קבוצה של 50 רבנים באירופה חתמה על מכתב משותף המגנה את מנהיגי ארמניה על השימוש שהם עושים בשואה במסגרת המאבק הפוליטי נגד שכנתה אזרבייג’ן והטענות למצור על חבל נגורנו קרבאך . המכתב נשלח על ידי מרכז רבני אירופה, ארגון מרכזי של רבנים באירופה.

“ביטויים כמו ‘גטו’, ‘רצח עם’, ‘שואה’ ואחרים אינם מתאימים להיות חלק מהז’רגון המשמש בכל סוג של מחלוקת פוליטית”, כותבים הרבנים במכתב, שנשלח לראש ממשלת ארמניה ניקול פאשיניאן והנשיא ווהאגן גרניקי חצ’טוריאן. בהצהרה נוספת של רבנים המשרתים במדינות מוסלמיות - בין היתר, במרוקו ובאיחוד האמירויות - נכתב כי "השואה מתייחסת לאירוע מאוד ספציפי, ייחודי וטרגי בהיסטוריה עם רצח של 6 מיליון יהודים על ידי הנאצים. אין להמעיט או לעוות את ההתייחסות שלו. זה פוגע מאוד בזיכרון הקדוש של הקורבנות".

המכתב בא בתגובה להתבטאויות של מנהיגים ארמנים להתנהלות אזרבייג'ן בחבל נגורנו-קראבך. בראיון שערך לאחרונה ראש הממשלה פאשיניאן לסוכנות הידיעות הצרפתית, המנהיג הארמני ערך השוואות בין השואה לבין הגטאות שהנאצים יצרו באירופה ליהודים, לבין מה שאזרבייג’ן עושה כיום באזור המסוכסך. “בואו נחזור לשואה (…) האם היטלר עלה לשלטון ולמחרת בבוקר שלף את החרב והתחיל לרדוף אחרי היהודים ברחובות? זה נמשך שנים, זה היה תהליך (…) עכשיו בנגורנו קרבאך יצרו גטו, במשמעות הכי מילולית של המילה” אמר פאשיניאן בראיון.

במכתבם קוראים הרבנים להנהגה הארמנית “להבהיר באופן מפורש וחד משמעי כי העם הארמני מכיר ומכבד עם היהודי כדי לקדם כל עניין פוליטי באמצעות שימוש בלתי פוסק בביטויים הקשורים לשואה ממנה סבל העם היהודי”. הצהרה נוספת השווה גורם ארמני רשמי את האזרבייג'נים להיטלר, ואמר כי “המצור של אזרבייג’ן על ארטסח (השם הארמני לנגורנו קרבאך) מהדהד את תוכנית הרעב של היטלר – שניהם הטילו סבל על אוכלוסיות תמימות”.

המכתב נחתם על ידי 50 רבנים מובילים מ-20 מדינות באירופה, כולל צרפת, אנגליה, גרמניה, אוסטריה, איטליה, נורבגיה, הולנד, בלגיה, קרואטיה, ספרד, גיברלטר, בולגריה, מונטנגרו, סלובקיה, פולין, הונגריה, מלטה, קפריסין, אסטוניה ואוקראינה. הרבנים אף הביעו את דאגתם מהקשרים ההדוקים של ארמניה עם ממשלת איראן, “מדינה שקוראת ללא הרף בגלוי ובפומבי להשמדתה של המדינה היהודית היחידה בעולם”. את הסבל האנושי הנורא שעבר העם היהודי” ולהפסיק “לזלזל בהיקף הסבל של העם היהודי.