התקיפות האמריקאיות היו מסר ברור לאיראן: ארצות הברית לא תסבול התקפות על כוחותיה. הנשיא ג'ו ביידן אמר כי ההפצצות היו "פעולת הגנה עצמית" והבהיר כי ארה"ב לא מחפשת עימות עם האיראנים. עם זאת, הדבר היווה גם סימן לכך שארה"ב מוכנה להשתמש בכוח כדי להגן על עצמה.

מדובר בהסלמה הצבאית המשמעותית ביותר בין שתי המדינות מאז 2020, אז הנשיא דונלד טראמפ הורה על התנקשות בגנרל קאסם סולימאני, ראש כוח קודס של איראן. התגובה האיראנית להתקפות עדיין לא ברורה. האייתוללה עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, אמר כי ארה"ב "תחזיר את הכדור לידיה" אך עם זאת, הוא גם הדגיש כי איראן רוצה להימנע ממלחמה.

טילים איראנים (צילום: Majid Asgaripour/WANA via REUTERS)
טילים איראנים (צילום: Majid Asgaripour/WANA via REUTERS)

ישנם כמה גורמים שעשויים להשפיע על התגובה האיראנית. ראשית, איראן מודעת לכך שהיא לא יכולה להתמודד עם ארה"ב בקרב צבאי גלוי, שנית, איראן נהנית ממערכת יחסים קרובה יותר עם רוסיה לאחר המלחמה באוקראינה אך היא נתונה ללחץ כלכלי משמעותי עקב הסנקציות האמריקאיות.

פוטין מתארח אצל מנהיג איראן חמנאי בטהרן ביולי 2022 (צילום: רויטרס)
פוטין מתארח אצל מנהיג איראן חמנאי בטהרן ביולי 2022 (צילום: רויטרס)

האם התקיפות האמריקאיות יצליחו להרתיע את איראן מהתקפות נוספות? זה עדיין מוקדם לדעת. עם זאת, התקיפות משקפות את הנכונות של ארה"ב להשתמש בכוח כדי להגן על עצמה. אם איראן תימנע מהתקפות נוספות, הדבר עשוי להצביע על כך שהפעולות האמריקאיות היו מרתיעות.