוי בשנת 2080. לפי ג'ון ויתמות' מהאו"ם: "הצמיחה חסרת התקדים מעלה תהיות לגבי השפעת האנושות על העולם".

החששות התעוררו לאחר שנחשף כי כ-37 מיליון בני אדם מתמודדים עם רעב באפריקה כולל אתיופיה, לאחר ארבע בצורות על רקע שינויי האקלים. הודו וסין נמצאות כעת במקום הראשון והשני בטבלה, כשהודו צפויה לעלות למקום הראשון בשנה הבאה.

הודו צפויה לעלות למקום הראשון בשנה הבאה (צילום: רויטרס)
הודו צפויה לעלות למקום הראשון בשנה הבאה (צילום: רויטרס)

יוקר המחייה

עליות האינפלציה גורמות לאי יציבות כלכלית, כאילו שהתרבות האוכלוסייה לא מספיקה לנו. יוקר המחייה עלה ברחבי העולם באחד מהשיעורים הגבוהים מזה 40 שנה. מחירי הדלק עלו (וירדו ושוב עלו), מחירי המזון, השכירות והחשבונות.

אז עד כמה אנו קרובים להשמדה עצמית?

השעון מתקתק (צילום: רויטרס)
השעון מתקתק (צילום: רויטרס)