כ-100 אלף אנשים הגיעו היום (שלישי) להפגנה למען ישראל בבירת ארה"ב וושינגטון. ההפגנה מתקיימת לאחר שקהילות יהודית רבות ברחבי העולם סובלות במהלך השבועות האחרונים מאנטישמיות קשה, כשאף אירע מקרה רצח של יהודי שהחזיק בדגל ישראל בלוס אנג'לס. הגדרת האירוע ברמת מסוכנות גבוהה, לא הרתיעה את המפגינים, שמבקשים להגיב למתקפות האנטישמיות על יהודי העולם. במהלך העצרת, אף עלה לבמה הזמר עומר אדם וביצע את ההמנון "התקווה". 

"אין לנו זמן": צעדת משפחות החטופים יצאה לדרך, איילון נחסם לתנועה
הלחץ על ביידן גובר: מאות פקידי ממשל יוצאים נגד תמיכתו בישראל

העצרת "מצעד למען ישראל", אורגנה על ידי הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה ותחל מעט לפני שעות הצהריים, על פי אישור שהוגש לשירות הפארקים הלאומיים. ההיתר קבע כי היא צפויה להביא עד 60,000 איש בוושינגטון כדי "להפגין סולידריות ותמיכה בישראל ובעם הישראלי" על רקע המלחמה בין ישראל לכוחות חמאס בעקבות מתקפת הטרור של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר.

מפגן התמיכה בישראל בוושינגטון (צילום: בר שפר)
מפגן התמיכה בישראל בוושינגטון (צילום: בר שפר)

מפגן התמיכה בישראל בוושינגטון (צילום: בר שפר)
מפגן התמיכה בישראל בוושינגטון (צילום: בר שפר)

הרצוג: "יהודים בכל העולם חייבים להיות בטוחים"
מי שנשא דברים במהלך העצרת כשהוא מצולם מאזור הכותל המערבי, הוא נשיא המדינה יצחק הרצוג. "בעוד אהובינו מוחזקים בשבי בעזה, והחיילים שלנו נלחמים למען ישראל אהובתנו, יהודים בכל העולם מותקפים על עצם היותם יהודים", ציין.

עוד הוסיף: "השנאה, השקרים, האכזריות, ההתפרצות המחפירה של האנטישמיות העתיקה, מהווים מבוכה לכל האנשים והעמים המתורבתים. היהודים באמריקה חייבים להיות בטוחים. יהודים בכל העולם חייבים להיות בטוחים".

הוא הזכיר את אירועי הטבח שאירעו לפני מעט יותר מחודש: "מאז ה- 7 באוקטובר, החברה הישראלית והעם היהודי התאחדו. אנו מרגישים את ליבנו פועם כאחד. אנחנו שומעים את דמם של אחינו ואחיותינו זועק אלינו מהאדמה. ״קול דמי אחיך צעקים אלי מן האדמה״ - שוב בהיסטוריה היהודית, אנחנו דורשים: ״שלח את עמי״.

יצחק הרצוג  (צילום: קובי גדעון לע''מ)
יצחק הרצוג (צילום: קובי גדעון לע''מ)

נשיא ומנכ"ל הפדרציות היהודית בצפון אמריקה אריק פינגרהאט: "התכנסנו בשדרה הלאומית כדי להבטיח שהעולם כולו ידע שאמריקה תומכת בעם ישראל בעת צרה, שאמריקה דורשת את שחרור בני הערובה הנותרים, ושאמריקה דוחה מכל וכל אנטישמיות ושנאה בכל צורה".

"סוף סוף אני יכולה להסתובב עם הדגל שלי"
חני, שליחת קמפוס במילווקי, שלוקחת חלק במפגן התמיכה בישראל, אמרה ל"מעריב": "אני באקסטזה מטורפת, סוף סוף אני יכולה להסתובב עם הדגל שלי. בפעם הראשונה אחרי תקופה ארוכה, אני יכולה להביא לידי ביטוי את דגל ישראל עליי בביטחון, ולהיות במלוא הזהות הישראלית שלי בקול ברור ורועש. הייתי צריכה להתלבט אם להסתיר את הזהות היהודית שלי, אם לצאת לקמפוס עם מגן דוד, אם לדבר בעברית ופתאום הכל מתפרץ החוצה. ישראל זה הבית שלי ופתאום אני מרגישה כמה געגוע יש לי לרצון להסתובב בעולם חופשיה".

דבורה לאה קיטנר, סטודנטית לביו רפואה באוניברסיטת מאונט מרי ועומדת בראש ארגון הסטודנטים של הלל מילווקי, סיפרה: "אני מתרגשת, מדובר באחד המפגשים הגדולים ביותר של יהודים אמריקאים, אני מתרגשת לראות את כולם. אני חושבת שהצעדה הזאת היא בשבילנו. האם הצעדה תשנה משהו? לא. אני לא חושבת שהיא אמורה להיות מסר לאחרים, כי הם שונאים אותנו, הם לא יקשיבו לנו. הצעדה היא בשבילנו, היא בשביל להראות שאנחנו עם אחד".

עומר אדם במפגן התמיכה בישראל בוושינגטון (צילום :בר שפר)

היא תיארה את האווירה באוניברסיטאות: "הרבה מהחברים שלי הם כנראה לא חברים שלי יותר, הרבה מהם פרסמו דברים קשים מאוד. יש תחושת בדידות קשה. אני אוהבת להיות כאן, כאן אני מרגישה חלק מקהילה".

"אני חושבת שהרבה מהם לא יודעים מספיק על הרבה נושאים. ראיתי את זה גם מחוץ להקשר של המלחמה. הם פשוט מעלים פוסטים שהם לא מבינים עד הסוף. חוסר הידיעה הופכת לשנאה בלי שאנשים מבינים את זה בכלל. ראיתי גם כמה יהודים שמעלים בעצמם כאלו, הם מיעוט ואני אישית לא מבינה את זה. יש תחושה של התרחקות מישראל לחלקם", הוסיפה. 

עוד אמרה בצער: "אני חושבת שהקונפליקט הזה נהיה מסובך. אם אתה לא מסכים, אנשים ישנאו אותך. קשה להגיד 'אני ציוני'. אנשים יתקפו אותך, זה שם אותך במצב שבו או שתעמוד למען מה שאתה מאמין בו, או שתסתיר את הדעה שלך".

מפגן התמיכה בישראל בוושינגטון (צילום: בר שפר)
מפגן התמיכה בישראל בוושינגטון (צילום: בר שפר)

"יותר מ-200 חטופים מוחזקים אצל החמאס" - מפגן תמיכה יוצא דופן בעיתונות הגרמנית
עיתון ה"בילד" הגרמני ביצע מפגן תמיכה בחטופים שמוחזקים ע"י ארגון הטרור בעזה, והעלה את תמונותיהם על הקיר של אחד הבניינים בברלין. יחד עם תמונותיהם, נכתב: "מאז ה-7 באוקטובר, יותר מ-200 בני ערובה נמצאים בידי המחבלים בעזה. BILD מראה את פניהם במטה ברלין שלנו".