באירוע שהתקיים בברלין ציינה קהילת יוצאי אזרבייג'ן - היהודים ההרריים עשור לכינון הקהילה בגרמניה, אשר ממשיכה מסורת ייחודית בת מאות השנים של קהילת האם בעיר באקו.

באירוע השתתפו רבנים ואישי ציבור, מאות מבני הקהילה מרחבי גרמניה, יו"ר הקהילה היהודית בברלין ד"ר גדעון יופה. יו"ר קהילת יהודי הקווקז בגרמניה אבי שפטיה. שגריר אזרבייג'ן בגרמניה נסימי אגאיב ונציגי הקונגרס היהודי העולמי, האירוע התקיים בשיתוף הקרן הבינלאומית ליהודים ההרריים 'סטמאגי' שבנשיאות ד"ר גבריאל גרמן זכרייב. 

בדברי ברכה למשתתפים אמר יו״ר רבני גרמניה הרב אביחי אפל, סגן נשיא ועידת רבני אירופה, כי "אנו מציינים בגרמניה עשור להקמתה של קהילת היהודים ההרריים בברלין, קהילה שמצטרפת לפסיפס המרשים של הקהילות בגרמניה ותרומתה גדולה בשל היותה קהילה מסורתית המחוברת ליהדות. כאשר שם באזרבייג'ן ארץ מוצאם, מתקיימים חיים יהודיים פעילים בחסות הממשלה שמעניקה חופש דת, תמיכה ועידוד לקהילה, ואכן הקהילה המקומית הוותיקה פורחת שם. והקהילה שהתפתחה ופרחה בברלין, אינה סניף של הקהילה היהודית האזרית, אלא חלק בלתי נפרד ממנה. בפרפרזה על שירו של המשורר רבי יהודי הלוי - 'אני במזרח וליבי בסוף מערב', היהודים ההרריים מרגישים שהם במערב אירופה וליבם במזרח – באזרבייג'ן.– ונפשם נפש יהודי הומיה - לירושלים. יחד עם  יהודי אזרביג'אן – ליבם בסוף מערב".

עוד אמר בנאומו כי בישראל התרחשה מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר בניסיון לערער את הביטחון הקיומי. בעולם גוברת האנטישמיות, ויהודים נאלצים להצניע את יהדותם. אבל אני חייב לציין מדינה אחת שלא רק שאיננה מתנכלת לבני עמנו ואף אין התנכלות של אזרחים ליהודים ברחובותיה, אלא להיפך, מעצימה את הזהות היהודית ותומכת בהתרחבות חיי הדת היהודית. באזרבייג'ן המוסלמית, זה לא רק חופש דת, זה הרבה מעבר. זהו זרקור בוהק בתקופה של חושך וליקוי מאורות.

הרב אביחי אפל (צילום: קהילת יוצאי הקווקז בגרמניה)
הרב אביחי אפל (צילום: קהילת יוצאי הקווקז בגרמניה)

רבה של הקהילה הגיאורגית ספרדית באזרבייג׳ן הרב זמיר אסייב מראשי רבני הקהילה ומוסדותיה החינוכיים וחבר המחלקה הבינלאומית של ועידת רבני אירופה הוסיף ואמר כי: "ימי הפורים המתקרבים מזכירים שבפרס קמו להשמידנו, ואילו שנים רבות אחרי, בעיר באקו הנמצאת במרחק לא גדול, מחבקים אותנו ומסייעים לנו במסגרת חופש הדת לטפח את אמונתנו ואורח חיינו".

אירוע קהילת היהודים ההרריים (צילום: קהילת יוצאי הקווקז בגרמניה)
אירוע קהילת היהודים ההרריים (צילום: קהילת יוצאי הקווקז בגרמניה)

בהקשר לכך ציין הרב אפל כי האירוע מתקיים במלאת 136 שנה להסתלקותו של יו"ר רבני גרמניה שב והודה למדינת אזרבייג'ן, על חופש הדת והביע תמיהה על מחלקת המדינה של ארה"ב שהצביעה בדו"ח מיוחד שפרסמה על ליקויים כביכול בחופש הדת באזרבייג'ן, כאשר לדבריו ולדברי הקהילה מדובר במדינה אשר לצד עמידתה על בטחון כל אזרחיה ממשלתה מגינה ומעניקה חופש לבני כל הדתות.